BibTex RIS Cite

TÜRKİYE’DE SEKİZ YILLIK KESİNTİSİZ İLKÖĞRETİM KURUMUNDAN İLKOKUL VE ORTAOKUL ŞEKLİNDE 4+4+4 UYGULAMASINA GEÇİŞ SÜRECİNDE YAŞANAN SORUNLAR VE ÇÖZÜMLERİNE İLİŞKİN YÖNETİCİ GÖRÜŞLERİ: BİR DURUM ÇALIŞMASI

Year 2016, Volume: 3 Issue: 5 - JUNE, 130 - 155, 05.06.2016
https://doi.org/10.20860/ijoses.46180

Abstract

Bu araştırma ile Türkiye’de Sekiz Yıllık Kesintisiz İlköğretim Kurumundan İlkokul ve Ortaokul Şeklinde 4+4 Uygulamasına Geçiş Sürecinde Yaşanan Sorunlar Ve Çözümlerine İlişkin Yönetici Görüşleri tespit edilmesi amaçlanmıştır. Bu araştırma için Antalya Muratpaşa İlçesinde sondajlama yöntemiyle belirlenmiş olan İlkokul ve Ortaokullar seçilmiştir. Araştırma bütüncül çoklu durum deseninde nitel bir çalışmadır. Araştırmanın evrenini, Antalya Muratpaşa İlçesi’nde İlkokul ve Ortaokullarda görev yapan müdür ve müdür yardımcıları oluşturmaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu bu ölçüte uyan ve gönüllülük esasına göre seçilen 35 yönetici (15 müdür ve 20 müdür yardımcısı) oluşturmaktadır.

Bu çalışmada veri toplama yöntemi olarak bireysel görüşme kullanılmıştır. Veri toplama araçları olarak açık uçlu sorulara dayanan yarı yapılandırılmış bireysel görüşme formları kullanılmıştır. Veri toplama araçlarının da özellikleri dikkate alınarak veriler içerik analizi ile incelenmiştir. Bu veri analizine dayanarak araştırmanın bulgu ve yorumları oluşturulmuştur. Araştırmanın sonucuna dayalı olarak önerilerde bulunulmuştur. Araştırmadan elde edilen en önemli sonuç yöneticilerin genel anlamda 4+4 kademeler arası geçiş sisteminden memnun olmamalarıdır. Ancak bazı düzenlemelerle sistemlerin daha işlevsel olacağı düşünülmektedir.

References

  • AKÇA, Şafak, Ailelerin İlköğretim Kademesinde Yaptıkları Eğitim Harcamaları, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara, 2002.
  • AKKAN, Eray, 4+4+4 Eğitim Modelinin Değişim Yönetimi Bakımından İncelenmesi. Yüksek lisans tezi. Uşak Üniversitesi,2013.
  • AKYÜZ, Y. K., Türk Eğitim Tarihi, Pegem A Yayıncılık, Ankara,2005.
  • AKYÜZ, Yahya, Türk Eğitim Tarihi M.Ö.1000-M.S.2009, Pegem Akademi Yayınları, Ankara, 2009.
  • BAŞARAN, İbrahim Ethem, Eğitim Yönetimi, Kadıoğlu Matbaası, Ankara, 1983.
  • ……………………………., Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi, Ekinoks Yayınevi, Siyasal Basın Yayın Dağıtım, Ankara, 2008.
  • CİCİOĞLU, Hasan, “Türkiye Cumhuriyetinde İlk ve Ortaöğretim (Tarihi Gelişimi)”, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları, Sayı:140, Ankara, 1985.
  • ÇELİK, V., Kesintili-kesintisiz eğitim politikasının değerlendirilmesi, Eğitime Bakış, 7 (21),2011. 47-50.
  • ÇELİK, Z., Politika ve uygulama bağlamında Türk eğitim sisteminde yaşanan dönüşümler: 2004 ilköğretim müfredat reformu örneği. Yayımlanmamış doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara, 2012.
  • DPT, Yedinci Beş Yıllık Kalkınma Planı, Ankara,1996.
  • DEMİRTAŞ, Z., Gelişim dönemleri ve özellikleri açısından 25 zorunlu eğitim, Eğitime Bakış, 7 (21), 2011.25- 30.
  • DOĞAN, S. UĞURLU, T.C, DEMİR, A. (2014) Gaziantep University Journal of Social Sciences. 2014 13(1):115-138.
  • EĞİTİM VE ÖĞRETİM ARAŞTIRMALARI DERGİSİ, Journal of Research in Education and Teaching Mayıs 2013 Cilt:2 Sayı:2 Makale No:02 ISSN: 2146-9199.
  • EĞİTİM REFORMU GİRİŞİMİ, 4+4<8: Bilgi notu. Kesintisiz temel eğitim nedir? http://erg. sabanciuniv. edu/sites/erg.sabanciuniv.edu/files/ERG_KesintiliEgitim_BilgiNotu.pdf,2012
  • EĞİTİM BİR-SEN, Birinci Yılını Dolduran 4+4+4 Eğitim Sistemine İlişkin En Kapsamlı izleme ve
  • Değerlendirme Çalışması, www.egitimbirsen.org.tr.
  • EĞİTİM BİR-SEN, 4+4+4 Eğitim Reformunu İzleme Raporu,2013, www.egitimbirsen. org.tr
  • EĞİTİM-BİR-SEN, 4+4+4 Yeni eğitim sistemi ne getiriyor? neler olmalı?.http://www.egitimbirsen. org.tr/ yayinlarimiz/121-egitimbirsen.org.tr-121.pdf,2012.
  • ERDEN, Münire, Öğretmenlik Mesleğine Giriş, Alkım Yayınları, İstanbul, 2001.
  • GÜLCAN, M., TÜRKELİ, Y., PARABAKAN, F., ŞÖLEN, A. ve ALBAYRAK, F., Türkiye’de İlköğretim (Dünü, Bugünü, Yarını), Milli Eğitim Basımevi, İstanbul, 2003.
  • GÜR, B.S. ve diğerleri, 2012’de eğitim. Ankara: Siyaset Ekonomi ve Toplumsal Araştırmalar Vakfı, 2012.
  • GÜR, B.S.ve ÇELİK, Z., Türkiye’de millî eğitim sistemi: Yapısal sorunlar ve öneriler, (Rapor no 1), Ankara:
  • Siyaset, Ekonomi ve Toplum Araştırmaları Vakfı,2012.
  • HACETTEPE ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ FAKÜLTE KURULU, Hacettepe Üniversitesi
  • Eğitim Fakültesi’nin Görüşü. http://www.uzeyirhoca.net/2012/03/egitim-fakultelerinin-444-sistemi.html,2012.
  • http://erg.sabanciuniv.edu/sites/erg.sabanciuniv.edu/files/444.ArastirmaRaporu.04.03.14.WEB_0_0_0.pdf (Erişim Tarihi; 06.06.2014).
  • HUCZYNSKI, A. And BUCHANAN, Organizational Behaviour. Prentice Hall International (UK) Ltd. New York,1991.
  • KAŞTAN, Yüksel, “Çorum’da Eğitimin Cumhuriyet Dönemi Tarihi Gelişimi”, Uluslararası Osmanlı’dan Cumhuriyet’e Çorum Sempozyumu, Çorum Belediyesi Kültür Yayınları, Cilt:1, Çorum,2007.
  • KAVAK, Yüksel, Dünyada ve Türkiye’de İlköğretim, Pegem Yayınları, Ankara, 1997.
  • KAYA, A., Kesintisiz eğitimin okul yönetimi, öğretmenler ve öğrenciler üzerindeki sosyo-psikolojik etkilerine ilişkin bir değerlendirme. Eğitime Bakış,7 (21),2011. 11-18.
  • MEB. 1996 Yılı Bütçe Raporu. Ders Aletleri Yapım Merkezi, Ankara, 1996.
  • MEB Strateji Geliştirme Başkanlığı, Ankara, 2011.
  • MEB Genelge,Ankara,2012.
  • MEB, Milli Eğitim İstatistikleri Örgün Eğitim 2012-2013, Ankara: MEB, Pedagoji Derneği. (2012),
  • Pedagoglardan 4+4+4’e eleştirel bakış. http://pedagojidernegi, com/ 2012/03/09/4-4-4-e-pedagojik-bakis/,2012.
  • MEMİŞOĞLU, S.Paşa ve İSMETOĞLU, Mehmet, Zorunlu Eğitimde 4+4+4 Uygulamasına İlişkin Okul
  • Yöneticilerinin Görüşleri, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi Journal of Research in Education and Teaching Mayıs 2013 Cilt:2 Sayı:2 Makale No:02 ISSN: 2146-9199,2013.
  • ÖZÇELİK, Erol, YILDIRIM, Soner, “Web Destekli Öğrenme Ortamlarında Bilişsel Araçların Kullanımı: Bir
  • Durum Çalışması”, Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Uluslararası Açıktan ve Uzaktan Eğitim Sempozyumu, 23-25 Mayıs, Eskişehir, 2002.
  • ÖZER, M.A., 21. Yüzyılda Yönetim ve Yöneticiler, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara ,2011.
  • ÖZDEN, Y., Eğitimde Yeni Değerler, Pegem A Yayıncılık, Ankara,2010.
  • SABUNCUOĞLU, Z. Tüz, M. Örgütsel Psikoloji, Ezgi, Bursa,1995.
  • ÜSTÜN, Ahmet, “Eğitim Tarihimiz İçinde Bir Yolculuk”, Eğitim Araştırmaları, Sayı:1, 2000.
  • YALÇIN, N. ve Diğerleri, “Hacettepe Üniversitesindeki Makalelerin Niteliği: İçerik Analizi,” I. Uluslararası Türkiye Eğitim Araştırmaları Kongresi Bildirileri Kitabı, 1-3 Mayıs, Çanakkale, 2009.
  • YILDIRIM, Ali, ŞİMŞEK, Hasan, Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayıncılık,
  • Ankara, 2005.

PROBLEMS EXPERIENCED IN THE PROCESS OF PASSING FROM EIGHT- YEAR BASIC EDUCATION INSTITUTIONS TO 4+4+4 APPLICATION IN THE WAY OF PRIMARY AND SECONDARY SCHOOLS AND ADMINISTRATIVE OPINIONS REGARDING SOLUTION: A CASE STUDY

Year 2016, Volume: 3 Issue: 5 - JUNE, 130 - 155, 05.06.2016
https://doi.org/10.20860/ijoses.46180

Abstract

With this research in Turkey from Eight-Year Basic Education Primary and Secondary Institutions in Transition shape 4 +4+4 Application to Problems Encountered and Solutions Regarding the Executive Opinion is intended to be identified. For this study determined Primary and Secondary Schools in the district Muratpaşa of Antalya by the method of drilling have been selected. This research is a qualitative study in a holistic multi-state pattern. The universe of this study, in the district of Antalya Muratpaşa working in Primary and Secondary constitute deputy director. This research group's work on a voluntary basis to meet this criteria and selected 35 managers (15 managers and 20 assistant director) constitutes.

In this study, individual interviews were used as data collection methods. Data collection tools based on open-ended questions were used to form a semi-structured individual interviews. Taking into account the characteristics of the data collection instruments data were analyzed with content analysis. Based on this data analysis and interpretation of research findings have been created. Recommendations are made based on the results of research. The most important results obtained from this study 4+4+4 interstage transition systems in general that they are not satisfied. However, some regulations are expected to be more functional systems.

References

  • AKÇA, Şafak, Ailelerin İlköğretim Kademesinde Yaptıkları Eğitim Harcamaları, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara, 2002.
  • AKKAN, Eray, 4+4+4 Eğitim Modelinin Değişim Yönetimi Bakımından İncelenmesi. Yüksek lisans tezi. Uşak Üniversitesi,2013.
  • AKYÜZ, Y. K., Türk Eğitim Tarihi, Pegem A Yayıncılık, Ankara,2005.
  • AKYÜZ, Yahya, Türk Eğitim Tarihi M.Ö.1000-M.S.2009, Pegem Akademi Yayınları, Ankara, 2009.
  • BAŞARAN, İbrahim Ethem, Eğitim Yönetimi, Kadıoğlu Matbaası, Ankara, 1983.
  • ……………………………., Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi, Ekinoks Yayınevi, Siyasal Basın Yayın Dağıtım, Ankara, 2008.
  • CİCİOĞLU, Hasan, “Türkiye Cumhuriyetinde İlk ve Ortaöğretim (Tarihi Gelişimi)”, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları, Sayı:140, Ankara, 1985.
  • ÇELİK, V., Kesintili-kesintisiz eğitim politikasının değerlendirilmesi, Eğitime Bakış, 7 (21),2011. 47-50.
  • ÇELİK, Z., Politika ve uygulama bağlamında Türk eğitim sisteminde yaşanan dönüşümler: 2004 ilköğretim müfredat reformu örneği. Yayımlanmamış doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara, 2012.
  • DPT, Yedinci Beş Yıllık Kalkınma Planı, Ankara,1996.
  • DEMİRTAŞ, Z., Gelişim dönemleri ve özellikleri açısından 25 zorunlu eğitim, Eğitime Bakış, 7 (21), 2011.25- 30.
  • DOĞAN, S. UĞURLU, T.C, DEMİR, A. (2014) Gaziantep University Journal of Social Sciences. 2014 13(1):115-138.
  • EĞİTİM VE ÖĞRETİM ARAŞTIRMALARI DERGİSİ, Journal of Research in Education and Teaching Mayıs 2013 Cilt:2 Sayı:2 Makale No:02 ISSN: 2146-9199.
  • EĞİTİM REFORMU GİRİŞİMİ, 4+4<8: Bilgi notu. Kesintisiz temel eğitim nedir? http://erg. sabanciuniv. edu/sites/erg.sabanciuniv.edu/files/ERG_KesintiliEgitim_BilgiNotu.pdf,2012
  • EĞİTİM BİR-SEN, Birinci Yılını Dolduran 4+4+4 Eğitim Sistemine İlişkin En Kapsamlı izleme ve
  • Değerlendirme Çalışması, www.egitimbirsen.org.tr.
  • EĞİTİM BİR-SEN, 4+4+4 Eğitim Reformunu İzleme Raporu,2013, www.egitimbirsen. org.tr
  • EĞİTİM-BİR-SEN, 4+4+4 Yeni eğitim sistemi ne getiriyor? neler olmalı?.http://www.egitimbirsen. org.tr/ yayinlarimiz/121-egitimbirsen.org.tr-121.pdf,2012.
  • ERDEN, Münire, Öğretmenlik Mesleğine Giriş, Alkım Yayınları, İstanbul, 2001.
  • GÜLCAN, M., TÜRKELİ, Y., PARABAKAN, F., ŞÖLEN, A. ve ALBAYRAK, F., Türkiye’de İlköğretim (Dünü, Bugünü, Yarını), Milli Eğitim Basımevi, İstanbul, 2003.
  • GÜR, B.S. ve diğerleri, 2012’de eğitim. Ankara: Siyaset Ekonomi ve Toplumsal Araştırmalar Vakfı, 2012.
  • GÜR, B.S.ve ÇELİK, Z., Türkiye’de millî eğitim sistemi: Yapısal sorunlar ve öneriler, (Rapor no 1), Ankara:
  • Siyaset, Ekonomi ve Toplum Araştırmaları Vakfı,2012.
  • HACETTEPE ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ FAKÜLTE KURULU, Hacettepe Üniversitesi
  • Eğitim Fakültesi’nin Görüşü. http://www.uzeyirhoca.net/2012/03/egitim-fakultelerinin-444-sistemi.html,2012.
  • http://erg.sabanciuniv.edu/sites/erg.sabanciuniv.edu/files/444.ArastirmaRaporu.04.03.14.WEB_0_0_0.pdf (Erişim Tarihi; 06.06.2014).
  • HUCZYNSKI, A. And BUCHANAN, Organizational Behaviour. Prentice Hall International (UK) Ltd. New York,1991.
  • KAŞTAN, Yüksel, “Çorum’da Eğitimin Cumhuriyet Dönemi Tarihi Gelişimi”, Uluslararası Osmanlı’dan Cumhuriyet’e Çorum Sempozyumu, Çorum Belediyesi Kültür Yayınları, Cilt:1, Çorum,2007.
  • KAVAK, Yüksel, Dünyada ve Türkiye’de İlköğretim, Pegem Yayınları, Ankara, 1997.
  • KAYA, A., Kesintisiz eğitimin okul yönetimi, öğretmenler ve öğrenciler üzerindeki sosyo-psikolojik etkilerine ilişkin bir değerlendirme. Eğitime Bakış,7 (21),2011. 11-18.
  • MEB. 1996 Yılı Bütçe Raporu. Ders Aletleri Yapım Merkezi, Ankara, 1996.
  • MEB Strateji Geliştirme Başkanlığı, Ankara, 2011.
  • MEB Genelge,Ankara,2012.
  • MEB, Milli Eğitim İstatistikleri Örgün Eğitim 2012-2013, Ankara: MEB, Pedagoji Derneği. (2012),
  • Pedagoglardan 4+4+4’e eleştirel bakış. http://pedagojidernegi, com/ 2012/03/09/4-4-4-e-pedagojik-bakis/,2012.
  • MEMİŞOĞLU, S.Paşa ve İSMETOĞLU, Mehmet, Zorunlu Eğitimde 4+4+4 Uygulamasına İlişkin Okul
  • Yöneticilerinin Görüşleri, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi Journal of Research in Education and Teaching Mayıs 2013 Cilt:2 Sayı:2 Makale No:02 ISSN: 2146-9199,2013.
  • ÖZÇELİK, Erol, YILDIRIM, Soner, “Web Destekli Öğrenme Ortamlarında Bilişsel Araçların Kullanımı: Bir
  • Durum Çalışması”, Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Uluslararası Açıktan ve Uzaktan Eğitim Sempozyumu, 23-25 Mayıs, Eskişehir, 2002.
  • ÖZER, M.A., 21. Yüzyılda Yönetim ve Yöneticiler, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara ,2011.
  • ÖZDEN, Y., Eğitimde Yeni Değerler, Pegem A Yayıncılık, Ankara,2010.
  • SABUNCUOĞLU, Z. Tüz, M. Örgütsel Psikoloji, Ezgi, Bursa,1995.
  • ÜSTÜN, Ahmet, “Eğitim Tarihimiz İçinde Bir Yolculuk”, Eğitim Araştırmaları, Sayı:1, 2000.
  • YALÇIN, N. ve Diğerleri, “Hacettepe Üniversitesindeki Makalelerin Niteliği: İçerik Analizi,” I. Uluslararası Türkiye Eğitim Araştırmaları Kongresi Bildirileri Kitabı, 1-3 Mayıs, Çanakkale, 2009.
  • YILDIRIM, Ali, ŞİMŞEK, Hasan, Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayıncılık,
  • Ankara, 2005.
There are 46 citations in total.

Details

Journal Section Research Articles
Authors

Yüksel Kaştan

Yücel Kaştan

Publication Date June 5, 2016
Submission Date May 21, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 3 Issue: 5 - JUNE

Cite

APA Kaştan, Y., & Kaştan, Y. (2016). TÜRKİYE’DE SEKİZ YILLIK KESİNTİSİZ İLKÖĞRETİM KURUMUNDAN İLKOKUL VE ORTAOKUL ŞEKLİNDE 4+4+4 UYGULAMASINA GEÇİŞ SÜRECİNDE YAŞANAN SORUNLAR VE ÇÖZÜMLERİNE İLİŞKİN YÖNETİCİ GÖRÜŞLERİ: BİR DURUM ÇALIŞMASI. Uluslararası Sosyal Ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(5), 130-155. https://doi.org/10.20860/ijoses.46180

Indexes



Indexes



INDEX COPERNİCUS [ICI], Eurasian Scientific Journal Index [ESJI], ISAM [Makaleler Veri Tabanı], SOBIAD, Scilit, İdeal Online
tarafından dizinlenmekte.

TÜBİTAK/ULAKBİM(TR) SBVT tarafından izlenmektedir.