Research Article
BibTex RIS Cite

The Effect of Argumentation Based Learning Process on Student Academic Achievement and Attitudes in Social Studies

Year 2021, Issue: 15, 40 - 54, 20.06.2021
https://doi.org/10.20860/ijoses.943717

Abstract

The purpose of this research is to examine the effects of the argumentation-based learning process on learning the "Science, Technology and Society Unit" in social studies education. The research was designed in accordance with the pretest-posttest control group quasi-experimental design. In addition to the quantitative method, qualitative interview method was also used in the study. The universe of the research consists of 7th grade students studying in Ersoy Middle School located in Antalya province Kepez district. The sample of the study, on the other hand, consists of 62 students in the experimental (31) and control (31) groups. Within the scope of the application, the unit of "Science, Technology and Society", one of the seventh grade social studies lesson units, was explained to the experimental group through the argumentation-based teaching method prepared by the researchers, and to the control group in accordance with the curriculum. The data obtained as a result of the application were analyzed and interpreted on SPSS 23.00 using descriptive statistics, Mann Withney U-test and Wilcoxon Signed Ranks Test. As a result of the analysis of the research data, it was concluded that the use of argumentation-based teaching method in social studies course has a significant effect on students' achievement and attitudes. The results of the study were compared with the results of the relevant literature.

References

  • Acar, Ö. (2008). Argumentation skills and conceptual knowledge of undergraduate students in a physics by inquiry class. (Unpublished doctoral dissertation). The Ohio State University, Columbus
  • Aktaş, T. (2017). Argümana dayali sorgulama öğretiminin yedinci sinif öğrencilerinin kuvvet ve enerji ünitesindeki akademik başarılarına ve argümantasyon seviyelerine etkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Aldağ, H. (2006). Toulmin tartışma modeli. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15(1), 13-34.
  • Aydeniz, M.- Özdilek, Z. (2015). Assessing pre-service science teachers’ understanding of scientific argumentation: what do they know about argumentation after four years of college science? Science Education International, 26 (2), 217-239.
  • Balcı, C. (2015). 8. sınıf öğrencilerine “hücre bölünmesi ve kalıtım” ünitesinin öğretilmesinde bilişsel argümantasyon temelli öğrenme sürecinin etkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Adnan Menderes Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Aydın.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cevger, F. (2018). Sosyal bilgiler dersinde argümantasyon tabanli öğrenme yönteminin kullanilmasinin öğrencilerin akademik başarilarina, bilimsel düşünme becerilerine ve bilimsel tartişma düzeylerine etkisi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Atatürk Üniverstesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Chin, C., - Osborne, J. (2010). Supporting argumentation through students questions: Case studies in science classrooms. Journal of the Learning Sciences, 19(2), 230-284. Çetin, P.S., Kutluca, A.Y. & Kaya, E. (2014). Öğrencilerin argümantasyon kalitelerinin incelenmesi. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 2 (1) 56-66.
  • Çiftçi, A. (2016). 5., 6. ve 7. sınıflarda fen derslerinde argümantasyon kalitesinin incelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Muş Alparslan Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Muş.
  • Erduran, S., Ardaç, D. ve Yakmacı Güzel, B. (2006). Learning to teach argumentation: Case studies of pre-service secondary science teachers. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 2(2), 1-14.
  • Felton, M., - Kuhn, D. (2001). The development of argumentive discourse skill. Discourse Processes, 32(2-3), 135– 153. https://doi.org/10.1207/S15326950DP3202&3_03
  • Harman, G. -Çelikler, D. (2017). Tuzların hidrolizi konusunun öğretiminde argümantasyon tabanlı bilim öğrenme yaklaşımının etkisi. Eğitim Bilimleri Dergisi, 46, 59-74.
  • Karasar, N. (1999). Bilimsel araştırma yöntemi (9. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kuhn, D. - Undell, W. (2007). Coordinating own and other perspectives in argument. Thinking & Reasoning, 13(2), 90-104.
  • MEB. (2005). İlköğretim sosyal bilgiler dersi 6. 7. sınıflar öğretim program. http://ttkb.meb.gov.tr/ogretimprogramlari/icerik
  • Okumuş, S. (2012). Maddenin halleri ve isi ünitesinin bilimsel tartişma modeli ile öğretiminin öğrenci başarisina ve anlama düzeylerine etkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Karadeniz Teknik Üniverstesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Özcan, R. (2015). Fen bilimleri öğretmenlerinin argümantasyon sürecini sınıflarda uygulama düzeylerinin belirlenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden 26.05.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Özcan, R., Aktamış, H. - Hiğde, E. (2018). Fen bilimleri derslerinde kullanılan argümantasyon düzeyinin belirlenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 43(1), 93-106. DOI: 10.9779/PUJE857.
  • Özkal, N. (2002). Sosyal bilgiler dersine yönelik tutum ölçeğinin geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim, 27(124), 52-55.
  • Öztürk, A. (2013). Sosyo-bilimsel konularla argümantasyon becerisi ve insan haklarına karşı tutum geliştirmeye yönelik bir eylem araştırması. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Çukurova Üniversitesi Sosyal bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Polat, H. (2014). Atomun yapısı konusunda argümantasyon yönteminin ilköğretim 7. sınıf öğrencilerinin başarısı üzerine etkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Sadler, T. D. - Fowler, S. R. (2006). A threshold model of content knowledgetransferfor socioscientific argumentation. Science Education, 90(6), 986-1004.
  • Sampson, V. - Clark, D. B. (2008). Assessment of the ways students generate arguments in science education: Current perspectives and recommendations for future directions. Science Education, 92, 447-472.
  • Şekerci, A. R. (2013). Kimya laboratuvarında argümantasyon odaklı öğretim yaklaşımının öğrencilerin argümantasyon becerilerine ve kavramsal anlayışlarına etkisi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Tabachnick, B. - Fidell, L. S. (2015). Çok değişkenli istatistiklerin kullanımı. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Torun, F. (2015). Sosyal bilgiler dersinde argümantasyon temelli öğretim ve karar verme becerisi arasındaki ilişki düzeyi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Gazi Üniverstesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Torun, F. - Şahin, S. (2016). Determination of students' argument levels in argumentation-based social studies course. Education and Science, 41(186), pp. 233-251.
  • Tuncel, S. T. (2016). Investigating the effects of science writing heuristic approach on eight grade students’ achievement, metacognition and epistemological beliefs. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ortadoğu Teknik Üniverstesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Ulu, C. - Bayram, H. (2015). Argümantasyon tabanlı bilim öğrenme yaklaşımına dayalı laboratuar etkinliklerinin 7. sınıf öğrencilerinin kavram öğrenmelerine etkisi: Yaşamımızdaki elektrik ünitesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37, 63-77.
  • Uluçınar Sağır, Ş., Soylu, İ. - Bolat, A. (2021). 7. Sınıf öğrencilerinin kuvvet ve enerji ünitesindeki argümantasyon seviyelerinin belirlenmesi. AJESI Anadolu Journal of Edcuational Sciences International, 11(1), 184-203.
  • Üstünel, H. H. - Tokel, S.T. (2017). Teknoloji ile zenginleştirilmiş öğrenme ortamlarında öğrencilerin bilimsel argümantasyona rehberli öğrenme desteği sağlaması. Ömer Halisdemir Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10(1), 122-152.

Sosyal Bilgilerde Argümantasyon Tabanlı Öğrenme Sürecinin Öğrenci Başarı ve Tutumlarına Etkisi

Year 2021, Issue: 15, 40 - 54, 20.06.2021
https://doi.org/10.20860/ijoses.943717

Abstract

Bu araştırmanın amacı, sosyal bilgiler eğitiminde ‘Bilim, Teknoloji ve Toplum Ünitesi’nin öğrenilmesinde argümantasyon tabanlı öğrenme sürecinin etkilerini incelemektir. Araştırma öntest-sontest kontrol gruplu yarı-deneysel desene uygun olarak tasarlanmıştır. Araştırmada nicel yöntemin yanında nitel görüşme yöntemi de kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Antalya ili kepez ilçesinde bulunan Ersoy Ortaokulu’nda öğrenim gören 7. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise deney (31) ve kontrol (31) grubunda olmak üzere toplam 62 öğrenci oluşturmaktadır. Uygulama kapsamında yedinci sınıf sosyal bilgiler dersi ünitelerinden “Bilim, Tekonoloji ve Toplum” ünitesi, deney grubuna araştırmacı tarafından hazırlanan Argümantasyon Tabanlı Öğretim Yöntemi yoluyla, kontrol grubuna ise öğretim programına uygun şekilde anlatılmıştır. Uygulama sonucunda elde edilen veriler SPSS 23.00 üzerinde betimsel istatistik, Mann Withney U-testi ve Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi teknikleri yoluyla analiz edilerek yorumlanmıştır. Araştırma verilerinin analizi sonucunda Sosyal Bilgiler dersinde Argümantasyon Tabanlı Öğretim Yöntemi kullanımının öğrencilerin başarısı ve tutumları üzerinde anlamlı düzeyde bir etkisinin olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmada ortaya çıkan sonuçlar, ilgili literatürün sonuçları ile karşılaştırılmıştır.

References

  • Acar, Ö. (2008). Argumentation skills and conceptual knowledge of undergraduate students in a physics by inquiry class. (Unpublished doctoral dissertation). The Ohio State University, Columbus
  • Aktaş, T. (2017). Argümana dayali sorgulama öğretiminin yedinci sinif öğrencilerinin kuvvet ve enerji ünitesindeki akademik başarılarına ve argümantasyon seviyelerine etkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Aldağ, H. (2006). Toulmin tartışma modeli. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15(1), 13-34.
  • Aydeniz, M.- Özdilek, Z. (2015). Assessing pre-service science teachers’ understanding of scientific argumentation: what do they know about argumentation after four years of college science? Science Education International, 26 (2), 217-239.
  • Balcı, C. (2015). 8. sınıf öğrencilerine “hücre bölünmesi ve kalıtım” ünitesinin öğretilmesinde bilişsel argümantasyon temelli öğrenme sürecinin etkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Adnan Menderes Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Aydın.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cevger, F. (2018). Sosyal bilgiler dersinde argümantasyon tabanli öğrenme yönteminin kullanilmasinin öğrencilerin akademik başarilarina, bilimsel düşünme becerilerine ve bilimsel tartişma düzeylerine etkisi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Atatürk Üniverstesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Chin, C., - Osborne, J. (2010). Supporting argumentation through students questions: Case studies in science classrooms. Journal of the Learning Sciences, 19(2), 230-284. Çetin, P.S., Kutluca, A.Y. & Kaya, E. (2014). Öğrencilerin argümantasyon kalitelerinin incelenmesi. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 2 (1) 56-66.
  • Çiftçi, A. (2016). 5., 6. ve 7. sınıflarda fen derslerinde argümantasyon kalitesinin incelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Muş Alparslan Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Muş.
  • Erduran, S., Ardaç, D. ve Yakmacı Güzel, B. (2006). Learning to teach argumentation: Case studies of pre-service secondary science teachers. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 2(2), 1-14.
  • Felton, M., - Kuhn, D. (2001). The development of argumentive discourse skill. Discourse Processes, 32(2-3), 135– 153. https://doi.org/10.1207/S15326950DP3202&3_03
  • Harman, G. -Çelikler, D. (2017). Tuzların hidrolizi konusunun öğretiminde argümantasyon tabanlı bilim öğrenme yaklaşımının etkisi. Eğitim Bilimleri Dergisi, 46, 59-74.
  • Karasar, N. (1999). Bilimsel araştırma yöntemi (9. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kuhn, D. - Undell, W. (2007). Coordinating own and other perspectives in argument. Thinking & Reasoning, 13(2), 90-104.
  • MEB. (2005). İlköğretim sosyal bilgiler dersi 6. 7. sınıflar öğretim program. http://ttkb.meb.gov.tr/ogretimprogramlari/icerik
  • Okumuş, S. (2012). Maddenin halleri ve isi ünitesinin bilimsel tartişma modeli ile öğretiminin öğrenci başarisina ve anlama düzeylerine etkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Karadeniz Teknik Üniverstesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Özcan, R. (2015). Fen bilimleri öğretmenlerinin argümantasyon sürecini sınıflarda uygulama düzeylerinin belirlenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden 26.05.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Özcan, R., Aktamış, H. - Hiğde, E. (2018). Fen bilimleri derslerinde kullanılan argümantasyon düzeyinin belirlenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 43(1), 93-106. DOI: 10.9779/PUJE857.
  • Özkal, N. (2002). Sosyal bilgiler dersine yönelik tutum ölçeğinin geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim, 27(124), 52-55.
  • Öztürk, A. (2013). Sosyo-bilimsel konularla argümantasyon becerisi ve insan haklarına karşı tutum geliştirmeye yönelik bir eylem araştırması. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Çukurova Üniversitesi Sosyal bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Polat, H. (2014). Atomun yapısı konusunda argümantasyon yönteminin ilköğretim 7. sınıf öğrencilerinin başarısı üzerine etkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Sadler, T. D. - Fowler, S. R. (2006). A threshold model of content knowledgetransferfor socioscientific argumentation. Science Education, 90(6), 986-1004.
  • Sampson, V. - Clark, D. B. (2008). Assessment of the ways students generate arguments in science education: Current perspectives and recommendations for future directions. Science Education, 92, 447-472.
  • Şekerci, A. R. (2013). Kimya laboratuvarında argümantasyon odaklı öğretim yaklaşımının öğrencilerin argümantasyon becerilerine ve kavramsal anlayışlarına etkisi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Tabachnick, B. - Fidell, L. S. (2015). Çok değişkenli istatistiklerin kullanımı. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Torun, F. (2015). Sosyal bilgiler dersinde argümantasyon temelli öğretim ve karar verme becerisi arasındaki ilişki düzeyi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Gazi Üniverstesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Torun, F. - Şahin, S. (2016). Determination of students' argument levels in argumentation-based social studies course. Education and Science, 41(186), pp. 233-251.
  • Tuncel, S. T. (2016). Investigating the effects of science writing heuristic approach on eight grade students’ achievement, metacognition and epistemological beliefs. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ortadoğu Teknik Üniverstesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Ulu, C. - Bayram, H. (2015). Argümantasyon tabanlı bilim öğrenme yaklaşımına dayalı laboratuar etkinliklerinin 7. sınıf öğrencilerinin kavram öğrenmelerine etkisi: Yaşamımızdaki elektrik ünitesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37, 63-77.
  • Uluçınar Sağır, Ş., Soylu, İ. - Bolat, A. (2021). 7. Sınıf öğrencilerinin kuvvet ve enerji ünitesindeki argümantasyon seviyelerinin belirlenmesi. AJESI Anadolu Journal of Edcuational Sciences International, 11(1), 184-203.
  • Üstünel, H. H. - Tokel, S.T. (2017). Teknoloji ile zenginleştirilmiş öğrenme ortamlarında öğrencilerin bilimsel argümantasyona rehberli öğrenme desteği sağlaması. Ömer Halisdemir Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10(1), 122-152.
There are 32 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles
Authors

Ferya Aksoy This is me 0000-0003-1020-7972

Hilmi Demirkaya 0000-0002-4456-580X

Publication Date June 20, 2021
Submission Date May 27, 2021
Acceptance Date June 15, 2021
Published in Issue Year 2021 Issue: 15

Cite

APA Aksoy, F., & Demirkaya, H. (2021). Sosyal Bilgilerde Argümantasyon Tabanlı Öğrenme Sürecinin Öğrenci Başarı ve Tutumlarına Etkisi. Uluslararası Sosyal Ve Eğitim Bilimleri Dergisi(15), 40-54. https://doi.org/10.20860/ijoses.943717

Indexes



Indexes



INDEX COPERNİCUS [ICI], Eurasian Scientific Journal Index [ESJI], ISAM [Makaleler Veri Tabanı], SOBIAD, Scilit, İdeal Online
tarafından dizinlenmekte.

TÜBİTAK/ULAKBİM(TR) SBVT tarafından izlenmektedir.