This paper experimentally and numerically investigates the effects of suction side surface roughness on the aerodynamic performances of the NACA 0015 turbine blade profile. Three different NACA 0015 turbine blade configurations, which are smooth (K0), single roughness (K1), and double roughness (K2), are considered. The experimental studies were conducted using the HM-170 GUNT open wind tunnel model. The aerodynamic characteristics of these three blade configurations are evaluated in terms of their lift coefficient (CL), drag coefficient (CD), and aerodynamic efficiency (CL/CD). The maximum CL (CL,max) for K0 was obtained at 25°, whereas the CL,max angles for the K1 and K2 roughness blade profiles were reduced to 22.5°, utilizing the rough surfaces on the suction side. The experimental analysis revealed that the K2 profile demonstrated a 21% and 19% enhancement in maximal CL over the K0 and K1 profiles, respectively. The highest CL/CD was observed with K1, except at low attack of angle (αoα), where the smooth blade profile resulted in slightly better performance. Experimental analysis showed peak CL/CD at αoα of 7.5° for K0, and 12.5° for both K1 and K2, with K1's optimal CL/CD being 2.85% and 8.5% higher than K0 and K2, respectively. Numerical analysis indicated that the CL/CD,avg for K1 was observed to be 11% and 8% higher than that of K0 across all αoα.
We express our gratitude to Gazi University for the use of the wind tunnel facility at the Technology Faculty's Energy Systems Engineering Department, where the experimental part of this study was conducted.
Bu makale, NACA 0015 türbin kanadı profilinin aerodinamik performansları üzerindeki emme tarafı yüzey pürüzlülüğünün etkilerini deneysel ve sayısal olarak araştırmaktadır. Düz (K0), tek pürüzlülük (K1) ve çift pürüzlülük (K2) olmak üzere üç farklı NACA 0015 türbin kanadı konfigürasyonu ele alınmıştır. Sayısal çalışmalar, k-epsilon türbülans modelini kullanarak ticari bir CFD paketi (ANSYS-Fluent) ile gerçekleştirilmiştir. Deneysel çalışmalar, HM-170 GUNT açık tip rüzgar tüneli modeli kullanılarak yürütülmüştür. Bu üç kanat konfigürasyonunun aerodinamik özellikleri, kaldırma katsayısı (CL), sürükleme katsayısı (CD) ve aerodinamik verimlilik (CL/CD) açısından değerlendirilmiştir. K0 için maksimum CL (CL,max) 25°'de elde edilirken, K1 ve K2 pürüzlülük kanat profilleri için CL,max açıları, emme tarafındaki pürüzlü yüzeyler kullanılarak 22,5°'ye düşürülmüştür. Deneysel analiz, K2 profilinin maksimal CL'de sırasıyla K0 ve K1 profillerine göre %21 ve %19 artış gösterdiğini ortaya koymuştur. En yüksek CL/CD, düşük αoα'da düz kanat profilinin biraz daha iyi performans sergilediği durumlar hariç K1 ile gözlemlenmiştir. Deneysel analiz, K0 için αoα'nın 7.5°'de ve hem K1 hem de K2 için 12.5°'de zirve CL/CD göstermiş, K1'in optimal CL/CD'si sırasıyla K0 ve K2'ye göre %2.85 ve %8.5 daha yüksek olmuştur. Sayısal analiz, K1'in CL/CD,avg'nin tüm αoα boyunca K0'a göre %11 ve K2'ye göre %8 daha yüksek olduğunu belirtmiştir. Ek olarak, bu profillerin basınç katsayısı (CP) 15° ve 22.5°'deki αoα için çizilmiş ve pürüzlülük yüzeylerinde CL üzerindeki olumlu etkisi gözlemlenmiştir.
Bu çalışmanın deneysel kısmı, Gazi Üniversitesi Teknoloji Fakültesi Enerji Sistemleri Mühendisliği Bölümü'ndeki rüzgar tüneli tesisinde gerçekleştirilmiştir. Bu imkanı sağladıkları için Gazi Üniversitesi'ne teşekkür ederiz.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Energy Systems Engineering (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2024 |
Submission Date | March 21, 2024 |
Acceptance Date | July 7, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 27 Issue: 3 |