The Effect of Tax Education on Generation Alpha’s Tax Awareness: An Experimental Study
Year 2024,
Volume: 9 Issue: 2, 223 - 246, 25.12.2024
Osman Geyik
,
Gamze Yıldız Şeren
,
Yusuf Yakşi
Abstract
Tax education in children increases tax awareness. This study aims to increase tax awareness in children through tax education. Children born after 2010, called the alpha generation, were selected as the sample. In this context, a quasi-experimental design with pre-test and post-test comparisons was used to measure and improve tax awareness among 6th, 7th and 8th grade students. In addition, unstructured open-ended interview technique was used. According to the main findings of the study, tax education has positive effects on children's tax awareness. While tax awareness of children was low before tax education, it was observed that tax awareness increased after the education. The level of awareness among female students has improved proportionally more than that among male students. Following tax education, children developed an understanding of the connection between taxes and public services, fostering awareness of the purpose behind tax payments. Students also shifted their descriptions of those who do not pay taxes from 'cunning' to 'thieves'. Additionally, an increase was observed in students' willingness to engage in tax education.
Ethical Statement
06.01.2022-03
Supporting Institution
Dicle Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinatörlüğü (DÜBAP)
Project Number
İİBF.22.001
References
- Akkurt, T.S. (2023). Ortaokul Öğrencilerinin Vergi Bilincine Yönelik Farkındalıkları (Tokat İli Örneği) [Yüksek Lisans Tezi, Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
- Ciğerci, İ. (2021). “Kuşaklar Arası Vergi Bilinci: X, Y ve Z Kuşakları Üzerine Amprik Bir Analiz”. Vergi Sorunları Dergisi. 44(394), 59-75.
- Çelik, K. & Eroğlu, O. (2014). “İlköğretim Çağında Vergi Algısının İncelenmesi: Zonguldak İli Örneği”. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 4 (2), 301-326.
- Demir, İ.C. & Ciğerci, İ. (2016). “Vergi Bilincinin Oluşumunda Eğitimin Rolü: İlköğretim Öğrencileriyle Amprik Bir Çalışma”. Yönetim ve Ekonomi Dergisi. 23 (1), 127-143.
- Eker, M. (2020). Stem Eğitimi Uygulamalarının 5. Sınıf Öğrencilerinin Fen Motivasyonlarına ve Girişimciliklerine Etkisinin İncelenmesi. [Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
- Eriksen, K. & Fallan, L. (1996). “Tax Knowledge and Attitudes Towards Taxation; A Report on A Quasi-Experiment”. Journal Of Economic Psychology. 17(3), 387-402.
- Faizal, S.M., Zaini, R.M. & Somasundaram, N.R. (2021). “Tax Awareness and Tax Knowledge of Students at Secondary School Level in Malaysia”. International Business Education Journal. 14(1), 65-70.
- Gergerlioğlu, U. & McGee, R.W. (2017). “University Students’ Attitudes towards Tax Consciousness: A Case Study of the Faculty of Economics at Istanbul University”. Researcher: Social Science Studies. 10(5), 383-407.
- Güngüneş, S.N. & Uğur, A. (2023). “Çocuklarda Vergi Algısına Yönelik Kırıkkale İlköğretim Öğrencileri Üzerine Bir İnceleme”. Yönetim ve Ekonomi Dergisi. 30(1), 93-112.
- Gür, E. (2019). Orta Öğretim Öğrencilerinde Vergi Bilinci ve Vergi Ahlakı: Bingöl İli Örneği [Yüksek Lisans Tezi, İnönü Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
- Kandak, M. & Mertol, G. (2021). “Eğitim Düzeyi ile Vergi Gelirleri İlişkisi: İlkokul ve Ortaokul Öğrencileriyle Ampirik Bir Çalışma”. Eğitim Bilim ve Araştırma Dergisi. 2(1), 9-24.
- Karaca, R. (2015). Vergi Bilinci ve Vergi Algısı: Kütahya İlinde İlköğretim Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma [Yüksek Lisans Tezi, Dumlupınar Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
- McCrindle, M. & Fell, A. (2020). Understanding Generation Alpha, McCrindle Research Pty Ltd, https://generationalpha.com/wp-content/uploads/2020/02/Understanding-Generation-Alpha-McCrindle.pdf
- Merriman, M. (2015). “What if The Next Big Disruptor Isn't a What But A Who, Gen Z İs Connected, İnformed and Ready for Business”. Ernst & Young.
- Mohamad, N.M., Zin, N.M., Sulaiman, S. & Abdul, N.Z. (2023). “The Influence of Tax Education on Tax Awareness Among Secondary School Students in Malaysia”. Asian Journal of Research in Education and Social Sciences. 5(1), 137-150.
- Oğuz, Y. (2019). Türkiye’de Vergi Bilincinin Geliştirilmesinde Eğitimin Rolü: Antalya İli Manavgat İlçesi Örneği [Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
- Özen, A., Altundağ, B.K. & Öztornacı, E. (2015). “Orta Öğretim Düzeyindeki Öğrencilerin Vergi Algılama Düzeylerine İlişkin Ampirik Bir Değerlendirme”. Yönetim ve Ekonomi Dergisi. 22(2), 279-289.
- Pandapotan, D. & Tjen, C. (2017). “Tax Awareness of the Conceptions of Tax Compliance within Surabaya Society: A Study in Surabaya, Indonesia”. In 6th International Accounting Conference (IAC 2017). Atlantis Press.
- Rahayu, Y.N. (2022). “Taxpayer Compliance Factors: Tax Awareness, Will, Socialization and Sanctions”. Archives of Business Research. 10(9), 1-13.
- Sağbaş, İ. & Başoğlu, A. (2005). “İlköğretim Çağındaki Öğrencilerin Vergileri Algılaması: Afyonkarahisar İli Örneği”. Afyon Kocatepe Üniversitesi İİBF Dergisi. 7(2), 123-144.
- Sanusi, S., Abdullah, N.H.N., Chin, L.T., Rastam, F. & Rozzani, N. (2021). “Tax Awareness Among Students from Higher Learning Institutions in Malaysia: Education Area as A Moderator”. International Journal of Economics and Management. 15(1), 89-102.
- Taytak, M. (2010). “İlköğretim II. Kademe Öğrencilerinde Vergi Bilincinin Tespiti: Ampirik Bir Araştırma”. Maliye Dergisi. 158, 496-512.
- Topsakal, M. & Gümüş, E. (2023). “Vergi Ahlakı ve Vergi Bilincinin Kuşaklar Teorisi Bağlamında Analizi”. Maliye Çalışmaları Dergisi. (70), 105-126.
- Ziatdinov, R. & Cilliers, J. (2022). “Generation Alpha: Understanding The Next Cohort of University Students”. European Journal of Contemporary Education. 10(3), 783-789.
- Zorlu, Ö. (2012). İlköğretim Çağındaki Öğrencilerin Vergi Bilinci Düzeyi ve Vergi Bilinci Düzeyi ile İlgili Örnek Uygulama: Ankara İli Örneği [Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
The Effect of Tax Education on Generation Alpha’s Tax Awareness: An Experimental Study
Year 2024,
Volume: 9 Issue: 2, 223 - 246, 25.12.2024
Osman Geyik
,
Gamze Yıldız Şeren
,
Yusuf Yakşi
Abstract
Tax education in children increases tax awareness. This study aims to increase tax awareness in children through tax education. Children born after 2010, called the alpha generation, were selected as the sample. In this context, a quasi-experimental design with pre-test and post-test comparisons was used to measure and improve tax awareness among 6th, 7th and 8th grade students. In addition, unstructured open-ended interview technique was used. According to the main findings of the study, tax education has positive effects on children's tax awareness. While tax awareness of children was low before tax education, it was observed that tax awareness increased after the education. The level of awareness among female students has improved proportionally more than that among male students. Following tax education, children developed an understanding of the connection between taxes and public services, fostering awareness of the purpose behind tax payments. Students also shifted their descriptions of those who do not pay taxes from 'cunning' to 'thieves'. Additionally, an increase was observed in students' willingness to engage in tax education.
Project Number
İİBF.22.001
References
- Akkurt, T.S. (2023). Ortaokul Öğrencilerinin Vergi Bilincine Yönelik Farkındalıkları (Tokat İli Örneği) [Yüksek Lisans Tezi, Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
- Ciğerci, İ. (2021). “Kuşaklar Arası Vergi Bilinci: X, Y ve Z Kuşakları Üzerine Amprik Bir Analiz”. Vergi Sorunları Dergisi. 44(394), 59-75.
- Çelik, K. & Eroğlu, O. (2014). “İlköğretim Çağında Vergi Algısının İncelenmesi: Zonguldak İli Örneği”. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 4 (2), 301-326.
- Demir, İ.C. & Ciğerci, İ. (2016). “Vergi Bilincinin Oluşumunda Eğitimin Rolü: İlköğretim Öğrencileriyle Amprik Bir Çalışma”. Yönetim ve Ekonomi Dergisi. 23 (1), 127-143.
- Eker, M. (2020). Stem Eğitimi Uygulamalarının 5. Sınıf Öğrencilerinin Fen Motivasyonlarına ve Girişimciliklerine Etkisinin İncelenmesi. [Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
- Eriksen, K. & Fallan, L. (1996). “Tax Knowledge and Attitudes Towards Taxation; A Report on A Quasi-Experiment”. Journal Of Economic Psychology. 17(3), 387-402.
- Faizal, S.M., Zaini, R.M. & Somasundaram, N.R. (2021). “Tax Awareness and Tax Knowledge of Students at Secondary School Level in Malaysia”. International Business Education Journal. 14(1), 65-70.
- Gergerlioğlu, U. & McGee, R.W. (2017). “University Students’ Attitudes towards Tax Consciousness: A Case Study of the Faculty of Economics at Istanbul University”. Researcher: Social Science Studies. 10(5), 383-407.
- Güngüneş, S.N. & Uğur, A. (2023). “Çocuklarda Vergi Algısına Yönelik Kırıkkale İlköğretim Öğrencileri Üzerine Bir İnceleme”. Yönetim ve Ekonomi Dergisi. 30(1), 93-112.
- Gür, E. (2019). Orta Öğretim Öğrencilerinde Vergi Bilinci ve Vergi Ahlakı: Bingöl İli Örneği [Yüksek Lisans Tezi, İnönü Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
- Kandak, M. & Mertol, G. (2021). “Eğitim Düzeyi ile Vergi Gelirleri İlişkisi: İlkokul ve Ortaokul Öğrencileriyle Ampirik Bir Çalışma”. Eğitim Bilim ve Araştırma Dergisi. 2(1), 9-24.
- Karaca, R. (2015). Vergi Bilinci ve Vergi Algısı: Kütahya İlinde İlköğretim Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma [Yüksek Lisans Tezi, Dumlupınar Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
- McCrindle, M. & Fell, A. (2020). Understanding Generation Alpha, McCrindle Research Pty Ltd, https://generationalpha.com/wp-content/uploads/2020/02/Understanding-Generation-Alpha-McCrindle.pdf
- Merriman, M. (2015). “What if The Next Big Disruptor Isn't a What But A Who, Gen Z İs Connected, İnformed and Ready for Business”. Ernst & Young.
- Mohamad, N.M., Zin, N.M., Sulaiman, S. & Abdul, N.Z. (2023). “The Influence of Tax Education on Tax Awareness Among Secondary School Students in Malaysia”. Asian Journal of Research in Education and Social Sciences. 5(1), 137-150.
- Oğuz, Y. (2019). Türkiye’de Vergi Bilincinin Geliştirilmesinde Eğitimin Rolü: Antalya İli Manavgat İlçesi Örneği [Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
- Özen, A., Altundağ, B.K. & Öztornacı, E. (2015). “Orta Öğretim Düzeyindeki Öğrencilerin Vergi Algılama Düzeylerine İlişkin Ampirik Bir Değerlendirme”. Yönetim ve Ekonomi Dergisi. 22(2), 279-289.
- Pandapotan, D. & Tjen, C. (2017). “Tax Awareness of the Conceptions of Tax Compliance within Surabaya Society: A Study in Surabaya, Indonesia”. In 6th International Accounting Conference (IAC 2017). Atlantis Press.
- Rahayu, Y.N. (2022). “Taxpayer Compliance Factors: Tax Awareness, Will, Socialization and Sanctions”. Archives of Business Research. 10(9), 1-13.
- Sağbaş, İ. & Başoğlu, A. (2005). “İlköğretim Çağındaki Öğrencilerin Vergileri Algılaması: Afyonkarahisar İli Örneği”. Afyon Kocatepe Üniversitesi İİBF Dergisi. 7(2), 123-144.
- Sanusi, S., Abdullah, N.H.N., Chin, L.T., Rastam, F. & Rozzani, N. (2021). “Tax Awareness Among Students from Higher Learning Institutions in Malaysia: Education Area as A Moderator”. International Journal of Economics and Management. 15(1), 89-102.
- Taytak, M. (2010). “İlköğretim II. Kademe Öğrencilerinde Vergi Bilincinin Tespiti: Ampirik Bir Araştırma”. Maliye Dergisi. 158, 496-512.
- Topsakal, M. & Gümüş, E. (2023). “Vergi Ahlakı ve Vergi Bilincinin Kuşaklar Teorisi Bağlamında Analizi”. Maliye Çalışmaları Dergisi. (70), 105-126.
- Ziatdinov, R. & Cilliers, J. (2022). “Generation Alpha: Understanding The Next Cohort of University Students”. European Journal of Contemporary Education. 10(3), 783-789.
- Zorlu, Ö. (2012). İlköğretim Çağındaki Öğrencilerin Vergi Bilinci Düzeyi ve Vergi Bilinci Düzeyi ile İlgili Örnek Uygulama: Ankara İli Örneği [Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.