Bu araştırmanın amacı spor bilimleri alanında öğrenim gören üniversite öğrencilerinin kariyer farkındalıklarının cinsiyet, yaş, sınıf, spor yapma durumu, çalışma alanı (mezun olunduğunda yönelmeyi düşünülen) ve aile aylık gelir durumu değişkenlerine göre farklılaşıp farklılaşmadığını ortaya koymaktır. Araştırmanın örneklemi, 2022-2023 eğitim-öğretim yılı içerisinde eğitim gören öğrencilerden oluşturulmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak, kişisel bilgi formu, Gürbüz ve diğerleri (2022) tarafından Türkçeye uyarlanan “Sporcu Öğrenci Kariyer Farkındalığı Envanteri” kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen verilerin analizinde tanımlayıcı istatistik (Sayı, Yüzde, Ortalama, Standart sapma), normal dağılım gösteren Sporcu Öğrenci Kariyer Farkındalığı Envanteri’inde ikili karşılaştırmalar için (cinsiyet) bağımsız t-testi, çoklu karşılaştırmalar için (yaş, sınıf, spor yapma durumu, çalışma alanı) Tek Yönlü Anova testi kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre Sporcu Öğrenci Kariyer Farkındalığı Envanterinin kariyer gelişim engelleri ve sportif kolaylaştırıcılar boyutunda cinsiyet değişkenine göre farklılık gösterdiğini, sporcu kimliği ve sportif kolaylaştırıcılar boyutunda yaş değişkenine göre farklılık gösterdiğini, kariyer gelişim engelleri, sporcu kimliği ve sportif kolaylaştırıcılar boyutunda sınıf değişkenine göre farklılık gösterdiğini, sporcu kimliği ve sportif kolaylaştırıcılar boyutunda spor yapma durumu ve çalışma alanı değişkenlerine göre farklılık gösterdiğini, kariyer gelişim engelleri boyutunda aile aylık gelir durumu değişkenine göre farklılık gösterdiği saptanmıştır. Araştırmanın sonucuna göre spor bilimleri alanında öğrenim gören üniversite öğrencilerinin kariyer farkındalıklarının, kariyer gelişim öz-yeterliği boyutunda anlamlı farlılık göstermediği ortaya çıkmıştır. Sporcu kimliği, sportif kolaylaştırıcılar ve kariyer gelişim engelleri boyutunda ise cinsiyet, yaş, sınıf, spor yapma durumu, çalışma alanı ve aile gelir durumu değişkenlerine göre anlamlı farklılık gösterdiği ortaya çıkmıştır. Araştırmanın sonucu, spor bilimleri alanında öğrenim gören üniversite öğrencilerinin kariyer adımlarının atılmasında önemli bir farkındalık yaratacağına ve spor bilimleri alanına faydalı bir çalışma olacağı düşünülmektedir.
The objective of this study is to determine if gender, age, class, athletic status, field of study (which is anticipated to be directed after graduation), and family monthly income influence university students' career awareness in the field of sports sciences. The research sample was drawn from students enrolled in the 2022-2023 academic year. The study's data collection tools were a personal information form and the "Athlete Student Career Awareness Inventory" adapted into Turkish by Gürbüz et al. (2022). Descriptive statistics (Number, Percentage, Average, Standard deviation), Athlete Student Career Awareness Inventory with normal distribution, independent t-test for pairwise comparisons (gender), and multiple comparisons (age, class, sporting status, study area) One-Way Anova test were utilized in the analysis of the research data. The Athlete Student Career Awareness Inventory, according to the findings, differs by gender in the dimension of career development barriers and sportive facilitators, by age in the dimension of athlete identity and sportive facilitators, and by class in the dimension of career development barriers, athlete identity, and sportive facilitators. It has been revealed that it differs in the dimension of athlete identity and sportive facilitators according to the factors of doing sports and work area, and it differs in the dimension of career development barriers according to the variable of family monthly revenue. Based on the study's findings, there was no significant difference in the dimension of career development self-efficacy among university students studying in the field of sports sciences. There were substantial disparities in the dimensions of athlete identity, sporting facilitators, and professional development hurdles based on gender, age, class, doing sports, working location, and family income status. As a consequence of the research, it is believed that university students studying in the field of sports sciences would get crucial awareness when deciding on a career path and that it will be a helpful study in the field of sports sciences.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Sports Activity Management |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 25, 2023 |
Submission Date | November 1, 2023 |
Acceptance Date | December 19, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 7 Issue: 1 |
This journal is licensed under the Creative Commons Atıf-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı