The aim of this study is to determine the relationship between leisure satisfaction levels and school commitment of students studying at Batman University, School of Physical Education and Sports. The study includes the students studying at Batman University, School of Physical Education and Sports, Department of Physical Education and Sports Teaching, Department of Coaching Education, Department of Sports Management in regular and evening education. The population and sample of the study consisted of 533 students studying in these departments. In this study, the correlational survey model, one of the quantitative research designs, was used. In the scale used in the study, first of all, questions were asked to learn the demographic information of the students. In the second part, the Organizational Commitment Scale developed by Meyer and Allen (1997) was applied to measure the commitment of university students to school. In the final section, the Leisure Satisfaction Scale developed by Beard and Ragheb (1980) was used to determine the leisure satisfaction levels of university students. Using the SPSS program to analyze the data obtained from the scales, it was determined that the data followed a normal distribution. The data from the scales were obtained through t-test, periodic analyses, Anavo, and post-hoc tests in cases of significant results. The findings of the study showed that there was a significant difference in the participants' school commitment in terms of gender, age, income level, and type of leisure time activity. No relationship was found between school commitment levels, and, the department, and duration of education. No significant relationship was found between leisure satisfaction levels and gender, age, major, duration of education, monthly income level and type of leisure. Participants' levels of commitment to school have been shown to have a moderate, positive, and meaningful relationship with their leisure satisfaction. Based on the results of the analysis, it can be concluded that as the school commitment levels of the participants increased, their leisure satisfaction level increased.
The necessary permissions for this study were obtained from the ethics committee with the decision of "Batman University Scientific Research and Publication Ethics Committee" dated 31/01/2024 and numbered 2024/01-50.
Bu çalışmanın amacı Batman Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulunda okuyan öğrencilerin serbest zaman doyumları ile okul bağlılığı arasındaki ilişkinin belirlenmesidir. Çalışma, Batman Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulunda öğrenim gören Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümü, Antrenörlük Eğitimi Bölümü, Spor Yöneticiliği Bölümü normal ve ikinci öğrenimde yer alan öğrencileri kapsamaktadır. Araştırmanın evrenini ve örneklemini bu bölümlerde okuyan 533 öğrenci oluşturmaktadır. Bu çalışmada nicel araştırma desenlerinden biri olan ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmada kullanılan ölçekte ilk önce öğrencilerin demografik bilgilerini öğrenmek için sorular sorulmuştur. İkinci bölümde üniversite öğrencilerinin okula olan bağlılığını ölçmeye yönelik olarak Meyer ve Allen, (1997) tarafından geliştirilmiş olan Örgütsel Bağlılık Ölçeği uygulanmıştır. Son bölümde ise üniversite öğrencilerinin serbest zaman faaliyet doyum düzeylerini belirlemek için Beard ve Ragheb (1980) tarafından geliştirilen Serbest Zaman Doyum Ölçeği uygulanmıştır. Ölçeklerden elde edilen veriler t-testi, betimsel analiz, Anavo ve anlamlı sonuç çıkması durumunda post-hoc testleriyle elde edilmiştir. Yapılan çalışmanın bulgularına bakıldığında katılımcıların okula bağlılıklarında cinsiyet, yaş, gelir düzeyi ve yapılan serbest zaman faaliyet türü değişkenleri açısından anlamlı fark bulunmuştur. Okula bağlılık düzeyleri ile okunulan bölüm, öğrenim görme süresi arasında ilişki bulunamamıştır. Serbest zaman doyumları ile cinsiyet, yaş, okunulan bölüm, öğrenim görme süresi, aylık gelir düzeyi ve yapılan serbest zaman faaliyet türü arasında anlamlı bir ilişki görülmemiştir. Katılımcıların okula bağlılık düzeyleriyle serbest zaman doyumlarının orta düzeyde, pozitif ve anlamlı ilişkisinin olduğu görülmektedir. Yapılan analiz sonuçlarına göre katılımcıların okula bağlılık düzeyleri arttıkça serbest zaman doyumlarının arttığı söylenebilir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Sport and Exercise Psychology |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 13, 2025 |
Publication Date | June 29, 2025 |
Submission Date | April 17, 2025 |
Acceptance Date | June 3, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 1 |
This journal is licensed under the Creative Commons Atıf-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı