The objective of this study is to research the hopelessness levels of high school students about physics lesson in terms of different variables. The study was conducted on a total of 300 10th grade students studying at Science High School, Anatolian High School, Vocational and Technical Anatolian High School in the city center of Samsun. Hopelessness scale and demographic information form were used as data collection tool. The data obtained were statistically evaluated with Spss-17 package. The results of the study showed that variables such as academic achievement levels, type of school, and state of non-formal education caused differences. Determined that hopelessness levels increased due to the academic achievement level degrees, Girls’ hopelessness levels were higher than boys’ and there were differencies depending on school types. The perception of Physics lesson depends on the type of school and this affects achievement. High levels of students’ hopelessness for a lesson causes being unsuccesfull in that lesson. Considering these results, high school students’ hopelessness level about Physics lesson depends on many variables.
Bu araştırma
Lise öğrencilerinin Fizik dersi konusundaki umutsuzluk düzeylerinin çeşitli
değişkenler açısından değerlendirilmesi amacıyla yapılmıştır. Çalışma, Samsun
il merkezinde yer alan Fen Lisesi, Anadolu Lisesi, Mesleki ve Teknik Anadolu
Lisesi’nde öğrenim gören toplam 300 10. Sınıf öğrencisiyle yapılmıştır. Veri
toplama aracı olarak umutsuzluk ölçeği ve demografik bilgi formu
kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS-17 paket programı ile
değerlendirilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre akademik başarı düzeyleri, okul
türü, normal ders dışı fizik eğitim durumları gibi değişkenlerin farklılıklar
oluşturduğu ortaya çıkmıştır. Akademik başarı düzeyinin düşmesine bağlı olarak
umutsuzluk düzeylerinin arttığı görülmüştür. Kızların erkeklerden daha yüksek
umutsuzluk düzeyine sahip olduğu ve okul türüne bağlı olarak farklılıklar
olduğu saptanmıştır. Okul türlerine bağlı olarak Fizik algılarının değişmesi
başarı durumunu etkilemektedir. Öğrencilerin bir derse karşı umutsuzluk
düzeylerinin yüksek olması öğrencilerin o dersi başaramamaları sonucunu doğurmaktadır.
Bu sonuçlar dikkate alındığında ortaöğretim öğrencilerinin Fizik dersine
yönelik umutsuzluk düzeylerinin birçok değişkene bağlı olduğu görülmektedir.
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | February 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 3 Issue: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.