Each language has its’ own thought system and logic in itself. Outcomes
become more fruitful if the languages are taught according to this distinctive
vernacular logic which is appropriate to their own linguistic systems. The most distinctive feature of Turkish linguistic codes or thought system
is leaving the most important unit to the end. All the sentences in Turkish
culminate in a personal suffix or notion. It indicates that the most important
factor in Turkish is ‘person’; in other words ‘human’. The problems in teaching Turkish will be handled within the framework of
analysis of language-thought system, deductive method and meaning-based
approaches and be examplified with the differences in practice.
Dillerin mantık sistemi
çocukluktan başlayarak belirli süreçlerden sonra mükemmelleşir. Türkçede bu
sürecin her aşamasında dili güdüleyen, yönlendiren bir sistem hâkimdir. Düşüncenin ilk aracı cümleden
hareket ederek Türkçeyi öğrenmek ya da öğretmek en uygun yaklaşımdır. Dil
düşüncenin en somutlaştığı alandır. Düşünceler dil kalıplarına, cümlelere ve
kelimelere dökülerek ifade edilir, aktarılır. Türk düşünce sisteminde en önemli
unsuru sona bırakma özelliği vardır. Türkçede bütün cümleler bir şahıs eki veya
kavramıyla biter. Bu durumda Türkçenin en önemli unsuru şahıslardır, yani
insandır. Türk dili öğretimindeki sorunlar
dil-düşünce analiz sistemi, tümden gelim yöntemi ve anlam merkezli yaklaşımlar
çerçevesinde ele alınarak uygulamadaki farlılıklar örneklendirilecektir.
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | July 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 3 Issue: 3 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.