Research Article
BibTex RIS Cite

Y kuşağı karnaval katılımcılarının anlık hediyelik eşya satınalma davranışları ve hedonik tüketim eğilimlerinin belirlenmesi

Year 2020, Volume: 6 Issue: 4, 501 - 513, 01.10.2020
https://doi.org/10.24289/ijsser.820973

Abstract

Bu çalışmada, Portakal Çiçeği karnavalına katılan Y Kuşağı katılımcıların anlık hediyelik eşya satın alma davranışları ve hedonik tüketim eğilimlerini ortaya koymak amaçlanmıştır. Yapılan literatür taramasına göre oluşturulan anketle, 05-07 Nisan 2019 tarihleri arasında Adana’da düzenlenen karnaval sırasında, bırak-topla yöntemi ile veri toplanmıştır. Yapılan analizlere göre, Y Kuşağı karnaval katılımcılarının anlık hediyelik eşya satın alma davranışları ve hedonik tüketim eğilimi arasında anlamlı, pozitif yönlü, ancak zayıf bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca, Y Kuşağı karnaval katılımcılarının hedonik tüketim eğilimlerinin demografik değişkenlere göre analizi sonucunda değişkenler arasında anlamlı bir farlılık bulunmuştur.

References

  • Anderson, L. F. (1993). Iowa women as tourists and consumers of souvenirs. Unpublished doctoral dissertation. Iowa State University, Ames.
  • Arnold, J. M. & Reynolds, K. E. (2003). Hedonic Shopping Motivations. Journal of Retailling, 79, 77-95.
  • Aytekin, P. & Ay, C. (2015). Hedonik Tüketim ve Anlık Satın Alma İlişkisi. Niğde Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(1), 141-156.
  • Babacan, M. (2001), Hedonik Tüketim ve Özel Günler Alışverişlerine Yansıması, 6. Ulusal Pazarlama Kongresi Bildiriler Kitabı, Atatürk Üniveristesi, İİBF, 97-106.
  • Babin, J. B., Darden W. R. & Griffin, M. (1994). Work and/or Fun: Measuring Hedonic and Utilitarian Shopping Value. Journal of Consumer Research, 20 (4), 644-656.
  • Beaty, S. & Ferrell, E. M. (1998). Impulse buying: Modeling its precursors. Journal of Retailing,74, 69-191.
  • Chung, N., Song, H. G., & Lee, H. (2017). Consumers‘ impulsive buying behavior of restaurant products in social commerce. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 29(2), 709-731.
  • Çakmak, A. Ç. & Çakır, M. (2012). 12-18 Yaş Arası Gençlerin Hedonik Tüketim Davranışlarının İncelenmesi: Kocaeli Şehir Merkezinde Bir Araştırma. Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları Dergisi, 1(4), 171-189.
  • Holbrook, Morris B. & Hirschman, E. C. (1982). The Experiential Aspects of Consumption: Consumer Fantasies, Feelings, and Fun. Journal of Consumer Research, 9(2), 132–140.
  • Karataş, E. (2011). Hedonic Consumption: Confirmation of the Scale and Analyzing the Effects of Demographic Factors and an Application in Izmir by Using LISREL. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, SBE, İzmir.
  • Kop, A. E. (2008). Satın Alma Davranışında Hedonik ve Faydacı Tüketimin Ölçülmesi İle İlgili Bir Uygulama. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi SBE, İstanbul.
  • Littrell, M. A. (1990). Symbolic significance of textile crafts for tourists. Annals of Tourism Research, 17(2), 228-245.
  • Littrell, M. A. (1996). Shopping experiences and marketing of culture to tourists. Conference on Tourism and Culture: Toward the 21st Century, Northumberland, United Kingdom.
  • Odabaşı, Y. & Barış, G. (2002). Tüketici Davranışı, İstanbul: MediaCat Akademi.
  • Öz, M. & Mucuk, S. (2015). Tüketici Satın Alma Davranışı Kapsamında Hedonik (Hazcı) Tüketimin Plansız Alışveriş Üzerine Etkilerinin İncelenmesi. Pazarlama Teorisi ve Uygulamaları Dergisi, 1(2), 37-60.
  • Özdemir, Ş. & Yaman, F. (2007). Hedonik Alışverişin Cinsiyete Göre Farklılaşması Üzerine Bir Araştırma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 2(2), 81-91.
  • Piron, F. (1991). Defining Impulse Purchasing, Advances in Consumer Research, 18,509-514.
  • Rook, D. W. & Fisher, R. J. (1995). Normative Influences on Impulsive Buying Behavior, Journal of Consumer Research, 22(3), 305-313.
  • Shenhave-Keller, S. (1995). The Jewish pilgrim and the purchase of a souvenir in Israel. In M. Lanfant, J. B. Allcock, & E. M. Bruner (Eds.), International tourism:Identity and change (pp. 143-158). London: Sage.
  • Tendai, M., & Crispen, C. (2009). In-store shopping environment and impulsive buying. African journal of marketing management, 1(4), 102-108.
  • Tifferet, S., & Herstein, R. (2012). Gender differences in brand commitment, impulse buying, and hedonic consumption. Journal of Product & Brand Management, 21(3), 176-182.
  • Torlak, Ö. & Tiltay, M. A. (2010). Anlık Satın Alma Ölçeklerinin Türk Tüketicisi için Uyarlanmasına Yönelik Bir Deneme. 15. Ulusal Pazarlama Kongresi Bildiriler Kitabı; 406-423.
  • Yaşar, M. (2017). Hedonik ve Faydacı Tüketim Bağlamında Tüketici Davranışlarının İncelenmesi: Gençlerin Hedonik Tüketim Eğilimlerini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma, Yayınlanmamış Doktora Tezi. Dumlupınar Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Kütahya.
  • Yu, H., & Littrell, M. A. (2003). Product and process orientations to tourism shopping. Journal of TravelResearch, 42(2), 140-150.
  • Yu, H. & Littrell, M. A. (2005) Tourists' Shopping Orientations for Handcrafts, Journal of Travel & Tourism Marketing, 18:4, 1-19.
  • Yu, C. & Bastin, M. (2010). Hedonic Shopping Value and Impulse Buying Behavior in Transitional Economies: A Symbiosis in the Mainland China Marketplace. Brand Management, 18(2); 105-114.
  • Yüce, A. & Güner, K. (2014). Özgüvenin Anlık Satınalma Davranışı Üzerindeki Rolünü Belirlemeye Yönelik Bir Uygulama. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 28(2), 199-217.
  • https://www.trthaber.com/haber/kultur-sanat/portakal-cicegi-karnavalina-15-milyon-kisi-katildi-411335.html. Erişim tarihi: 22 Nisan 2020.

Determining impulse buying and hedonic consumption behaviors of generation Y participants at carnival

Year 2020, Volume: 6 Issue: 4, 501 - 513, 01.10.2020
https://doi.org/10.24289/ijsser.820973

Abstract

In this study, it is aimed to reveal the instant gift buying behaviors and hedonic consumption trends of the Generation Y participants attending to the Orange Blossom Carnival. With a questionnaire created after a comprehensive literature review, data were collected by the drop-collect method at the Carnival on 05-07 April 2019 in Adana, Turkey. Conducted analysis showed that there is a significant, positive but weak relationship between the instant gift buying behaviors and hedonic consumption tendency of Generation Y of carnival participants. In addition, as a result of the analysis of the hedonic consumption trends of Generation Y carnival participants according to demographic variables, a significant difference was found between variables.

References

  • Anderson, L. F. (1993). Iowa women as tourists and consumers of souvenirs. Unpublished doctoral dissertation. Iowa State University, Ames.
  • Arnold, J. M. & Reynolds, K. E. (2003). Hedonic Shopping Motivations. Journal of Retailling, 79, 77-95.
  • Aytekin, P. & Ay, C. (2015). Hedonik Tüketim ve Anlık Satın Alma İlişkisi. Niğde Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(1), 141-156.
  • Babacan, M. (2001), Hedonik Tüketim ve Özel Günler Alışverişlerine Yansıması, 6. Ulusal Pazarlama Kongresi Bildiriler Kitabı, Atatürk Üniveristesi, İİBF, 97-106.
  • Babin, J. B., Darden W. R. & Griffin, M. (1994). Work and/or Fun: Measuring Hedonic and Utilitarian Shopping Value. Journal of Consumer Research, 20 (4), 644-656.
  • Beaty, S. & Ferrell, E. M. (1998). Impulse buying: Modeling its precursors. Journal of Retailing,74, 69-191.
  • Chung, N., Song, H. G., & Lee, H. (2017). Consumers‘ impulsive buying behavior of restaurant products in social commerce. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 29(2), 709-731.
  • Çakmak, A. Ç. & Çakır, M. (2012). 12-18 Yaş Arası Gençlerin Hedonik Tüketim Davranışlarının İncelenmesi: Kocaeli Şehir Merkezinde Bir Araştırma. Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları Dergisi, 1(4), 171-189.
  • Holbrook, Morris B. & Hirschman, E. C. (1982). The Experiential Aspects of Consumption: Consumer Fantasies, Feelings, and Fun. Journal of Consumer Research, 9(2), 132–140.
  • Karataş, E. (2011). Hedonic Consumption: Confirmation of the Scale and Analyzing the Effects of Demographic Factors and an Application in Izmir by Using LISREL. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, SBE, İzmir.
  • Kop, A. E. (2008). Satın Alma Davranışında Hedonik ve Faydacı Tüketimin Ölçülmesi İle İlgili Bir Uygulama. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi SBE, İstanbul.
  • Littrell, M. A. (1990). Symbolic significance of textile crafts for tourists. Annals of Tourism Research, 17(2), 228-245.
  • Littrell, M. A. (1996). Shopping experiences and marketing of culture to tourists. Conference on Tourism and Culture: Toward the 21st Century, Northumberland, United Kingdom.
  • Odabaşı, Y. & Barış, G. (2002). Tüketici Davranışı, İstanbul: MediaCat Akademi.
  • Öz, M. & Mucuk, S. (2015). Tüketici Satın Alma Davranışı Kapsamında Hedonik (Hazcı) Tüketimin Plansız Alışveriş Üzerine Etkilerinin İncelenmesi. Pazarlama Teorisi ve Uygulamaları Dergisi, 1(2), 37-60.
  • Özdemir, Ş. & Yaman, F. (2007). Hedonik Alışverişin Cinsiyete Göre Farklılaşması Üzerine Bir Araştırma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 2(2), 81-91.
  • Piron, F. (1991). Defining Impulse Purchasing, Advances in Consumer Research, 18,509-514.
  • Rook, D. W. & Fisher, R. J. (1995). Normative Influences on Impulsive Buying Behavior, Journal of Consumer Research, 22(3), 305-313.
  • Shenhave-Keller, S. (1995). The Jewish pilgrim and the purchase of a souvenir in Israel. In M. Lanfant, J. B. Allcock, & E. M. Bruner (Eds.), International tourism:Identity and change (pp. 143-158). London: Sage.
  • Tendai, M., & Crispen, C. (2009). In-store shopping environment and impulsive buying. African journal of marketing management, 1(4), 102-108.
  • Tifferet, S., & Herstein, R. (2012). Gender differences in brand commitment, impulse buying, and hedonic consumption. Journal of Product & Brand Management, 21(3), 176-182.
  • Torlak, Ö. & Tiltay, M. A. (2010). Anlık Satın Alma Ölçeklerinin Türk Tüketicisi için Uyarlanmasına Yönelik Bir Deneme. 15. Ulusal Pazarlama Kongresi Bildiriler Kitabı; 406-423.
  • Yaşar, M. (2017). Hedonik ve Faydacı Tüketim Bağlamında Tüketici Davranışlarının İncelenmesi: Gençlerin Hedonik Tüketim Eğilimlerini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma, Yayınlanmamış Doktora Tezi. Dumlupınar Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Kütahya.
  • Yu, H., & Littrell, M. A. (2003). Product and process orientations to tourism shopping. Journal of TravelResearch, 42(2), 140-150.
  • Yu, H. & Littrell, M. A. (2005) Tourists' Shopping Orientations for Handcrafts, Journal of Travel & Tourism Marketing, 18:4, 1-19.
  • Yu, C. & Bastin, M. (2010). Hedonic Shopping Value and Impulse Buying Behavior in Transitional Economies: A Symbiosis in the Mainland China Marketplace. Brand Management, 18(2); 105-114.
  • Yüce, A. & Güner, K. (2014). Özgüvenin Anlık Satınalma Davranışı Üzerindeki Rolünü Belirlemeye Yönelik Bir Uygulama. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 28(2), 199-217.
  • https://www.trthaber.com/haber/kultur-sanat/portakal-cicegi-karnavalina-15-milyon-kisi-katildi-411335.html. Erişim tarihi: 22 Nisan 2020.
There are 28 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Tourism (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Sevda Sahilli Birdir This is me 0000-0002-1568-5837

Kemal Birdir 0000-0003-1353-3618

Publication Date October 1, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 6 Issue: 4

Cite

APA Sahilli Birdir, S., & Birdir, K. (2020). Y kuşağı karnaval katılımcılarının anlık hediyelik eşya satınalma davranışları ve hedonik tüketim eğilimlerinin belirlenmesi. International Journal of Social Sciences and Education Research, 6(4), 501-513. https://doi.org/10.24289/ijsser.820973
AMA Sahilli Birdir S, Birdir K. Y kuşağı karnaval katılımcılarının anlık hediyelik eşya satınalma davranışları ve hedonik tüketim eğilimlerinin belirlenmesi. International Journal of Social Sciences and Education Research. October 2020;6(4):501-513. doi:10.24289/ijsser.820973
Chicago Sahilli Birdir, Sevda, and Kemal Birdir. “Y kuşağı Karnaval katılımcılarının anlık Hediyelik eşya satınalma davranışları Ve Hedonik tüketim eğilimlerinin Belirlenmesi”. International Journal of Social Sciences and Education Research 6, no. 4 (October 2020): 501-13. https://doi.org/10.24289/ijsser.820973.
EndNote Sahilli Birdir S, Birdir K (October 1, 2020) Y kuşağı karnaval katılımcılarının anlık hediyelik eşya satınalma davranışları ve hedonik tüketim eğilimlerinin belirlenmesi. International Journal of Social Sciences and Education Research 6 4 501–513.
IEEE S. Sahilli Birdir and K. Birdir, “Y kuşağı karnaval katılımcılarının anlık hediyelik eşya satınalma davranışları ve hedonik tüketim eğilimlerinin belirlenmesi”, International Journal of Social Sciences and Education Research, vol. 6, no. 4, pp. 501–513, 2020, doi: 10.24289/ijsser.820973.
ISNAD Sahilli Birdir, Sevda - Birdir, Kemal. “Y kuşağı Karnaval katılımcılarının anlık Hediyelik eşya satınalma davranışları Ve Hedonik tüketim eğilimlerinin Belirlenmesi”. International Journal of Social Sciences and Education Research 6/4 (October 2020), 501-513. https://doi.org/10.24289/ijsser.820973.
JAMA Sahilli Birdir S, Birdir K. Y kuşağı karnaval katılımcılarının anlık hediyelik eşya satınalma davranışları ve hedonik tüketim eğilimlerinin belirlenmesi. International Journal of Social Sciences and Education Research. 2020;6:501–513.
MLA Sahilli Birdir, Sevda and Kemal Birdir. “Y kuşağı Karnaval katılımcılarının anlık Hediyelik eşya satınalma davranışları Ve Hedonik tüketim eğilimlerinin Belirlenmesi”. International Journal of Social Sciences and Education Research, vol. 6, no. 4, 2020, pp. 501-13, doi:10.24289/ijsser.820973.
Vancouver Sahilli Birdir S, Birdir K. Y kuşağı karnaval katılımcılarının anlık hediyelik eşya satınalma davranışları ve hedonik tüketim eğilimlerinin belirlenmesi. International Journal of Social Sciences and Education Research. 2020;6(4):501-13.