Research Article
BibTex RIS Cite

Yerel halkın kültürel miras değerlerine yönelik metaforik algılarının belirlenmesi: Mersin örneği

Year 2022, Volume: 8 Issue: 3, 274 - 287, 31.07.2022
https://doi.org/10.24289/ijsser.1111276

Abstract

Araştırmanın amacı, Mersin’de yaşayan yerel halkın kültürel mirasa ilişkin algılarını metaforik olarak belirlemektir. Araştırmada olgubilim deseni kullanılmış ve Mersin’de yaşayan yerel halktan 417 kişiye ulaşılmıştır. Çalışmada, yarı yapılandırılmış form ile yerel halktan “Kültürel miras… gibidir. Çünkü …” cümlesini tamamlamaları istenmiştir. Araştırmada içerik analizinden elde edilen bulgulara göre, yerel halk tarafından kültürel mirasa ilişkin toplam 93 farklı metafor geliştirilmiştir. Kültürel mirasa ilişkin yerel halk tarafından en fazla geliştirilen metaforlar; hazine, altın, geçmiş, tarih, ayna, hafıza, milli değerdir. Katılımcıların geliştirdiği metafor ifadeleri 6 kategori altında gruplandırılmıştır.

References

  • Bakan, İ. & Kefe, İ. (2012). Kurumsal açıdan algı ve algı yönetimi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(1), 19-34.
  • Bayrı, Y. & Akçacı, T. (2020). Metafor yöntemi ile temel ekonomik ve finansal kavramların algı seviyelerinin belirlenmesi: Kilis örneği. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi, 12(23), 452-473.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Cook-Sather, A. (2003). Movements of mind: Thematrix, metaphors and re-imaging education. Teachers College Record, 105(6), 946-977.
  • Çapar, G.,& Yenipınar, U. (2017). Kültürel ve doğal mirasın sürdürülebilirliğinde turist rehberlerinin rolüne ilişkin turist algısı. Balıkesir UniversityTheJournal of SocialSciences Institute, 20(38), 397–423.
  • Dai, L.; Wang, S.; Xu, J.; Wan, L.&Wu, B. (2017). Qualitative analysis of residents’ perceptions of tourism ımpactson historic districts: A case study of Nanluoguxiang in Beijing, China. J. Asian Archit.Build. Eng., 16, 107 –114.
  • Emre, G. (2017). 1 Nisan 2021 tarihinde Kültürel Mirasın Korunması (e-kitap). İstanbul: İstanbul Üniversitesi http://auzefkitap.istanbul.edu.tr/kitap/kulturelmiras_ao/kmkorunmasi.pdf adresinden alınmıştır.
  • Eryazıcıoğlu, E. (2021). İstanbul’un tarihi alanları’nda koruma sürecinin haklar bağlamında incelenmesi. MEGARON, 16(1), 116-128.
  • Göğebakan, Y. (2015). Dünya üzerindeki kültürel varlıkların turizme ve ekonomiye katkısı. Sanat ve Tasarım Dergisi, 5(2), 48-71.
  • Grmuša, M., Šušnjar, S. &Tanović, M. L. (2020). The attitudes of the local population toward the importance of cultural and historical heritage. Journal of the Geographical Institute “Jovan Cvijić”SASA, 70(3), 299-307.
  • Gültekin, N.T. & Uysal, M. (2018). Kültürel miras bilinci, farkındalık ve katılım: Taşkale köyü örneği. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(15), 2030-2065.
  • Gümüşçü, O. (2018). Tarihi coğrafya ve kültürel miras. Erdem, 75, 101-120.
  • Günden, B. (2021). Yükseköğrenim gören bireylerin somut kültürel mirasa yönelik tutumları ile kültürel miras kavramına ilişkin metaforik algıları üzerine bir çalışma. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi, Nevşehir.
  • Günden, B. & Güneren Özdemir, E. (2021). Turist rehberi ile kültürel miras ve turizm meslek elemanı adaylarının kültürel miras algıları üzerine bir çalışma. Journal of Tourism Research Institute, 2(1), 17-32.
  • Güner, N. (2013). Öğretmen adaylarının matematik hakkında oluşturdukları metaforlar. NWSA Education Sciences, 8(4), 428-440.
  • Jagielska-Burduk, A., Pszczyński, M., &Stec, P. (2021). Cultural heritage education in UNESCO cultural conventions. Sustainability, 13(6), 3548.
  • Karaca Yılmaz, Ş., Akkuş, G., Şahbudak, E. & Işkın, M. (2017). Kültürel miras farkındalığı: Cumhuriyet üniversitesi öğrencilerine yönelik bir uygulama çalışması. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi, 9(16), 86-100.
  • Keskin, M. & Saçlı, Ç& Efe, D. (2020). Turizm öğrencilerinin Hatay ili somut kültürel miras değerine yönelik algıları: İskenderun Teknik Üniversitesi örneği. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 335-343.
  • Kiper, P. (2004). Küreselleşme sürecinde kentlerimize giren yeni tüketim mekânları ve yitirilen kent kimlikleri. Planlama Dergisi, 4, 14-18.
  • Koç, E. S. (2014). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmen ve öğretmenlik mesleği kavramlarına ilişkin metaforikalgıları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 47- 72.
  • Köroğlu, Ö., Yıldırım, H. U. &Avcıkurt, C. (2018). Kültürel miras kavramına ilişkin algıların metafor analizi yoluyla incelenmesi. Turizm Akademik Dergisi, 5(1), 98-113.
  • Lowery, D. (2013). Helping metaphors take root in the EFL classroom. English Teaching Forum, 1, 12-17.
  • Nakip, M. & Yaraş, E. (2017). SPSS uygulamalı pazarlamada araştırma teknikleri (4. bs.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Rahil, N. R. M., Ghani, M. Z. A., & Sarkom, Y. (2020). Archite cutural heritage value sand sense of place of Kampung Morten, Melaka. PLANNING MALAYSIA, 18(14), 33-46.
  • Saban, A. Koçbeker, B.N. & Saban, A. (2006). Öğretme adaylarının öğretmen kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 6(2), 461-522.
  • Saban, A. (2008a). Okula ilişkin metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 55, 459-496.
  • Saban, A. (2009). Öğretmen adaylarının öğrenci kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7 (2), 281-326.
  • Sarı, C., Kılıç, A. F., Güven, S., & Yaşar, H. B. (2020). Üniversite öğrencilerinin kültürel miras kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. Uluslararası Dil, Eğitim ve Sosyal Bilimlerde Güncel Yaklaşımlar Dergisi, 2(1), 334-353.
  • Selanik Ay, T. & Kurtdede Fidan, N. (2013). Öğretmen adaylarının “kültürel miras” kavramına ilişkin metaforları. Türk Araştırmaları, 8(12), 1135-1152.
  • Stephens, J. & Tiwari, R. (2015). Symbolicestates: community identity and empowerment through heritage. International Journal of Heritage studies, 21(1), 99–114.
  • Sundberg, M. (2016). Heritage perceptions: A Study of south west minneapolis. Retrieved from the University of Minnesota Digital Conservancy, https://hdl.handle.net/11299/182114 adresinden alınmıştır.
  • Tunç, A. & Atılgan, A. (2017). Algı üzerine kurulu yönetsel bir anlayış: Algı’nın yönetimi. International Journal Of DisciplinesEconomicsAdministrativeSciencesStudies (IDEAstudies), 3(5), 228-238.
  • Varnacı Uzun, F. & Somuncu, M. (2011). Kültürel peyzajın korunması ve turizm iliskisi bağlamında yerel halkın görüşleri: Ihlara Vadisi örneği. Ankara Üniversitesi Çevrebilimleri Dergisi, 3 (2), 21-36.
  • Yıldız, C., Çekmez, E. & Bütüner, S. Ö. (2012). Fenomenografik araştırma yöntemi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 6(2), 77-102.

Determining local people’s metaphorical perceptions regarding cultural heritage values: The case of Mersin

Year 2022, Volume: 8 Issue: 3, 274 - 287, 31.07.2022
https://doi.org/10.24289/ijsser.1111276

Abstract

The aim of this research is to metaphorically determine the perceptions of the local people living in Mersin regarding cultural heritage. The Phenomenology design was used in the research and 417 local people living in Mersin were reached. In the study, with the semi-structured form, it is like “Cultural heritage… from the local people. Because …” were asked to complete the sentence. According to the findings obtained from the content analysis in the research, a total of 93 different metaphors related to cultural heritage were developed by the local people. Metaphors related to cultural heritage most developed by local people; treasure, gold, past, history, mirror, memory, and national value. The metaphor expressions developed by the participants are under 6 categories.

References

  • Bakan, İ. & Kefe, İ. (2012). Kurumsal açıdan algı ve algı yönetimi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(1), 19-34.
  • Bayrı, Y. & Akçacı, T. (2020). Metafor yöntemi ile temel ekonomik ve finansal kavramların algı seviyelerinin belirlenmesi: Kilis örneği. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi, 12(23), 452-473.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Cook-Sather, A. (2003). Movements of mind: Thematrix, metaphors and re-imaging education. Teachers College Record, 105(6), 946-977.
  • Çapar, G.,& Yenipınar, U. (2017). Kültürel ve doğal mirasın sürdürülebilirliğinde turist rehberlerinin rolüne ilişkin turist algısı. Balıkesir UniversityTheJournal of SocialSciences Institute, 20(38), 397–423.
  • Dai, L.; Wang, S.; Xu, J.; Wan, L.&Wu, B. (2017). Qualitative analysis of residents’ perceptions of tourism ımpactson historic districts: A case study of Nanluoguxiang in Beijing, China. J. Asian Archit.Build. Eng., 16, 107 –114.
  • Emre, G. (2017). 1 Nisan 2021 tarihinde Kültürel Mirasın Korunması (e-kitap). İstanbul: İstanbul Üniversitesi http://auzefkitap.istanbul.edu.tr/kitap/kulturelmiras_ao/kmkorunmasi.pdf adresinden alınmıştır.
  • Eryazıcıoğlu, E. (2021). İstanbul’un tarihi alanları’nda koruma sürecinin haklar bağlamında incelenmesi. MEGARON, 16(1), 116-128.
  • Göğebakan, Y. (2015). Dünya üzerindeki kültürel varlıkların turizme ve ekonomiye katkısı. Sanat ve Tasarım Dergisi, 5(2), 48-71.
  • Grmuša, M., Šušnjar, S. &Tanović, M. L. (2020). The attitudes of the local population toward the importance of cultural and historical heritage. Journal of the Geographical Institute “Jovan Cvijić”SASA, 70(3), 299-307.
  • Gültekin, N.T. & Uysal, M. (2018). Kültürel miras bilinci, farkındalık ve katılım: Taşkale köyü örneği. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(15), 2030-2065.
  • Gümüşçü, O. (2018). Tarihi coğrafya ve kültürel miras. Erdem, 75, 101-120.
  • Günden, B. (2021). Yükseköğrenim gören bireylerin somut kültürel mirasa yönelik tutumları ile kültürel miras kavramına ilişkin metaforik algıları üzerine bir çalışma. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi, Nevşehir.
  • Günden, B. & Güneren Özdemir, E. (2021). Turist rehberi ile kültürel miras ve turizm meslek elemanı adaylarının kültürel miras algıları üzerine bir çalışma. Journal of Tourism Research Institute, 2(1), 17-32.
  • Güner, N. (2013). Öğretmen adaylarının matematik hakkında oluşturdukları metaforlar. NWSA Education Sciences, 8(4), 428-440.
  • Jagielska-Burduk, A., Pszczyński, M., &Stec, P. (2021). Cultural heritage education in UNESCO cultural conventions. Sustainability, 13(6), 3548.
  • Karaca Yılmaz, Ş., Akkuş, G., Şahbudak, E. & Işkın, M. (2017). Kültürel miras farkındalığı: Cumhuriyet üniversitesi öğrencilerine yönelik bir uygulama çalışması. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi, 9(16), 86-100.
  • Keskin, M. & Saçlı, Ç& Efe, D. (2020). Turizm öğrencilerinin Hatay ili somut kültürel miras değerine yönelik algıları: İskenderun Teknik Üniversitesi örneği. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 335-343.
  • Kiper, P. (2004). Küreselleşme sürecinde kentlerimize giren yeni tüketim mekânları ve yitirilen kent kimlikleri. Planlama Dergisi, 4, 14-18.
  • Koç, E. S. (2014). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmen ve öğretmenlik mesleği kavramlarına ilişkin metaforikalgıları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 47- 72.
  • Köroğlu, Ö., Yıldırım, H. U. &Avcıkurt, C. (2018). Kültürel miras kavramına ilişkin algıların metafor analizi yoluyla incelenmesi. Turizm Akademik Dergisi, 5(1), 98-113.
  • Lowery, D. (2013). Helping metaphors take root in the EFL classroom. English Teaching Forum, 1, 12-17.
  • Nakip, M. & Yaraş, E. (2017). SPSS uygulamalı pazarlamada araştırma teknikleri (4. bs.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Rahil, N. R. M., Ghani, M. Z. A., & Sarkom, Y. (2020). Archite cutural heritage value sand sense of place of Kampung Morten, Melaka. PLANNING MALAYSIA, 18(14), 33-46.
  • Saban, A. Koçbeker, B.N. & Saban, A. (2006). Öğretme adaylarının öğretmen kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 6(2), 461-522.
  • Saban, A. (2008a). Okula ilişkin metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 55, 459-496.
  • Saban, A. (2009). Öğretmen adaylarının öğrenci kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7 (2), 281-326.
  • Sarı, C., Kılıç, A. F., Güven, S., & Yaşar, H. B. (2020). Üniversite öğrencilerinin kültürel miras kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. Uluslararası Dil, Eğitim ve Sosyal Bilimlerde Güncel Yaklaşımlar Dergisi, 2(1), 334-353.
  • Selanik Ay, T. & Kurtdede Fidan, N. (2013). Öğretmen adaylarının “kültürel miras” kavramına ilişkin metaforları. Türk Araştırmaları, 8(12), 1135-1152.
  • Stephens, J. & Tiwari, R. (2015). Symbolicestates: community identity and empowerment through heritage. International Journal of Heritage studies, 21(1), 99–114.
  • Sundberg, M. (2016). Heritage perceptions: A Study of south west minneapolis. Retrieved from the University of Minnesota Digital Conservancy, https://hdl.handle.net/11299/182114 adresinden alınmıştır.
  • Tunç, A. & Atılgan, A. (2017). Algı üzerine kurulu yönetsel bir anlayış: Algı’nın yönetimi. International Journal Of DisciplinesEconomicsAdministrativeSciencesStudies (IDEAstudies), 3(5), 228-238.
  • Varnacı Uzun, F. & Somuncu, M. (2011). Kültürel peyzajın korunması ve turizm iliskisi bağlamında yerel halkın görüşleri: Ihlara Vadisi örneği. Ankara Üniversitesi Çevrebilimleri Dergisi, 3 (2), 21-36.
  • Yıldız, C., Çekmez, E. & Bütüner, S. Ö. (2012). Fenomenografik araştırma yöntemi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 6(2), 77-102.
There are 34 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Tourism (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Cemile Yücel 0000-0002-2500-3609

Sevda Sahilli Birdir 0000-0002-1568-5837

Publication Date July 31, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 8 Issue: 3

Cite

APA Yücel, C., & Sahilli Birdir, S. (2022). Yerel halkın kültürel miras değerlerine yönelik metaforik algılarının belirlenmesi: Mersin örneği. International Journal of Social Sciences and Education Research, 8(3), 274-287. https://doi.org/10.24289/ijsser.1111276
AMA Yücel C, Sahilli Birdir S. Yerel halkın kültürel miras değerlerine yönelik metaforik algılarının belirlenmesi: Mersin örneği. International Journal of Social Sciences and Education Research. July 2022;8(3):274-287. doi:10.24289/ijsser.1111276
Chicago Yücel, Cemile, and Sevda Sahilli Birdir. “Yerel halkın kültürel Miras değerlerine yönelik Metaforik algılarının Belirlenmesi: Mersin örneği”. International Journal of Social Sciences and Education Research 8, no. 3 (July 2022): 274-87. https://doi.org/10.24289/ijsser.1111276.
EndNote Yücel C, Sahilli Birdir S (July 1, 2022) Yerel halkın kültürel miras değerlerine yönelik metaforik algılarının belirlenmesi: Mersin örneği. International Journal of Social Sciences and Education Research 8 3 274–287.
IEEE C. Yücel and S. Sahilli Birdir, “Yerel halkın kültürel miras değerlerine yönelik metaforik algılarının belirlenmesi: Mersin örneği”, International Journal of Social Sciences and Education Research, vol. 8, no. 3, pp. 274–287, 2022, doi: 10.24289/ijsser.1111276.
ISNAD Yücel, Cemile - Sahilli Birdir, Sevda. “Yerel halkın kültürel Miras değerlerine yönelik Metaforik algılarının Belirlenmesi: Mersin örneği”. International Journal of Social Sciences and Education Research 8/3 (July 2022), 274-287. https://doi.org/10.24289/ijsser.1111276.
JAMA Yücel C, Sahilli Birdir S. Yerel halkın kültürel miras değerlerine yönelik metaforik algılarının belirlenmesi: Mersin örneği. International Journal of Social Sciences and Education Research. 2022;8:274–287.
MLA Yücel, Cemile and Sevda Sahilli Birdir. “Yerel halkın kültürel Miras değerlerine yönelik Metaforik algılarının Belirlenmesi: Mersin örneği”. International Journal of Social Sciences and Education Research, vol. 8, no. 3, 2022, pp. 274-87, doi:10.24289/ijsser.1111276.
Vancouver Yücel C, Sahilli Birdir S. Yerel halkın kültürel miras değerlerine yönelik metaforik algılarının belirlenmesi: Mersin örneği. International Journal of Social Sciences and Education Research. 2022;8(3):274-87.