The aim of this study is to determine 9th and 10th graders' metaphorical perceptions about English as a foreign language. Additionally, it was examined if the perceptions of the students differ depending on gender and grade. The sampe of the study consists of 193 students who were getting education in Adapazarı, Sakarya in 2014-2015 educational year. These students were chosen by means of convenience sampling method. The study was carried out using phenomenology which is one of the qualitative research models. The data were collected through a semi structured metaphor form. 125 out of 193 forms were included in the study. 68 of the forms were not included in the study because some of them did not actually have a metaphor and some of whose reason were not consistent with the metaphors used. When these metaphors were analyzed using content analysis, 8 categories were obtained. These categories are English as an entertaining activity, a functional tool, the result of an accumulation, a boring and challenging process, a difficult and complex language, a valuable language, a necessity, an unnecessary and fruitless process. These categories were also grouped as positive, negative and neutral ones.
Keywords: English, Foreign Language, Metaphor, PerceptionBu araştırmanın amacı 9. ve 10. sınıf öğrencilerinin yabancı bir dil olarak İngilizce'ye yönelik algılarını metaforlar aracılığıyla belirlemektir. Bununla birlikte bu algıların cinsiyet ve sınıf seviyesi değişkenleri açısından farklılaşıp farklılaşmadığı da araştırılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2014-2015 öğretim yılında Sakarya ili Adapazarı ilçesinde bir Anadolu lisesinde öğretim gören 193 öğrenci oluşturmaktadır. Örneklem uygun örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Araştırma nitel araştırma desenlerinden olgubilim (fenomenoloji) deseninde yürütülmüştür. Araştırma kapsamında veri yarı-yapılandırılmış bir metafor formu aracılığı ile toplanmıştır. Elde edilen 193 formdan 125 tanesi araştırmaya dahil edilmiştir. Bazı formlar kullanılan ifadeler metafor niteliği taşımadığı için bazı formlar ise kullanılan metafor ile metafora yönelik gerekçe arasında tutarsızlık olduğu için araştırma dışında tutulmuştur. Sonuç olarak 68 form geçersiz sayılmıştır. Verilerin analiz edilmesinde içerik analizinden yararlanılmıştır. Yapılan içerik analizi sonucunda katılımcıların yabancı bir dil olarak İngilizce'ye yönelik algılarının 8 kategori altında toplandığı görülmektedir. Bu kategoriler eğlenceli bir etkinlik, işlevsel bir araç, birikimin sonucu, zorlu ve sıkıcı bir süreç, zor ve karmaşık bir dil, değerli bir dil, gereksinim, gereksiz ve sonuçsuz bir süreç olarak adlandırılmıştır. Bu kategoriler de olumlu algıları yansıtan, olumsuz algıları yansıtan ve nötr algıları yansıtan kategoriler olarak üç ana grupta toplanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 1 Issue: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.