In this study, it is aimed to examine the Social Self-sufficiency and problem solving ability of the students of Giresun University, Physical Education and Sport Department. The study group of this research includes 103 students who attends Giresun University, Physical Education and Sport Department. The analysis of the data of this research, being a description study, is realized using SPSS 17.00 statistic package programme by the computer. The results that will be gained from the survey is limited with the students that are the sample of the survey who study in the 1st, 2nd,and 3rd grades of physical education and sports department in Giresun university in 2014 -2015 education year . As a result, it is discovered that there is no remarkable difference between the girl and boy students points in terms of sex, the high school type they graduated from, the number of books they read excluding their school books and according to the type of help they get to solve the problems related to the social self- sufficiency. It is discovered that there are substantial differences according to the class levels of Physical Education and Sport Teaching Department students in terms of total self- sufficiency levels. It is discovered that there is no remarkable difference in the scores of boy and girl students acording to the results obtained by the type of the support in solving the problems and theris sexes, class levels, the number of books they read excluding the school books when it comes to problem solving ability. On the other hand, it is discovered that there is a remarkable difference between the scores of the students who are graduates of an ordinary high vocational high school in the ability of problem solving in terms of the type of high school they graduated from.
Keywords : Self-sufficiency, Problem solving, Physical EducationBu çalışmada, Giresun üniversitesi beden eğitimi ve spor bölümü öğrencilerinin sosyal öz-yeterlik
ve problem çözme becerilerinin incelenmesi hedeflenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Giresun
üniversitesi beden eğitimi ve spor bölümünde öğrenim gören 103 öğrenci oluşturmaktadır. Betimsel
bir çalışma olan araştırmanın verilerinin analizi SPSS 17.00 istatistik paket programıyla bilgisayarda
gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak Problem Çözme Envanteri ve
Sosyal öz-yeterlik Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilecek sonuçlar araştırmanın örneklemi
olan, 2014-2015 eğitim-öğretim döneminde Giresun üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bölümünün 1., 2. ve 3. sınıflarında öğrenim gören öğrenciler ile sınırlı olmuştur. Sonuç olarak, Sosyal
öz-yeterlik konusunda; cinsiyet, mezun oldukları lise türünde, ders kitabı dışındaki okudukları
kitap sayısına ve sorunları çözmede aldıkları yardım türüne göre elde edilen sonuçlarda, kız ve
erkek öğrencilerin puanları arasında anlamlı bir fark bulunamamıştır. Beden eğitimi ve spor öğretmenliği bölümü öğrencilerinin sınıf düzeylerine göre; toplam öz-yeterlik düzeyleri açısından
anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Problem çözme becerisi konusunda; cinsiyet, sınıf düzeylerine,
ders kitabı dışındaki okudukları kitap sayısına ve sorunları çözmede aldıkları yardım türüne göre
elde edilen sonuçlarda, kız ve erkek öğrencilerin puanları arasında anlamlı bir fark bulunamamıştır. Mezun oldukları lise türünde, toplam problem çözme becerisi konusunda genel ve meslek lisesi
mezunu öğrencilerin puanları arasında anlamlı bir fark bulunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 1 Issue: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.