Ergenlerde Sosyal Medya Kullanımının Akademik Başarı ve Arkadaşlık İlişkilerine Etkisi
Yıl 2019,
Cilt: 8 Sayı: 2, 1 - 17, 31.12.2019
Hatice Kumcağız
,
Tuncay Yavuz Özdemir
,
Yasin Demir
Öz
Bu araştırmada ergenlerde sosyal medya kullanımının onların akademik
başarılarına ve arkadaşlık ilişkilerine etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu
amaç doğrultusunda en az bir sosyal medya hesabı kullandığını belirten
ergenlere ulaşılmıştır. Araştırma nitel araştırma paradigmaları çerçevesinde
yürütülmüş olup, katılımcılar amaçlı örnekleme yöntemi ile seçilmiştir.
Araştırmanın verileri yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır.
Veriler içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırmada
katılımcıların sosyal medya kullanım sürelerinin artmasıyla derslerindeki
başarılarında düşüş olduğu ve derslerinde arkadaşlık ilişkilerinin olumsuz
yönde etkilendiği tespit edilmiştir. Çalışma grubunda yer alan katılımcıların
sosyal medya kullanım süreleri göz önüne alındığında bu durum, e-öğrenme
ortamlarının efektif kullanımı ile bir fırsata dönüştürülebilir. Ergenlere
sanal sosyal ilişkiler yerine gerçek sosyal deneyimler yaşamalarına fırsat
verilmesi daha yararlı olabilir.
Kaynakça
- Akar, F. (2016). Ergenlerin İnternet ve Sosyal Medya Kullanım Özellikleri ile İnternet Kullanım Amaçlarının Çeşitli Değişkenlerce İncelenmesi (Yozgat İli Örneği). Bozok Üniversitesi Uluslararası Bozok Sempozyumu, 5-6 Mayıs 2016, Yozgat, TürkiyeAkdemir, T. N. (2013). İlköğretim öğrencilerinin Facebook tutumları ile akademik erteleme davranışları ve akademik başarıları arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.Arslan - Cansever, B. (2009). Ergenlerin toplumsallaşmasında internetin etkilerine ilişkin öğretmen görüşleri. Ege Eğitim Dergisi, 10(1), 137-160.Bekdemir, Ü., & Tağrikulu, P. (2018). The academic and social effects of using social media on university students. Bartın University Journal of Faculty of Education, 7(1), 316-348.Bozkur, B., & Gündoğdu, M. (2017). Ergenlerde utangaçlık, kendini gizleme ve sosyal medya tutumları ilişkisi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(37), 147-159.Christensen, L. B., Johnson, R. B., & Turner, L. A. (2015). Araştırma yöntemleri desen ve analiz (A. Aypay, Çeviri Editörü). Ankara: Anı Yayıncılık.Çalış-Duman, M., & Aksoğan, M. (2018). Sosyal medya ve akademik başarı: İnönü üniversitesi öğrencileri üzerinde bir alan araştırması. Social Sciences Studies Journal 4(18), 1624-1638. Çiftçi, H. (2018). Üniversite öğrencilerinde sosyal medya bağımlılığı. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(4), 417-435.Dijital Dünya Raporu, (2018). Dünyada internet kullanımı ve sosyal medya istatistikleri – 2. Çeyrek Raporu https://dijilopedi.com/dunyada-internet-kullanimi-ve-sosyal-medya-istatistikleri-2-ceyrek-raporu.Dijital Türkiye Raporu, (2019). 2019 Türkiye internet kullanım ve sosyal medya istatistikleri. https://dijilopedi.com/2019-turkiye-internet-kullanim-ve-sosyal-medya-istatistikleri/Duman, Z. M. (2008). İnternet kullanımının öğrencilerin sosyal ilişkileri ve okul başarıları üzerindeki etkisi. Toplum ve Demokrasi, 2(3), Mayıs-Ağustos, s. 93-112.Gülçay, H. (2016). Sosyal medyanın iletişim alanlarındaki etkileri. 7. Hukukun Gençleri Sempozyum Dizisi: Sosyal Medya ve Gündelik Hayata Etkisi, 1(7), 1-10Güleç, V. (2018). Aile ilişkilerinin sosyal medyayla birlikte çöküşü. e-Journal of New Media / Yeni Medya Elektronik Dergi, 2(2), 105-120Junco, R. (2012). The relationship between frequency of facebook use, participation in Facebook activities, and student engagement. Computers & Education, 58,162- 171.Karademir, T., & Alper, A. (2011). Öğrenme ortamı olarak sosyal ağlarda bulunması gereken standartlar. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu, 731-743. Fırat Üniversitesi, Elazığ. 22-24 Eylül.Kırık, MA. (2012). Sosyal medyada gençlerin dili kullanımı ve yozlaşma problemi. International Symposium on Language and Communication: Research Trends and Challenges (ISLC), 1017-1030. Kirschenbaum, A. (2004). “Generic sources of disaster communities: A social network approach, international”, Journal of Sociology and Social Policy, 24(10/11), 94-129.Kirtiş, K. A., & Karahan, F. (2011). To be or not to be in social media arena as the most cost-efficient marketing strategy after the global recession. Procedia Social and Behavioral Sciences, 24, 260-268Kuşay, Y. (2013). Sosyal medya ortamında çekicilik ve bağımlılık. İstanbul: Beta YayıncılıkMayring, P. (2011). Nitel sosyal araştırmaya giriş: Nitel düşünce için bir rehber. (A. Gümüş ve M. S. Durgun, Çev.). Ankara: BilgeSu Yayıncılık.Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber (3. Baskıdan Çeviri, Çeviri Editörü: S. Turan). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.Morahan-Martin, J., Schumacher, P. (2003). Loneliness and social uses of the Internet. Computers in Human Behavior, 19, 659– 671.O’Keeffei, G. S., & Clarke-Pearson, K. (2011). Clinical report - The impact of social media on children, adolescents, and families https://pediatrics.aappublications.org/content/127/4/800 adresinden 22.08.2019 tarihinde alınmıştırOkumuş, V. (2018). Çocukların sosyal medya kullanımları ile ebeveyn tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Aile Danışmanlığı ve Eğitimi Yüksek Lisans Programı. İstanbul. Özen, Ü., & Korukçu-Sarıcı, B. M. (2010). Yalnızlık olgusu ve sanal sohbetin yalnızlığın paylaşımına etkisi: üniversite öğrencileri üzerinde bir araştırma. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 24(1), 149-159.Özer, B. U. (2005). Academic procrastination: Prevalance, self-reported reasons, gender difference and it’s relation with academic achievement. Yayımlanmış yüksek lisans tezi, Ortadoğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.Paul, L. L., & Lee, S. N. (2012). Impact of internet literacy, internet addiction symptoms, and internet activities on academic performance. Social Science Computer Review 30(4), 403-418.Preeti, M. (2009). Use of social networking in a linguistically and culturally rich India. The International Information & Library Review, 41(3), 129-136.Solmaz, B., Tekin, G., Herzem, Z., & Demir, M. (2013). İnternet ve sosyal medya kullanımı üzerine bir uygulama. Selçuk İletişim, 7(4), 23-32.Söner, O.ve Yılmaz, O. (2018). Lise öğrencilerinin sosyal medya bağımlılığı ve psikolojik iyi oluş düzeyleri arasındaki ilişki. Ufuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13, 61-76.Şendağ, S., & Odabaşı, H. F. (2006). İnternet ve çocuk: Etik Bunun Neresinde? 6.Uluslararası Eğitim Teknolojileri Konferansı,1508-1515. Gazimağusa. KTCC. 19- 21 NisanTUİK. (2018). Hane Halkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması. http://www.tuik.gov.tr/ PreHaberBultenleri.do?id=21779 (Erişim Tarihi 07.03.2019)Yavuzer, H. (2005). Gençleri Anlamak, İstanbul: Remzi Kitabevi.Yeşilay (2017). Teknoloji Bağımlılığı. http://www.yesilay.org.tr/tr/bagimlilik/teknoloji bagimliligi (Erişim Tarihi 11.03.2019)Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin yayıncılık.
Yıl 2019,
Cilt: 8 Sayı: 2, 1 - 17, 31.12.2019
Hatice Kumcağız
,
Tuncay Yavuz Özdemir
,
Yasin Demir
Kaynakça
- Akar, F. (2016). Ergenlerin İnternet ve Sosyal Medya Kullanım Özellikleri ile İnternet Kullanım Amaçlarının Çeşitli Değişkenlerce İncelenmesi (Yozgat İli Örneği). Bozok Üniversitesi Uluslararası Bozok Sempozyumu, 5-6 Mayıs 2016, Yozgat, TürkiyeAkdemir, T. N. (2013). İlköğretim öğrencilerinin Facebook tutumları ile akademik erteleme davranışları ve akademik başarıları arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.Arslan - Cansever, B. (2009). Ergenlerin toplumsallaşmasında internetin etkilerine ilişkin öğretmen görüşleri. Ege Eğitim Dergisi, 10(1), 137-160.Bekdemir, Ü., & Tağrikulu, P. (2018). The academic and social effects of using social media on university students. Bartın University Journal of Faculty of Education, 7(1), 316-348.Bozkur, B., & Gündoğdu, M. (2017). Ergenlerde utangaçlık, kendini gizleme ve sosyal medya tutumları ilişkisi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(37), 147-159.Christensen, L. B., Johnson, R. B., & Turner, L. A. (2015). Araştırma yöntemleri desen ve analiz (A. Aypay, Çeviri Editörü). Ankara: Anı Yayıncılık.Çalış-Duman, M., & Aksoğan, M. (2018). Sosyal medya ve akademik başarı: İnönü üniversitesi öğrencileri üzerinde bir alan araştırması. Social Sciences Studies Journal 4(18), 1624-1638. Çiftçi, H. (2018). Üniversite öğrencilerinde sosyal medya bağımlılığı. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(4), 417-435.Dijital Dünya Raporu, (2018). Dünyada internet kullanımı ve sosyal medya istatistikleri – 2. Çeyrek Raporu https://dijilopedi.com/dunyada-internet-kullanimi-ve-sosyal-medya-istatistikleri-2-ceyrek-raporu.Dijital Türkiye Raporu, (2019). 2019 Türkiye internet kullanım ve sosyal medya istatistikleri. https://dijilopedi.com/2019-turkiye-internet-kullanim-ve-sosyal-medya-istatistikleri/Duman, Z. M. (2008). İnternet kullanımının öğrencilerin sosyal ilişkileri ve okul başarıları üzerindeki etkisi. Toplum ve Demokrasi, 2(3), Mayıs-Ağustos, s. 93-112.Gülçay, H. (2016). Sosyal medyanın iletişim alanlarındaki etkileri. 7. Hukukun Gençleri Sempozyum Dizisi: Sosyal Medya ve Gündelik Hayata Etkisi, 1(7), 1-10Güleç, V. (2018). Aile ilişkilerinin sosyal medyayla birlikte çöküşü. e-Journal of New Media / Yeni Medya Elektronik Dergi, 2(2), 105-120Junco, R. (2012). The relationship between frequency of facebook use, participation in Facebook activities, and student engagement. Computers & Education, 58,162- 171.Karademir, T., & Alper, A. (2011). Öğrenme ortamı olarak sosyal ağlarda bulunması gereken standartlar. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu, 731-743. Fırat Üniversitesi, Elazığ. 22-24 Eylül.Kırık, MA. (2012). Sosyal medyada gençlerin dili kullanımı ve yozlaşma problemi. International Symposium on Language and Communication: Research Trends and Challenges (ISLC), 1017-1030. Kirschenbaum, A. (2004). “Generic sources of disaster communities: A social network approach, international”, Journal of Sociology and Social Policy, 24(10/11), 94-129.Kirtiş, K. A., & Karahan, F. (2011). To be or not to be in social media arena as the most cost-efficient marketing strategy after the global recession. Procedia Social and Behavioral Sciences, 24, 260-268Kuşay, Y. (2013). Sosyal medya ortamında çekicilik ve bağımlılık. İstanbul: Beta YayıncılıkMayring, P. (2011). Nitel sosyal araştırmaya giriş: Nitel düşünce için bir rehber. (A. Gümüş ve M. S. Durgun, Çev.). Ankara: BilgeSu Yayıncılık.Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber (3. Baskıdan Çeviri, Çeviri Editörü: S. Turan). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.Morahan-Martin, J., Schumacher, P. (2003). Loneliness and social uses of the Internet. Computers in Human Behavior, 19, 659– 671.O’Keeffei, G. S., & Clarke-Pearson, K. (2011). Clinical report - The impact of social media on children, adolescents, and families https://pediatrics.aappublications.org/content/127/4/800 adresinden 22.08.2019 tarihinde alınmıştırOkumuş, V. (2018). Çocukların sosyal medya kullanımları ile ebeveyn tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Aile Danışmanlığı ve Eğitimi Yüksek Lisans Programı. İstanbul. Özen, Ü., & Korukçu-Sarıcı, B. M. (2010). Yalnızlık olgusu ve sanal sohbetin yalnızlığın paylaşımına etkisi: üniversite öğrencileri üzerinde bir araştırma. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 24(1), 149-159.Özer, B. U. (2005). Academic procrastination: Prevalance, self-reported reasons, gender difference and it’s relation with academic achievement. Yayımlanmış yüksek lisans tezi, Ortadoğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.Paul, L. L., & Lee, S. N. (2012). Impact of internet literacy, internet addiction symptoms, and internet activities on academic performance. Social Science Computer Review 30(4), 403-418.Preeti, M. (2009). Use of social networking in a linguistically and culturally rich India. The International Information & Library Review, 41(3), 129-136.Solmaz, B., Tekin, G., Herzem, Z., & Demir, M. (2013). İnternet ve sosyal medya kullanımı üzerine bir uygulama. Selçuk İletişim, 7(4), 23-32.Söner, O.ve Yılmaz, O. (2018). Lise öğrencilerinin sosyal medya bağımlılığı ve psikolojik iyi oluş düzeyleri arasındaki ilişki. Ufuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13, 61-76.Şendağ, S., & Odabaşı, H. F. (2006). İnternet ve çocuk: Etik Bunun Neresinde? 6.Uluslararası Eğitim Teknolojileri Konferansı,1508-1515. Gazimağusa. KTCC. 19- 21 NisanTUİK. (2018). Hane Halkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması. http://www.tuik.gov.tr/ PreHaberBultenleri.do?id=21779 (Erişim Tarihi 07.03.2019)Yavuzer, H. (2005). Gençleri Anlamak, İstanbul: Remzi Kitabevi.Yeşilay (2017). Teknoloji Bağımlılığı. http://www.yesilay.org.tr/tr/bagimlilik/teknoloji bagimliligi (Erişim Tarihi 11.03.2019)Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin yayıncılık.