Çarlık Rusya’sının yıkılmasından sonra Bolşevikler çok milletli, çok dilli ve çok dinli bir görünüm sergileyen Sovyetler İttifakı içerisinde yer alan uluslara ilk aşamada “saygılı” davranmışlar, fakat çok geçmeden ulusal politikalarını“Sovyetleştirme” siyaseti üzerine inşa etmişlerdir. Bu durum sosyal hayatta kendisini bir “Sovyet halkı oluşturmak” şeklinde göstermiştir. Birlik içerisindeki söz konusu farklılıkların ortadan kaldırılarak “tek tip Sovyet insanı modeli” oluşturmak ana hedef haline getirilmiştir. Bu politikanın alt yapısını oluşturmak için gayri Rus halkların eğitim sistemine el atılmış; yerli mektepler kapatılarak, tek tip Sovyet mektepleri kurulmuş ve eğitim sistemi merkezileştirilmiştir. Eğitimin üst yönetimlerine Ruslar yerleştirilmiş ve eğitim, Rus diline dayandırılmıştır. Sovyet Eğitim Sistemi’nde 1933 yılına kadar her mektep, her muallim kendi tecrübesini uygulamış, dünyada ortaya konulan öğretim metotlarının tamamı, yarı okur-yazar Sovyet muallimleri tarafından tatbik edilmiştir. 1935 yılında Stalin ve Molotof’un imzasıyla çıkarılan bir emirnâme ile eğitimde görülen bu plânsızlık ortadan kaldırılmaya ve mekteplerde temin edilemeyen nizâm, talim ve terbiyenin gerçekleştirilmesine çalışılmıştır. Bu çalışmada Sovyet Türkmenistan’ında 1930-1940 yılları arasındaki eğitimin genel durumu ele alınmış ve Sovyet eğitim sisteminin Türkmenistan’daki uygulamalarına yer verilmiştir.
After the collapse of Tsarist Russia, the Bolsheviks
respected nations in the Soviet Union, which were multinational, multilingual
and multi-religious. But they soon built their national policies on a policy of
Sovietization in all areas. This manifested itself in the social life as the
creation of a new Soviet people. In order to establish the infrastructure of
this policy, the education system of the non-Russian peoples was taken up; by
closing local schools, one type of Soviet schools were established and the
education system was centralized. The Russians were placed at the top of the
training and the training was based on the Russian language. In this study, the
general situation of education in Soviet Turkmenistan was discussed and the
practices of the system of Soviet education in Turkmenistan were covered.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 7, 2019 |
Submission Date | February 9, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 1 Issue: 1 |
International Journal of Volga - Ural and Turkestan Studies
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivatives 4.0 (CC BY-NC-ND 4.0) International License.