Research Article
BibTex RIS Cite

Hemşirelik Doktora Öğrencilerinin Bilimsel Araştırmaya Yönelik Kaygı Düzeylerinin İncelenmesi

Year 2021, Volume: 6 Issue: 3, 33 - 38, 30.09.2021

Abstract

Amaç: Bu çalışmanın amacı, hemşirelik doktora öğrencilerinin bilimsel araştırma yapmaya yönelik kaygı düzeylerinin incelenmesidir.
Gereç ve Yöntem: Araştırma tanımlayıcı nitelikte bir araştırmadır. Araştırmaya doktora programına kayıtlı toplam 59 öğrenci katılmıştır. Veriler Ağustos-Ekim 2014 tarihleri arasında toplanmıştır. Veri toplama aracı olarak Büyüköztürk (1997) tarafından geliştirilen 12 maddelik "Araştırmaya Yönelik Kaygı Ölçeği" kullanılmıştır. Veriler tanımlayıcı istatistik, t-testi ve Mann-Whitney U testi kullanılarak analiz edilmiştir.
Bulgular: Çalışmaya katılan öğrencilerin %96,6’sı kadın, %45,8’i 30-34 yaş grubunda, % 66,1’i akademisyen olarak görev yapmakta ve %55,9’u yeterlik öncesindedir. Öğrencilerin toplam kaygı puanı ortalaması 24,83±5,14 olarak bulunmuştur. Çalışmaya katılan öğrenciler, %66,1’i mecbur kalmadıkça araştırma yapmak istemem ifadesine hiç katılmadıklarını, %35,6’sı ise araştırma yapmam gerektiğinde içimin sıkıldığını hissederim ifadesine tamamen katıldıklarını ifade etmişlerdir. Öğrencilerin araştırma kaygı puanları ile medeni durum, eğitim ve meslek durumları arasında anlamlı bir farklılık saptanmamıştır (p >0,05).
Sonuç: Öğrencilerin kaygı düzeyinin ortalamanın altında olduğu söylenebilir. Sonuç olarak, hemşirelik lisansüstü programlarının müfredatında bilimsel araştırma yöntemleri dersinin standart bir ölçüt olarak zorunlu olması halinde genç akademisyenlerin bilimsel araştırmaya yönelik kaygı düzeylerinin istendik düzeye ulaşılabileceği düşünülmektedir.

Supporting Institution

Bulunmamaktadır

Project Number

Bulunmamaktadır

References

  • Keskinkılıç SB, Ertürk A. Eğitim bilimleri doktora öğrencilerinin istatistiksel bilgi yeterlilikleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi [Internet]. 2009 [cited 2020 March 12];10(1):141- 51. Available from: https://dergipark.org.tr/en/pub/kefad/issue/59520/855976
  • Saracaloğlu AS, Varol SR, Ercan İE. Lisansüstü eğitim öğrencilerinin bilimsel araştırma kaygıları, araştırma ve istatistiğe yönelik tutumları ile araştırma yeterlikleri arasındaki ilişki. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi [Internet]. 2005 [cited 2019 April 3];1(17):187- 99. Available from: https://dergipark.org.tr/tr/pub/deubefd/issue/25433/268360
  • Bayar V, Bayar A, Eğmir E, Ödemiş Sİ, Kayır G. Lisansüstü eğitimi alan öğrencilerin bilimsel araştırma yapmaya yönelik kaygı düzeyleri. VI. Ulusal Lisansüstü Eğitim Sempozyumu Bildiriler Kitabı. Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayını [Internet]. 2013: [cited 2020 April 18];6:90-96. Available from: https://egitim.sakarya.edu.tr/ sites/egitim.sakarya.edu.tr/file/ULES-Lisansustu_egitim_cilt11.pdf
  • tdk.gov.tr [Internet]. Türk Dil Kurumu, 2020 [cited 2020 Nov 21]. Available from: http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_ gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5a5375e8aa5519.12630910
  • Çokluk Bökeoğlu O, Yılmaz K. Üniversite öğrencilerinin eleştirel düşünmeye yönelik tutumları ile araştırma kaygıları arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi [Internet]. 2005 [cited 2019 April 22];41:47-67. Available from: https://pegem.net/dosyalar/ dokuman/673-20110606112825-3-cokluk.pdf
  • Higgins CC, Kotrlik JW. Factors associated with research anxiety of university human resource education faculty. Career and Technical Education Research [Internet]. 2006 [cited 2020 September 22];31(3):175-99. Available from: https://scholar.lib.vt.edu/ejournals/ CTER/v31n3/pdf/higgins.pdf
  • Griffin BW. Graduate student self-efficacy and anxiety toward the dissertation process. a sample report for the mini-research project form. Advanced Educational Research [Internet]. 2002 [cited 2018 September 22]:6-9. Available from: http://www.bwgriffin.com/gsu/courses/edur9131/activities/EDUR_9131_sample_research_study_ dissertation_process.pdf
  • Altıok S, Yükseltürk E, Üçgül M. Lisansüstü öğrencilerinin bilimsel araştırmaya ilişkin yeterlikleri ve araştırmaya yönelik kaygılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi [Internet].2018 [cited 2020 September 22]; 8(2), 348-367. Available from: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1711766
  • Ergöl Ş. Türkiye’de Yükseköğretimde Hemşirelik Eğitimi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi [Internet]. 2011 [cited 2020 September 13]; 1(3): 152-5. Available from: https://www.acarindex.com/dosyalar/ makale/acarindex-1423939207.pdf
  • Büyüköztürk Ş. Araştırmaya yönelik kaygı ölçeğinin geliştirilmesi. Eğitim Yönetimi [Internet]. 1997 [cited 2015 December 4]; 3(4): 453- 64. Available from: https://dergipark.org.tr/tr/download/articlefile/ 108609
  • Saracaloğlu AS. Lisansüstü öğrencilerin akademik güdülenme düzeyleri, araştırma kaygıları ve tutumları ile araştırma yeterlikleri arasındaki ilişki. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi [Internet]. 2008 [cited 2015 October 15];5(2): 179-208. Available from: http://efdergi.yyu.edu.tr/uploads/a_saracoglu-1542115131.pdf
  • Büyüköztürk Ş. Araştırmaya yönelik kaygı ile cinsiyet, araştırma deneyimi ve araştırma başarısı arasındaki ilişki. Eğitim ve Bilim [Internet]. 1999 [cited 2015 October 15];23(112):29-34. Available from: http:// egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/5328
  • Çelik S, Önder G, Durmaz K, Yurdusever Y, Uysal N. Hemşirelik öğrencilerinin bilimsel araştırma yapmaya yönelik kaygı ve tutumlarının belirlenmesi. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi [Internet]. 2014 [cited 2016 October 15];1(2):23-31. Available from: https://www. researchgate.net/publication/276106064_Hemsirelik_Ogrencilerinin_ Bilimsel_Arastirmaya_Yonelik_Kaygi_Ve_Tutumlarinin_Belirlenmesi/link/565f50aa08ae4988a7beca34/download
  • Rezaei M, Miandashti N. The relationship between research selfeffıcacy, research anxiety and attitude toward research: a study of agricultural graduate students. Journal of Educational and Instructional Studies in the World [Internet]. 2013 [cited 2017 March 15]; 3(4): 69-79. Available from: https://arastirmax.com/tr/system/files/dergiler/116392/makaleler/3/4/arastirmax-relationship-between-research-self-efficacyresearch- anxiety-and-attitude-toward-research-study-agriculturalgraduate- students.pdf
  • Merç A. Research anxiety among Turkish graduate ELT students. Current Issues in Education [Internet]. 2016 [cited 2017 March 15]; 19(1). Available from: https://eric.ed.gov/?id=EJ1093268
  • Senel E, Yıldız M, Ulas M, Sahan H. The examination of researchrelated anxiety of students taking master and doctorate degree in the field of physical education and sports. The Sport Journal [Internet]. 2017 [cited 2019 Jan 5];1-9. Available from: https://thesportjournal. org/article/the-examination-of-research-related-anxiety-of-studentstaking- master-and-doctorate-degree-in-the-field-of-physicaleducation- and-sports/
  • Yılmaz K, Çokluk Ö. Fen - Edebiyat Fakültesi mezunlarının araştırma kaygı düzeyleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi [Internet]. 2010 [cited 2019 Feb 26]; 10(1):1-9. Available from: https://dergipark.org.tr/tr/pub/aibuefd/issue/1498/18120
  • Maschi T, Wells M, Slater GY, MacMillan T, Ristow J. Social work students' research-related anxiety and self-efficacy: research instructors' perceptions and teaching innovations, Social Work Education [Internet]. 2013 [cited 2020 Feb 7];32:6, 800-17. Available from: https://www. tandfonline.com/doi/abs/10.1080/02615479.2012.695343
  • Özmen ZM, Güç FA. Doktora eğitimi ile ilgili yaşanan zorluklar ve baş etme stratejileri:durum çalışması. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi [Internet]. 2013 [cited 2020 Feb 18];3(3):214-9. Available from: https:// dergipark.org.tr/en/pub/higheredusci/issue/61482/918042

Examination of Nursing PhD Students' Anxiety Levels Towards Scientific Research

Year 2021, Volume: 6 Issue: 3, 33 - 38, 30.09.2021

Abstract

Objective: The aim of this study is to examine the anxiety levels of nursing doctoral students towards scientific research.
Materials and Methods: The research is a descriptive research. A total of 59 students enrolled in the doctorate program participated in the study. Data were collected between August and October 2014. The 12-item "Research Anxiety Scale" developed by Büyüköztürk (1997) was used as the data collection tool. Data were analyzed using descriptive statistics, t-test and Mann-Whitney U test.
Results: 96.6% of the students participating in the study are women, 45.8% are in the 30-34 age group, 66.1% are academicians and 55.9% are before qualification. The students' mean total anxiety score was found to be 24.83 ± 5.14. 66.1% of the students participating in the study stated that they did not agree with the statement that I do not want to do research unless they have to, and 35.6% of them completely agree with the statement that I feel bored when I need to do research, as well. There was no significant difference between the research anxiety scores of the students and their marital status, education and occupation status (p> 0.05).
Conclusion: It can be said that the anxiety level of the students is below the average. As a result, it is thought that if the scientific research methods course is compulsory as a standard criterion in the curriculum of nursing graduate programs, the anxiety levels of young academicians towards scientific research may reach the desired level.

Project Number

Bulunmamaktadır

References

  • Keskinkılıç SB, Ertürk A. Eğitim bilimleri doktora öğrencilerinin istatistiksel bilgi yeterlilikleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi [Internet]. 2009 [cited 2020 March 12];10(1):141- 51. Available from: https://dergipark.org.tr/en/pub/kefad/issue/59520/855976
  • Saracaloğlu AS, Varol SR, Ercan İE. Lisansüstü eğitim öğrencilerinin bilimsel araştırma kaygıları, araştırma ve istatistiğe yönelik tutumları ile araştırma yeterlikleri arasındaki ilişki. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi [Internet]. 2005 [cited 2019 April 3];1(17):187- 99. Available from: https://dergipark.org.tr/tr/pub/deubefd/issue/25433/268360
  • Bayar V, Bayar A, Eğmir E, Ödemiş Sİ, Kayır G. Lisansüstü eğitimi alan öğrencilerin bilimsel araştırma yapmaya yönelik kaygı düzeyleri. VI. Ulusal Lisansüstü Eğitim Sempozyumu Bildiriler Kitabı. Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayını [Internet]. 2013: [cited 2020 April 18];6:90-96. Available from: https://egitim.sakarya.edu.tr/ sites/egitim.sakarya.edu.tr/file/ULES-Lisansustu_egitim_cilt11.pdf
  • tdk.gov.tr [Internet]. Türk Dil Kurumu, 2020 [cited 2020 Nov 21]. Available from: http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_ gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5a5375e8aa5519.12630910
  • Çokluk Bökeoğlu O, Yılmaz K. Üniversite öğrencilerinin eleştirel düşünmeye yönelik tutumları ile araştırma kaygıları arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi [Internet]. 2005 [cited 2019 April 22];41:47-67. Available from: https://pegem.net/dosyalar/ dokuman/673-20110606112825-3-cokluk.pdf
  • Higgins CC, Kotrlik JW. Factors associated with research anxiety of university human resource education faculty. Career and Technical Education Research [Internet]. 2006 [cited 2020 September 22];31(3):175-99. Available from: https://scholar.lib.vt.edu/ejournals/ CTER/v31n3/pdf/higgins.pdf
  • Griffin BW. Graduate student self-efficacy and anxiety toward the dissertation process. a sample report for the mini-research project form. Advanced Educational Research [Internet]. 2002 [cited 2018 September 22]:6-9. Available from: http://www.bwgriffin.com/gsu/courses/edur9131/activities/EDUR_9131_sample_research_study_ dissertation_process.pdf
  • Altıok S, Yükseltürk E, Üçgül M. Lisansüstü öğrencilerinin bilimsel araştırmaya ilişkin yeterlikleri ve araştırmaya yönelik kaygılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi [Internet].2018 [cited 2020 September 22]; 8(2), 348-367. Available from: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1711766
  • Ergöl Ş. Türkiye’de Yükseköğretimde Hemşirelik Eğitimi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi [Internet]. 2011 [cited 2020 September 13]; 1(3): 152-5. Available from: https://www.acarindex.com/dosyalar/ makale/acarindex-1423939207.pdf
  • Büyüköztürk Ş. Araştırmaya yönelik kaygı ölçeğinin geliştirilmesi. Eğitim Yönetimi [Internet]. 1997 [cited 2015 December 4]; 3(4): 453- 64. Available from: https://dergipark.org.tr/tr/download/articlefile/ 108609
  • Saracaloğlu AS. Lisansüstü öğrencilerin akademik güdülenme düzeyleri, araştırma kaygıları ve tutumları ile araştırma yeterlikleri arasındaki ilişki. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi [Internet]. 2008 [cited 2015 October 15];5(2): 179-208. Available from: http://efdergi.yyu.edu.tr/uploads/a_saracoglu-1542115131.pdf
  • Büyüköztürk Ş. Araştırmaya yönelik kaygı ile cinsiyet, araştırma deneyimi ve araştırma başarısı arasındaki ilişki. Eğitim ve Bilim [Internet]. 1999 [cited 2015 October 15];23(112):29-34. Available from: http:// egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/5328
  • Çelik S, Önder G, Durmaz K, Yurdusever Y, Uysal N. Hemşirelik öğrencilerinin bilimsel araştırma yapmaya yönelik kaygı ve tutumlarının belirlenmesi. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi [Internet]. 2014 [cited 2016 October 15];1(2):23-31. Available from: https://www. researchgate.net/publication/276106064_Hemsirelik_Ogrencilerinin_ Bilimsel_Arastirmaya_Yonelik_Kaygi_Ve_Tutumlarinin_Belirlenmesi/link/565f50aa08ae4988a7beca34/download
  • Rezaei M, Miandashti N. The relationship between research selfeffıcacy, research anxiety and attitude toward research: a study of agricultural graduate students. Journal of Educational and Instructional Studies in the World [Internet]. 2013 [cited 2017 March 15]; 3(4): 69-79. Available from: https://arastirmax.com/tr/system/files/dergiler/116392/makaleler/3/4/arastirmax-relationship-between-research-self-efficacyresearch- anxiety-and-attitude-toward-research-study-agriculturalgraduate- students.pdf
  • Merç A. Research anxiety among Turkish graduate ELT students. Current Issues in Education [Internet]. 2016 [cited 2017 March 15]; 19(1). Available from: https://eric.ed.gov/?id=EJ1093268
  • Senel E, Yıldız M, Ulas M, Sahan H. The examination of researchrelated anxiety of students taking master and doctorate degree in the field of physical education and sports. The Sport Journal [Internet]. 2017 [cited 2019 Jan 5];1-9. Available from: https://thesportjournal. org/article/the-examination-of-research-related-anxiety-of-studentstaking- master-and-doctorate-degree-in-the-field-of-physicaleducation- and-sports/
  • Yılmaz K, Çokluk Ö. Fen - Edebiyat Fakültesi mezunlarının araştırma kaygı düzeyleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi [Internet]. 2010 [cited 2019 Feb 26]; 10(1):1-9. Available from: https://dergipark.org.tr/tr/pub/aibuefd/issue/1498/18120
  • Maschi T, Wells M, Slater GY, MacMillan T, Ristow J. Social work students' research-related anxiety and self-efficacy: research instructors' perceptions and teaching innovations, Social Work Education [Internet]. 2013 [cited 2020 Feb 7];32:6, 800-17. Available from: https://www. tandfonline.com/doi/abs/10.1080/02615479.2012.695343
  • Özmen ZM, Güç FA. Doktora eğitimi ile ilgili yaşanan zorluklar ve baş etme stratejileri:durum çalışması. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi [Internet]. 2013 [cited 2020 Feb 18];3(3):214-9. Available from: https:// dergipark.org.tr/en/pub/higheredusci/issue/61482/918042
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Health Care Administration
Journal Section Araştırma Makaleleri
Authors

Canan Demir Barutcu 0000-0002-8430-5287

Tuğba Yardımcı Gürel 0000-0002-0306-8516

Hatice Mert 0000-0003-2449-2460

Project Number Bulunmamaktadır
Publication Date September 30, 2021
Submission Date March 6, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 6 Issue: 3

Cite

APA Demir Barutcu, C., Yardımcı Gürel, T., & Mert, H. (2021). Hemşirelik Doktora Öğrencilerinin Bilimsel Araştırmaya Yönelik Kaygı Düzeylerinin İncelenmesi. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 6(3), 33-38.
AMA Demir Barutcu C, Yardımcı Gürel T, Mert H. Hemşirelik Doktora Öğrencilerinin Bilimsel Araştırmaya Yönelik Kaygı Düzeylerinin İncelenmesi. İKÇÜSBFD. September 2021;6(3):33-38.
Chicago Demir Barutcu, Canan, Tuğba Yardımcı Gürel, and Hatice Mert. “Hemşirelik Doktora Öğrencilerinin Bilimsel Araştırmaya Yönelik Kaygı Düzeylerinin İncelenmesi”. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 6, no. 3 (September 2021): 33-38.
EndNote Demir Barutcu C, Yardımcı Gürel T, Mert H (September 1, 2021) Hemşirelik Doktora Öğrencilerinin Bilimsel Araştırmaya Yönelik Kaygı Düzeylerinin İncelenmesi. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 6 3 33–38.
IEEE C. Demir Barutcu, T. Yardımcı Gürel, and H. Mert, “Hemşirelik Doktora Öğrencilerinin Bilimsel Araştırmaya Yönelik Kaygı Düzeylerinin İncelenmesi”, İKÇÜSBFD, vol. 6, no. 3, pp. 33–38, 2021.
ISNAD Demir Barutcu, Canan et al. “Hemşirelik Doktora Öğrencilerinin Bilimsel Araştırmaya Yönelik Kaygı Düzeylerinin İncelenmesi”. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 6/3 (September 2021), 33-38.
JAMA Demir Barutcu C, Yardımcı Gürel T, Mert H. Hemşirelik Doktora Öğrencilerinin Bilimsel Araştırmaya Yönelik Kaygı Düzeylerinin İncelenmesi. İKÇÜSBFD. 2021;6:33–38.
MLA Demir Barutcu, Canan et al. “Hemşirelik Doktora Öğrencilerinin Bilimsel Araştırmaya Yönelik Kaygı Düzeylerinin İncelenmesi”. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, vol. 6, no. 3, 2021, pp. 33-38.
Vancouver Demir Barutcu C, Yardımcı Gürel T, Mert H. Hemşirelik Doktora Öğrencilerinin Bilimsel Araştırmaya Yönelik Kaygı Düzeylerinin İncelenmesi. İKÇÜSBFD. 2021;6(3):33-8.



Licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.