BibTex RIS Cite

TÜRK RESİM SANATINA GELENEKSEL SANATLARDAKİ FİGÜR VE MOTİFLERİN YANSIMALARI

Year 2018, Volume: 4 Issue: 14, 697 - 705, 01.08.2018

Abstract

Türk sanatı kendine özgü anlatım biçimiyle Türk geleneklerinin kültürel değerlerinden oluşmuştur. Türkler geleneksel sanatlarının her alanında kendi dünya görüşüne karşılık gelen figürler, desenler, motifler ortaya koymuşlardır. Geleneksel sanatlar içerisinde bu motiflere, figürlere baktığımız zaman mimari yapıların süslemelerinde, halı, kilim gibi birbirinden farklı gündelik kullanım eşyalarında yer aldığı görülmektedir. El sanatlarından ayrı olarak, başlangıçta duvar resmi ve kitap resmi olarak gelişen minyatür sanatı ise iki boyutlu anlatımıyla tasvir olanağı sağladı. Türk sanatı Osmanlı İmparatorluğunun 18. Yüzyıldaki batılılaşma politikaları ile bu geleneksel sanat ve minyatürün iki boyutlu anlatımından uzaklaşmaya başlar. 18. ve 19. Yüzyıl’dan itibaren ordu, donanma, eğitim öğretim ve sanatta batı model alınarak reformlar yapılır. Bu reformlarla birlikte geleneksel olan sanatların anlatım biçiminin yerini Avrupa resim tarzına bıraktığı görülür. Cumhuriyet dönemi Türk resim sanatında gelenekle olan bağın kopmasında yapılan reformlar, eski toplumsal standartların ve değerlerin yerini Batının sosyal normlarına bırakması etkili olmuştur. Cumhuriyetin ilk yıllarında kendi kültürel olgularına ve milli değerlerine karşı hassas düşünceler besleyen bir grup sanatçı geleneksel sanatlara ait biçim dilini kullanmaya başlar. 1933 yılında D grubu ressamlarının bir kısmı bu düşünceyle hareket eder. Bedri Rahmi Eyüboğlu, Turgut Zaim gibi ressamlar geleneksel sanatlara ait motifler ve benzer öğeler kullanır. Türk sanatçılarının geleneksel minyatür tarzına, hat sanatına, el sanatlarına ve halk sanatlarına ait olan bu tutum günümüz çağdaş resim sanatçılarının da üretimlerinde tercih ettikleri bir tavır olarak devam etmektedir.

References

  • Anonim 1, www.bedrirahmi.com. (09.11.2018)
  • Anonim 2, http://filozof.net. (09.11.2018)
  • Anonim 3, https://tr.wikipedia.org. (08.11.2018).
  • Başkan, Seyfi. (2009). Başlangıcından Cumhuriyet Dönemine Kadar Türklerde Resim, AKM, İstanbul.
  • Dallı, Recai. (1987). Kültürel Kimliğimiz, Özel Yayınları, İstanbul.
  • Kortun, Vasıf. 2010). “İsmet Doğanla Konuşma” (Ed. Barış Tut) Gelenekten Çağdaşa Modern Türk Sanatında Kültürel Bellek, Mas Matbacılık, İstanbul.
  • Ölçer Özünel, Evrim. (2013). “Görmezden Gelinen Evimizin Ressamı Folklorun 100. Yılında Malik Aksel ve Halkbilimine Katkıları”, Milli Folklor, Yıl:25, Sayı: 99.
  • Özsezgin, Kaya. (1994). Türk Plastik Sanatçıları Ansiklopedik Sözlük, YKY.; İstanbul.
  • Sönmez, Demet. (2010) “Erol Akyavaş”; (Ed. Barış Tut) Gelenekten Çağdaşa Modern Türk Sanatında Kültürel Bellek, Mas Matbacılık, İstanbul.
  • Tansuğ, Sezer. (1996) Çağdaş Tü rk Sanatı, Remzi Kitabevi, İstanbul.

THE REFLECTIONS OF FIGURES AND MOTIFS IN THE TRADITIONAL ARTS OF TURKISH PAINTING

Year 2018, Volume: 4 Issue: 14, 697 - 705, 01.08.2018

Abstract

Turkish art has its own unique narrative style and the cultural values of Turkish traditions. The Turks have produced figures, patterns and motifs that correspond to their own world view in every field of traditional art. When we look at these motifs and figures in traditional arts, it is seen that the decorations of the architectural structures are in different daily usage belongings such as carpets and rugs. Apart from handicrafts, the wall painting and the art of miniature art that were developed officially provided the opportunity to be depicted in two-dimensional expression. Turkish art begins to move away from the two-dimensional expression of this traditional art and miniature in the Ottoman Empire's westernization policies in the 18th century. From the 18th and 19th centuries, reforms are made in the western model of the army, navy, education and arts. With these reforms, it is seen that the way of expression of the traditional arts has been replaced with European style of painting. The reforms in the Turkish painting art in the period of the Turkish art of painting, the old social standards and values were replaced by Western social norms. In the early years of the republic, a group of artists who are sensitive to their own cultural phenomena and national values begin to use the traditional language of language. In 1933, some of the D group painters act with this idea. Artists such as Bedri Rahmi Eyüboğlu and Turgut Zaim use motifs and similar elements of traditional arts. This attitude, which belongs to the traditional miniature style of Turkish artists, calligraphy, handicrafts and folk arts, continues as an attitude preferred by contemporary contemporary artists in their production.

References

  • Anonim 1, www.bedrirahmi.com. (09.11.2018)
  • Anonim 2, http://filozof.net. (09.11.2018)
  • Anonim 3, https://tr.wikipedia.org. (08.11.2018).
  • Başkan, Seyfi. (2009). Başlangıcından Cumhuriyet Dönemine Kadar Türklerde Resim, AKM, İstanbul.
  • Dallı, Recai. (1987). Kültürel Kimliğimiz, Özel Yayınları, İstanbul.
  • Kortun, Vasıf. 2010). “İsmet Doğanla Konuşma” (Ed. Barış Tut) Gelenekten Çağdaşa Modern Türk Sanatında Kültürel Bellek, Mas Matbacılık, İstanbul.
  • Ölçer Özünel, Evrim. (2013). “Görmezden Gelinen Evimizin Ressamı Folklorun 100. Yılında Malik Aksel ve Halkbilimine Katkıları”, Milli Folklor, Yıl:25, Sayı: 99.
  • Özsezgin, Kaya. (1994). Türk Plastik Sanatçıları Ansiklopedik Sözlük, YKY.; İstanbul.
  • Sönmez, Demet. (2010) “Erol Akyavaş”; (Ed. Barış Tut) Gelenekten Çağdaşa Modern Türk Sanatında Kültürel Bellek, Mas Matbacılık, İstanbul.
  • Tansuğ, Sezer. (1996) Çağdaş Tü rk Sanatı, Remzi Kitabevi, İstanbul.
There are 10 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Mehmet Akif Kaplan

Cavit Polat

Publication Date August 1, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 4 Issue: 14

Cite

APA Kaplan, M. A., & Polat, C. (2018). TÜRK RESİM SANATINA GELENEKSEL SANATLARDAKİ FİGÜR VE MOTİFLERİN YANSIMALARI. Journal of Institute of Economic Development and Social Researches, 4(14), 697-705.