BibTex RIS Cite

TARİH ÖĞRETMENLERİNİN DERSLERDE KULLANDIKLARI YÖNTEM-TEKNİKLER HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİ ERZURUM İLİ ÖRNEĞİ

Year 2019, Volume: 5 Issue: 18, 181 - 194, 01.03.2019

Abstract

Bu araştırma ile tarih öğretmenlerinin derslerde kullandıkları yöntem - tekniklerin neler olduğunu ortaya koymak ve kullandıkları yöntem - teknikler hakkındaki görüşlerini belirlemek amaçlanmıştır. Araştırmada nitel bir yaklaşım benimsenmiş olup, öğretmen görüşlerini ortaya koyabilmek için görüşme yöntemi kullanılmıştır. Bu araştırmanın evrenini Erzurum il merkezinde görev yapan lise tarih öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırmada maksimum çeşitliliğe dayalı bir örneklem oluşturulmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış mülakat formu kullanılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen veriler yazıya geçirilmiş ve verilerin çözümlenmesi için içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular doğrultusunda genel olarak; öğretmenlerin tarih dersinin daha çok geleneksel amaçlar için öğretildiği görüşünde oldukları, lisans eğitimlerinde ve pedagojik formasyon sertifika programında aldıkları öğretim yöntem ve teknikleri ile ilgili dersleri yetersiz buldukları belirlenmiştir. Ayrıca araştırmada tarih öğretmenlerinin derslerinde ağırlıklı olarak geleneksel öğretim yöntem-tekniklerine yer verdikleri, çağdaş öğretim yöntem-tekniklerine ise nispeten yer verdikleri tespit edilmiştir. Öğretmenlerin yöntem-teknikleri uygularken karşılaştıkları sorunların ise öğrencilerin ilgi ve isteksizliği, müfredatın yoğunluğu ve zaman sıkıntısı, öğrenci seviyesinin istenilen düzeyde olmaması olduğu anlaşılmıştır. Tarih öğretmenlerinin öğretim yöntem ve teknikleriyle ilgili çalışma ve gelişmeleri yeterince takip etmedikleri de araştırmayla elde edilen bulgular arasında yer almaktadır.

References

  • Akturan, U. ve Esen, A. (2008). Fenomenoloji. Baş, T.ve Akturan, U. (Yaz.) Nitel araştırma yöntemleri NVivo 7.0 ile nitel veri analizi içinde (83 – 98). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Arı, A. (2010). Öğretmen adaylarının ilköğretim programlarıyla ilgili eğitim fakültelerinde kazandıkları bilgi ve beceri düzeylerine ilişkin görüşleri. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 1 (29), 251 – 274. http://www.ide.konya.edu.tr/egtfakdergi/Sayilar/sayi29/15_AsimAri_251-274.pdf adresinden 06. 10. 2013’de alınmıştır.
  • Arsal, Z. (2004). Ülkemizi 21. yüzyıla hazırlayacak ve kazandıracak öğretmen tipinin özellikleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 99-116. http://efdergi.ibu.edu.tr/index.php/efdergi/article/download/837/1515 adresinden 06. 03. 2013’de alınmıştır.
  • Aziz, A. (2008). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri ve teknikleri. (4. Basım). Ankara: Nobel Yayınları
  • Balay, R. (2004). Küreselleşme bilgi toplumu ve eğitim. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi,37(2),61-82.http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/40/144/1022.pdf adresinden 05.02.2013’de alınmıştır.
  • Baskan, G. A., Aydın, A. ve Madden, T. (2006). Türkiye’de öğretmen yetiştirme sistemine karşılaştırmalı bir bakış. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi, 15(1),35–42. http://sosyalbilimler.cukurova.edu.tr/dergi/dosyalar/2006.15.1.266.pdf adresinden 04.10.2013’de alınmıştır.
  • Bilen, M. (2002). Plandan uygulamaya öğretim. (6. Basım). Ankara: Anı Yayıncılık
  • Çakmak, Ö. (2008). Eğitimin ekonomiye ve kalkınmaya etkisi. Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 33- 41 http://www.zgefdergi.com/Makaleler/884159134_11_03_Cakmak.pdf adresinden 02.25.2013’ de alınmıştır.
  • Çelikkaya, T., Kuş, Z. (2009). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin kullandıkları yöntem ve teknikler. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22 (2), 741- 758. http// http://ucmaz.home.uludag.edu.tr/PDF/egitim/htmpdf/2009-22(2)/M24.pdf adresinden 10.09.2013’de alınmıştır.
  • Çınar, O., Teyfur, E., ve Teyfur, M. (2006). İlköğretim okulu öğretmen ve yöneticilerinin yapılandırmacı eğitim yaklaşımı ve programı hakkındaki görüşleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7 (11), 47- 64. http://www.pegem.net/dosyalar/dokuman/8290-20110628172837-ocinar.pdf adresinden 12.09.2013’de alınmıştır.
  • Erciyeş, G. (2007). Öğretim yöntem ve teknikleri. Ş. Tan (Ed.). Öğretim ilke ve yöntemleri (Birinci Baskı) içinde (s. 167- 253). Ankara. Pegem A Yayıncılık.
  • Dilek, D.(2002). Tarih derslerinde öğrenme ve düşünce gelişimi. Ankara: Pegem yayıncılık.
  • Dinç, E. (2006). Tarih eğitimcilerinin mevcut tarih müfredat programı ve tarih öğretiminin amaçları hakkındaki görüşleri. Ahi Evran Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 7(2), 263-276.
  • Gündüz, Ş. ve Odabaşı, F. (2004). Bilgi çağında öğretmen adaylarının eğitiminde öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme dersinin önemi. The Turkish online journal of educational technology, 3 (1), 43 – 48. http://www.tojet.net/articles/v3i1/317.pdf adresinden 10.05.2013’te alınmıştır.
  • Kuş, E. (2003). Nicel – nitel araştırma teknikleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • MEB (2015). Ortaöğretim 9, 10,11 ve 12. sınıflar tarih dersi öğretim programı Ankara: MEB Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı
  • MEB (2007) Ortaöğretim 9. sınıf tarih dersi programı Ankara: MEB Ortaöğretim Genel Müdürlüğü.
  • MEB (2018) Ortaöğretim 9, 10,11 ve 12. sınıflar tarih dersi öğretim programı Ankara: MEB Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Safran, M. (2002). Orta öğretim kurumlarında tarih öğretiminin yapı ve sorunlarına ilişkin bir araştırma. Türk Yurdu Dergisi, 22 (175), 73-79.
  • Tan, Ş. (2005). Öğretimi planlama ve değerlendirme: öğretim yöntem ve teknikleri ölçme ve değerlendirme. KPSS el kitabı. (3. Basım). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Tok, T.N. (2007). Etkili öğretim için yöntem ve teknikler. A. Doğanay. (Ed.). Öğretim ilke ve yöntemleri içinde (s. 161 – 214). Ankara. Pegem A Yayıncılık.
  • Turan, R. (2015). Tarih öğretmenlerinin lise tarih derslerinin genel amaçlarının öğrencilere kazandırılma düzeylerine ilişkin görüşleri: (Ankara ili örneği). Turkish Journal of Educational Studies, 2 (3): 139-180.
  • Yetim, A. A. ve Göktaş, Z. (2004). Öğretmenin mesleki ve kişisel nitelikleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 12 (2), 541-550.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara. Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldızlar, M. (2009). Öğretim ilke ve yöntemleri. (1. Basım). Ankara: Pegem Yayınları https://www.edutopia.org adresinden 25.07.2019 tarihinde alınmıştır.

HISTORY TEACHERS’OPINIONS ABOUT THE TECHNIQUES AND METHOTS THEY USE İN THE COURSE ERZURUM SAMPLE

Year 2019, Volume: 5 Issue: 18, 181 - 194, 01.03.2019

Abstract

The aim of this research is to reveal the methods - techniques used by the history teachers and to determine their views on the methods - techniques they use. In this context, a qualitative approach was adopted in the research and interview method was used to reveal the views of teachers.The population of this study consists of high school history teachers working in Erzurum city center. In the study, a sample based on maximum diversity was created. In the research, semi-structured interview form was used as data collection tool. The data obtained as a result of the research was transcribed and content analysis method was used to analyze the data. According to the findings of the research; It was determined that the teachers thought that the history course was taught for traditional purposes and found the courses related to the teaching methods and techniques they took in undergraduate education and pedagogical formation certificate program insufficient.In addition, it has been found that history teachers mostly use traditional teaching methods and techniques, while contemporary teaching methods and techniques are relatively included. It was understood that the problems faced by the teachers when applying the methods and techniques were not interest and desire of the students, the intensity of the curriculum and time shortage.As a result of the research, it was understood that history teachers did not follow the studies and developments related to teaching methods and techniques adequately.

References

  • Akturan, U. ve Esen, A. (2008). Fenomenoloji. Baş, T.ve Akturan, U. (Yaz.) Nitel araştırma yöntemleri NVivo 7.0 ile nitel veri analizi içinde (83 – 98). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Arı, A. (2010). Öğretmen adaylarının ilköğretim programlarıyla ilgili eğitim fakültelerinde kazandıkları bilgi ve beceri düzeylerine ilişkin görüşleri. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 1 (29), 251 – 274. http://www.ide.konya.edu.tr/egtfakdergi/Sayilar/sayi29/15_AsimAri_251-274.pdf adresinden 06. 10. 2013’de alınmıştır.
  • Arsal, Z. (2004). Ülkemizi 21. yüzyıla hazırlayacak ve kazandıracak öğretmen tipinin özellikleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 99-116. http://efdergi.ibu.edu.tr/index.php/efdergi/article/download/837/1515 adresinden 06. 03. 2013’de alınmıştır.
  • Aziz, A. (2008). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri ve teknikleri. (4. Basım). Ankara: Nobel Yayınları
  • Balay, R. (2004). Küreselleşme bilgi toplumu ve eğitim. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi,37(2),61-82.http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/40/144/1022.pdf adresinden 05.02.2013’de alınmıştır.
  • Baskan, G. A., Aydın, A. ve Madden, T. (2006). Türkiye’de öğretmen yetiştirme sistemine karşılaştırmalı bir bakış. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi, 15(1),35–42. http://sosyalbilimler.cukurova.edu.tr/dergi/dosyalar/2006.15.1.266.pdf adresinden 04.10.2013’de alınmıştır.
  • Bilen, M. (2002). Plandan uygulamaya öğretim. (6. Basım). Ankara: Anı Yayıncılık
  • Çakmak, Ö. (2008). Eğitimin ekonomiye ve kalkınmaya etkisi. Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 33- 41 http://www.zgefdergi.com/Makaleler/884159134_11_03_Cakmak.pdf adresinden 02.25.2013’ de alınmıştır.
  • Çelikkaya, T., Kuş, Z. (2009). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin kullandıkları yöntem ve teknikler. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22 (2), 741- 758. http// http://ucmaz.home.uludag.edu.tr/PDF/egitim/htmpdf/2009-22(2)/M24.pdf adresinden 10.09.2013’de alınmıştır.
  • Çınar, O., Teyfur, E., ve Teyfur, M. (2006). İlköğretim okulu öğretmen ve yöneticilerinin yapılandırmacı eğitim yaklaşımı ve programı hakkındaki görüşleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7 (11), 47- 64. http://www.pegem.net/dosyalar/dokuman/8290-20110628172837-ocinar.pdf adresinden 12.09.2013’de alınmıştır.
  • Erciyeş, G. (2007). Öğretim yöntem ve teknikleri. Ş. Tan (Ed.). Öğretim ilke ve yöntemleri (Birinci Baskı) içinde (s. 167- 253). Ankara. Pegem A Yayıncılık.
  • Dilek, D.(2002). Tarih derslerinde öğrenme ve düşünce gelişimi. Ankara: Pegem yayıncılık.
  • Dinç, E. (2006). Tarih eğitimcilerinin mevcut tarih müfredat programı ve tarih öğretiminin amaçları hakkındaki görüşleri. Ahi Evran Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 7(2), 263-276.
  • Gündüz, Ş. ve Odabaşı, F. (2004). Bilgi çağında öğretmen adaylarının eğitiminde öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme dersinin önemi. The Turkish online journal of educational technology, 3 (1), 43 – 48. http://www.tojet.net/articles/v3i1/317.pdf adresinden 10.05.2013’te alınmıştır.
  • Kuş, E. (2003). Nicel – nitel araştırma teknikleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • MEB (2015). Ortaöğretim 9, 10,11 ve 12. sınıflar tarih dersi öğretim programı Ankara: MEB Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı
  • MEB (2007) Ortaöğretim 9. sınıf tarih dersi programı Ankara: MEB Ortaöğretim Genel Müdürlüğü.
  • MEB (2018) Ortaöğretim 9, 10,11 ve 12. sınıflar tarih dersi öğretim programı Ankara: MEB Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Safran, M. (2002). Orta öğretim kurumlarında tarih öğretiminin yapı ve sorunlarına ilişkin bir araştırma. Türk Yurdu Dergisi, 22 (175), 73-79.
  • Tan, Ş. (2005). Öğretimi planlama ve değerlendirme: öğretim yöntem ve teknikleri ölçme ve değerlendirme. KPSS el kitabı. (3. Basım). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Tok, T.N. (2007). Etkili öğretim için yöntem ve teknikler. A. Doğanay. (Ed.). Öğretim ilke ve yöntemleri içinde (s. 161 – 214). Ankara. Pegem A Yayıncılık.
  • Turan, R. (2015). Tarih öğretmenlerinin lise tarih derslerinin genel amaçlarının öğrencilere kazandırılma düzeylerine ilişkin görüşleri: (Ankara ili örneği). Turkish Journal of Educational Studies, 2 (3): 139-180.
  • Yetim, A. A. ve Göktaş, Z. (2004). Öğretmenin mesleki ve kişisel nitelikleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 12 (2), 541-550.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara. Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldızlar, M. (2009). Öğretim ilke ve yöntemleri. (1. Basım). Ankara: Pegem Yayınları https://www.edutopia.org adresinden 25.07.2019 tarihinde alınmıştır.
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Ayben Nalbantoğlu This is me

Publication Date March 1, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 5 Issue: 18

Cite

APA Nalbantoğlu, A. (2019). TARİH ÖĞRETMENLERİNİN DERSLERDE KULLANDIKLARI YÖNTEM-TEKNİKLER HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİ ERZURUM İLİ ÖRNEĞİ. Journal of Institute of Economic Development and Social Researches, 5(18), 181-194.