BibTex RIS Cite

-

Year 2015, , 1241 - 1259, 06.11.2015
https://doi.org/10.17051/io.2015.67218

Abstract

In this study, ‘ACRA Higher Education Learning Strategies Scale’, which was developed by Arias and Justica (2003) for higher education students is aimed to be adapted for high school students. Firstly, the scale was translated into Turkish. Then, the scale was presented to the experts to get learned opinion about the suitability, scope, and adequacy of the items. The scale, which was revised in the light of the suggestions proposed by the experts, was applied to a small group comprised of high school students and pilot-tested. As a result of the pilot test, the 44-item-scale draft emerged. The data of validity and reliability studies of the ‘ACRAHigh School Learning Strategies Scale’ draft was gathered from 1074 students who attend different types of high schools and different classrooms. In consequence of the analyses, it is decided that the ‘ACRA-High School Learning Strategies Scale’, which consists of 38 items and has three sub-dimensions and 37.98variance, is appropriate for determining the learning strategies of secondary school students from all types of high schools

References

  • Açıkgöz, K. (2003). Etkili Öğrenme ve Öğretme. İzmir: Eğitim Dünyası Yayınları.
  • Arends, R. I. (1991). Learning to Teach. (2nd Ed). New York: McGraw-Hill.
  • Arias J. & Justica F. (2003). Abridged ACRA Scale of Learning Strategies for University Students, Electronic Journal of Research in Educational Pyscology,1(2).
  • Aydın, F. (2011). Ortaöğretim Öğrencilerinin Coğrafya Derslerinde Kullandıkları “Öğrenme Stratejileri”. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish. 6(2), 199-212.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı. 12. Baskı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Coombs, W. ve Schroeder, H. (1988). An analysis of factor analytic data. Personality and Individual Differences, 9, 79–85.
  • Demirel, Ö. (2006). Öğretimde Planlanma ve Değerlendirme Öğretme Sanatı (11.Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Erdem, A. R. (2005). Öğrenmede Etkili Yollar: Öğrenme Stratejileri ve Öğretimi, İlköğretim- Online, 4 (1), 1-6, [Online]: http://ilkogretimonline.org.tr adresinden 20 Temmuz 2013 tarihinde indirilmiştir.
  • Gagne, R. M. ve Driscoll, M.P. (1988). Essentials of Learning for Instruction. Englewood Cliffs, N. J. : Prentice Hall.
  • Güven, M. (2004). Öğrenme Stilleri İle Öğrenme Stratejileri Arasındaki İlişki, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Karadeniz, Ş., Büyüköztürk, Ş., Akgün, A. Ö. Kılıç-Çakmak, E. and Demirel, F (2008). The Turkish Adaptation Study of Motivated Strategies For Learning Questionnaire (MSLQ) for 128211;18 Year Old Children: Results of Confirmatory Factor Analysis. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 7 (4), 108-117.
  • Karakış, Ö.ve Çelenk, S. (2007). Farklı Fakültelerde Öğrenim Gören Öğrencilerin Genel Öğrenme Stratejilerini Kullanma Düzeyleri: A.Ġ.B.Ü. Örneği. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7 (1), 26-46
  • Kılıç, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., Büyüköztürk, Ş. ve Demirel, F. (2008). İlköğretim ikinci kademe ve lise öğrencilerinin ders ve sınıf düzeylerine göre öğrenme stratejileri ve güdülenme düzeylerinin belirlenmesi. Uluslarası İnsan Bilimleri Dergisi. 5 (1). 1-27.
  • Kirby, J.R. (1984). Cognitive Strategiies and Educational Performance, San Diego: Academic Press Inc.
  • Küçüker, G.F, Sönmez, B. ve Selvi, K. (2014) ACRA-Yükseköğretim Öğrenme Stratejileri Ölçeğinin Uyarlanması Çalışması, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Eğitim Fakültesi 30.yıl Özel Sayısı.1-14.
  • Nisbet, J. ve Sucksmith, J. (1986). Learning Strategies. London: Routledge and Kegan Paul.
  • O'Malley, J.M. & Chamot, A.U. (1990). Learning Strategies in Second Language Acquisition.
  • Oxford, Rebecca L. (1990). Language Learning Strategies: What Every Teacher Should Know. New York: Newbury House Publishers.
  • Özdemir, Ö. (2004). Lise Öğrencilerinin Kullandıkları Öğrenme Stratejileri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Özer, B. (1998), Öğrenmeyi Öğretme, Eğitim Bilimlerinde Yenilikler. Ayhan Hakan (Editör). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi. 559: 147-162.
  • Öztürk, B. (1995). Genel öğrenme stratejilerinin öğrenciler tarafından kullanılma durumları. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Pallant, J. (2005). SPSS Survival Manual: A Step by Step Guide to Data Analysis Using SPSS for Windows. Australia: Australian Copyright.
  • Saban, A. (2000). Öğrenme-öğretme süreci. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Sarıbayrakdar, S. ve Akınoğlu, O. (2007). Ortaöğretim tarih derslerinde öğrencilerin kullandıkları öğrenme stratejileri”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 7 (1), 269–312.
  • Senemoğlu, N. (2005). Gelişim, Öğrenme ve Öğretim. (12.baskı). Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Subaşı, G. (2000). Etkili Öğrenme: Öğrenme Stratejileri, Milli Eğitim Dergisi, 146, 1-4.
  • Şimşek, A. (2006).Kavramların Öğretimi. İçerik Türlerine Dayalı Öğretim (1.baskı). Ali Şimşek (Editör). Ankara: Nobel Yayın Dağıtımı, 27-70.
  • Tezbaşaran, A. A. (1997). Düşünen, tartışan, çözüm üreten toplum için etkin öğrenme-öğretim ve öğrenmede bilgisayara dayalı bilgi teknolojileri. Bilim Teknik Dergisi, 355, 52-57
  • Tomal, N. (2007). Ortaöğretim 9.sınıf öğrencilerinin Coğrafya Dersinde Öğrenme Stratejilerini Kullanma Durumları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 113-127.
  • Toy, Ö. (2007). Biyoloji Dersinde Kullanılan Öğrenme Stratejiler ve Başarı Güdüsü Arasındaki İlişki, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Ural, A. ve Kılıç, İ. (2006). Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara: Detay Yayıncılık
  • Vanderstoep, S. W. ve Pintrich, P.R. (2003). Learning to learn: the skill and wil of college success,Upper Saddle River, N.J.: Prentice Hall.
  • Weinstern, C.E. ve Mayer, R. (1986). The Teaching of Learning Strategies Handbook of Research on Teaching. NewYork: Macmillan Yayıncılık
  • Wittrock M.C. (1986). Students’ Though Processes. M. Wittrock, (Ed.), Third handbook of rearearch on teaching. New York: Macmillian Yayıncılık.

ACRA-Kısaltılmış Öğrenme Stratejileri Ölçeğinin Lise Öğrencilerine Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Analizi

Year 2015, , 1241 - 1259, 06.11.2015
https://doi.org/10.17051/io.2015.67218

Abstract

Bu çalışmada, Arias ve Justica (2003) tarafından geliştirilmiş olan ‘Kısaltılmış ACRA Öğrenme Stratejileri’ ölçeğinin lise öğrencileri için uyarlama çalışmasının yapılması amaçlanmıştır. Ölçek, öncelikle Türkçeye çevrilmiş, ardından madde ifadelerinin uygunluğu, kapsamı ve yeterliliği hakkında uzman görüşüne başvurulmuştur. Uzmanlardan alınan öneriler doğrultusunda yeniden düzenlenen ölçek lise öğrencilerinden küçük bir gruba uygulanarak ön denesi yapılmıştır ve ön deneme sonucunda 44 maddeden oluşan ölçek taslağı ortaya çıkmıştır. Araştırmanın katılımcılarını ‘ACRA-Lise Öğrencileri Öğrenme Stratejileri Ölçeği’ taslağının geçerlik ve güvenirlik çalışmaları farklı lise türlerinde ve bu liselerde farklı sınıflarda öğrenim görmekte olan toplam 1074 öğrenciden elde edilen veriler ile gerçekleştirilmiştir. Yapılan analizler sonucunda 38 maddeden oluşan, üç alt boyutlu ve toplam varyansı 37.98 olan ‘ACRA-Lise Öğrencileri Öğrenme Stratejileri Ölçeği’ tüm okul türlerinde öğrenim gören ortaöğretim öğrencilerinin öğrenme stratejilerini belirlenmesi için uygun bir ölçek olduğuna karar verilmiştir.

References

  • Açıkgöz, K. (2003). Etkili Öğrenme ve Öğretme. İzmir: Eğitim Dünyası Yayınları.
  • Arends, R. I. (1991). Learning to Teach. (2nd Ed). New York: McGraw-Hill.
  • Arias J. & Justica F. (2003). Abridged ACRA Scale of Learning Strategies for University Students, Electronic Journal of Research in Educational Pyscology,1(2).
  • Aydın, F. (2011). Ortaöğretim Öğrencilerinin Coğrafya Derslerinde Kullandıkları “Öğrenme Stratejileri”. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish. 6(2), 199-212.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı. 12. Baskı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Coombs, W. ve Schroeder, H. (1988). An analysis of factor analytic data. Personality and Individual Differences, 9, 79–85.
  • Demirel, Ö. (2006). Öğretimde Planlanma ve Değerlendirme Öğretme Sanatı (11.Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Erdem, A. R. (2005). Öğrenmede Etkili Yollar: Öğrenme Stratejileri ve Öğretimi, İlköğretim- Online, 4 (1), 1-6, [Online]: http://ilkogretimonline.org.tr adresinden 20 Temmuz 2013 tarihinde indirilmiştir.
  • Gagne, R. M. ve Driscoll, M.P. (1988). Essentials of Learning for Instruction. Englewood Cliffs, N. J. : Prentice Hall.
  • Güven, M. (2004). Öğrenme Stilleri İle Öğrenme Stratejileri Arasındaki İlişki, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Karadeniz, Ş., Büyüköztürk, Ş., Akgün, A. Ö. Kılıç-Çakmak, E. and Demirel, F (2008). The Turkish Adaptation Study of Motivated Strategies For Learning Questionnaire (MSLQ) for 128211;18 Year Old Children: Results of Confirmatory Factor Analysis. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 7 (4), 108-117.
  • Karakış, Ö.ve Çelenk, S. (2007). Farklı Fakültelerde Öğrenim Gören Öğrencilerin Genel Öğrenme Stratejilerini Kullanma Düzeyleri: A.Ġ.B.Ü. Örneği. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7 (1), 26-46
  • Kılıç, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., Büyüköztürk, Ş. ve Demirel, F. (2008). İlköğretim ikinci kademe ve lise öğrencilerinin ders ve sınıf düzeylerine göre öğrenme stratejileri ve güdülenme düzeylerinin belirlenmesi. Uluslarası İnsan Bilimleri Dergisi. 5 (1). 1-27.
  • Kirby, J.R. (1984). Cognitive Strategiies and Educational Performance, San Diego: Academic Press Inc.
  • Küçüker, G.F, Sönmez, B. ve Selvi, K. (2014) ACRA-Yükseköğretim Öğrenme Stratejileri Ölçeğinin Uyarlanması Çalışması, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Eğitim Fakültesi 30.yıl Özel Sayısı.1-14.
  • Nisbet, J. ve Sucksmith, J. (1986). Learning Strategies. London: Routledge and Kegan Paul.
  • O'Malley, J.M. & Chamot, A.U. (1990). Learning Strategies in Second Language Acquisition.
  • Oxford, Rebecca L. (1990). Language Learning Strategies: What Every Teacher Should Know. New York: Newbury House Publishers.
  • Özdemir, Ö. (2004). Lise Öğrencilerinin Kullandıkları Öğrenme Stratejileri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Özer, B. (1998), Öğrenmeyi Öğretme, Eğitim Bilimlerinde Yenilikler. Ayhan Hakan (Editör). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi. 559: 147-162.
  • Öztürk, B. (1995). Genel öğrenme stratejilerinin öğrenciler tarafından kullanılma durumları. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Pallant, J. (2005). SPSS Survival Manual: A Step by Step Guide to Data Analysis Using SPSS for Windows. Australia: Australian Copyright.
  • Saban, A. (2000). Öğrenme-öğretme süreci. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Sarıbayrakdar, S. ve Akınoğlu, O. (2007). Ortaöğretim tarih derslerinde öğrencilerin kullandıkları öğrenme stratejileri”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 7 (1), 269–312.
  • Senemoğlu, N. (2005). Gelişim, Öğrenme ve Öğretim. (12.baskı). Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Subaşı, G. (2000). Etkili Öğrenme: Öğrenme Stratejileri, Milli Eğitim Dergisi, 146, 1-4.
  • Şimşek, A. (2006).Kavramların Öğretimi. İçerik Türlerine Dayalı Öğretim (1.baskı). Ali Şimşek (Editör). Ankara: Nobel Yayın Dağıtımı, 27-70.
  • Tezbaşaran, A. A. (1997). Düşünen, tartışan, çözüm üreten toplum için etkin öğrenme-öğretim ve öğrenmede bilgisayara dayalı bilgi teknolojileri. Bilim Teknik Dergisi, 355, 52-57
  • Tomal, N. (2007). Ortaöğretim 9.sınıf öğrencilerinin Coğrafya Dersinde Öğrenme Stratejilerini Kullanma Durumları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 113-127.
  • Toy, Ö. (2007). Biyoloji Dersinde Kullanılan Öğrenme Stratejiler ve Başarı Güdüsü Arasındaki İlişki, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Ural, A. ve Kılıç, İ. (2006). Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara: Detay Yayıncılık
  • Vanderstoep, S. W. ve Pintrich, P.R. (2003). Learning to learn: the skill and wil of college success,Upper Saddle River, N.J.: Prentice Hall.
  • Weinstern, C.E. ve Mayer, R. (1986). The Teaching of Learning Strategies Handbook of Research on Teaching. NewYork: Macmillan Yayıncılık
  • Wittrock M.C. (1986). Students’ Though Processes. M. Wittrock, (Ed.), Third handbook of rearearch on teaching. New York: Macmillian Yayıncılık.
There are 34 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Belgin Sönmez This is me

Gülten Küçüker

Kıymet Selvi This is me

Publication Date November 6, 2015
Published in Issue Year 2015

Cite

APA Sönmez, B., Küçüker, G., & Selvi, K. (2015). ACRA-Kısaltılmış Öğrenme Stratejileri Ölçeğinin Lise Öğrencilerine Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Analizi. İlköğretim Online, 14(4), 1241-1259. https://doi.org/10.17051/io.2015.67218
AMA Sönmez B, Küçüker G, Selvi K. ACRA-Kısaltılmış Öğrenme Stratejileri Ölçeğinin Lise Öğrencilerine Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Analizi. İOO. November 2015;14(4):1241-1259. doi:10.17051/io.2015.67218
Chicago Sönmez, Belgin, Gülten Küçüker, and Kıymet Selvi. “ACRA-Kısaltılmış Öğrenme Stratejileri Ölçeğinin Lise Öğrencilerine Uyarlanması: Geçerlik Ve Güvenirlik Analizi”. İlköğretim Online 14, no. 4 (November 2015): 1241-59. https://doi.org/10.17051/io.2015.67218.
EndNote Sönmez B, Küçüker G, Selvi K (November 1, 2015) ACRA-Kısaltılmış Öğrenme Stratejileri Ölçeğinin Lise Öğrencilerine Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Analizi. İlköğretim Online 14 4 1241–1259.
IEEE B. Sönmez, G. Küçüker, and K. Selvi, “ACRA-Kısaltılmış Öğrenme Stratejileri Ölçeğinin Lise Öğrencilerine Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Analizi”, İOO, vol. 14, no. 4, pp. 1241–1259, 2015, doi: 10.17051/io.2015.67218.
ISNAD Sönmez, Belgin et al. “ACRA-Kısaltılmış Öğrenme Stratejileri Ölçeğinin Lise Öğrencilerine Uyarlanması: Geçerlik Ve Güvenirlik Analizi”. İlköğretim Online 14/4 (November 2015), 1241-1259. https://doi.org/10.17051/io.2015.67218.
JAMA Sönmez B, Küçüker G, Selvi K. ACRA-Kısaltılmış Öğrenme Stratejileri Ölçeğinin Lise Öğrencilerine Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Analizi. İOO. 2015;14:1241–1259.
MLA Sönmez, Belgin et al. “ACRA-Kısaltılmış Öğrenme Stratejileri Ölçeğinin Lise Öğrencilerine Uyarlanması: Geçerlik Ve Güvenirlik Analizi”. İlköğretim Online, vol. 14, no. 4, 2015, pp. 1241-59, doi:10.17051/io.2015.67218.
Vancouver Sönmez B, Küçüker G, Selvi K. ACRA-Kısaltılmış Öğrenme Stratejileri Ölçeğinin Lise Öğrencilerine Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Analizi. İOO. 2015;14(4):1241-59.