Acil durumlarda ivedi ve doğru ilk yardım desteğinin hayat
kurtarmadaki önemi tartışmasızdır. Okullarda ani gelişen yaralanma ve
hastalıklara şahit olan öğretmenlerden öğrencilerin sağlığını korumaları ve
bunu yaparken de etkin ve kendinden emin olarak harekete geçmeleri
beklenmektedir. Bu nedenle öğretmenlerin kendilerine bu konuda ne kadar
güvendikleri uygun ilk yardım tekniklerini uygulayabilmeleri açısından oldukça
önemlidir. Yeni bir ölçme aracını kullanarak (İlk Yardım Öz-Yeterlik Ölçeği) bu
çalışmanın amacı (1) yarının öğretmenlerinin ilk yardım öz-yeterliklerini
ölçmek, (2) alınan ilk yardım eğitim türlerinin arasında öz-yeterlik açısından
fark olup olmadığını görmek, (1: eğitimsiz, 2: ilköğretim programındaki ilk
yardım dersleri, 3: direksiyon dersleri, 4: gönüllü olarak alınan profesyonel
eğitim), ve (3) cinsiyetin öğretmen adaylarının ilk yardım öz-yeterlik
algılarındaki etkisini belirlemektir. Bu araştırma sorularına yanıt bulmak için
bir ilişkili ölçümler t-testi ve iki Tek Yönlü Varyans Analizi kullanılmış ve
betimsel istatistikler sunulmuştur. Sonuçlar öğretmen adaylarının özellikle
karmaşık ilk yardım gerektiren durumlarda bilgi ve becerilerine
güvenmediklerini ortaya koymuştur. Öte yandan gönüllü olarak ilk yardım eğitimi
alan öğretmen adaylarının diğer eğitimlerden geçen katılımcılara göre anlamlı
olarak daha yüksek ilk yardım öz-yeterlik inançlarına sahip oldukları
görülmüştür. Buna ek olarak erkek katılımcıların ani gelişen yaralanma ve
hastalık durumlarındaki ilk yardım öz-yeterliklerinin kadınlara kıyasla daha
yüksek olduğu bulunmuştur. Bulgularla desteklenen bu çalışma, acil durumlarda
harekete geçmedeki çekimserliğin üstesinden gelmenin yolunun öğretmen
adaylarına özellikle öğretmen yetiştirme programlarında planlı ve kapsamlı ilk
yardım eğitimi verilmesinin gerekliliği gözler önüne koyulmuştur.
It is beyond dispute that immediate and proper first-aid in cases of
emergency plays a vital role in saving lives. At schools, teachers happen to be
the first witnesses to sudden injuries and illnesses and are expected to
confidently and efficiently respond to such cases of emergency to preserve
students’ health. Therefore, whether teachers believe in themselves that they
can implement correct first aid measures is quite critical. Therefore, through
utilizing a new measure (The First Aid Self- Efficacy Scale), the present study
intends to (1) assess tomorrow’s teachers’ first aid self-efficacy levels, (2)
to identify whether significant differences exists among participants who
received different types of first-aid trainings (1: no training, 2: course in the
elementary school curriculum, 3: driving course, 4: voluntary professional
training) in terms of their efficacy beliefs, and (3) to investigate the effect
of gender on teacher candidates’ first aid self-efficacy levels. To address the
research questions, a paired t-test and two one-way MANOVAs were conducted, and
descriptive statistics have been provided. The results reveal that tomorrow’s
teachers failed to believe in themselves especially when complex first aid
measures are needed. Moreover, those who voluntarily attended first aid
training programs were found to be significantly more self-efficacious. Male
participants were discovered to feel more competent to initiate first aid
interventions in case of sudden injuries and illnesses. To overcome the evident
hesitancy to step into action in cases of emergency, more systematic and
meticulous first aid training needs to be embedded in educational programs,
particularly teacher education programs.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Araştırma Articlesi |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 17 Issue: 3 |