The
aim of this research was to adapt the Engagement Questionnaire in four
dimensions (i.e. behavioral, emotional, cognitive, and agentic engagement) to
Turkish to be used in science classes. For this purpose, firstly a pilot study
was conducted with 153 middle school students, then the main study was
conducted with 744 middle school students.
Both studies supported four-factor structure of Turkish version of the
EQ. In addition, reliabilities seemed to be sufficient. The
results concerning the measurement invariance across gender revealed the data
from both genders lead to equally valid conclusions regarding their engagement
levels. Consequently, the
findings of this study indicated that the Turkish version of EQ appears to be a valid and reliable
instrument to measure and understand the middle school students’ engagement
level in science classes.
Student Engagement Validity Reliability Confirmatory Factor Analysis Measurement Invariance across Gender
Bu araştırmanın amacı, davranışsal,
duygusal, bilişsel ve aracı katılım olmak üzere dört alt boyuttan oluşan Katılım
Ölçeği’ni fen bilimleri dersinde kullanılmak üzere Türkçe’ye uyarlayarak
geçerlik ve güvenirliğini test etmektir. Bu amaçla ölçek, Türkiye’deki
ortaokullardan seçilen 153 öğrenciye uygulanarak pilot çalışma yapılmış,
ardından 744 öğrenciye uygulanarak ana çalışma yapılmıştır. Her iki çalışmada
da yapılan doğrulayıcı faktör analizi
sonuçlarında tüm maddeler özgün formunda yer aldıkları
faktörlerde toplanmıştır. İç tutarlığın
yeterli düzeyde olduğu bulunmuştur. Ayrıca, yapılan ölçme değişmezliği analizi, ölçeğin kızlar ve erkekler için
değişmezlik gösterdiğini ortaya koymuştur. Sonuç olarak, bu çalışma Katılım Ölçeği’nin
Türkçe formunun geçerli ve güvenilir bir ölçek olarak ortaokul öğrencilerinin
fen derslerindeki katılımlarının her bir boyutunu ölçmek için kullanılabileceğini
önermektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Araştırma Articlesi |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 17 Issue: 3 |