Sınıf, öğrenciler ve
öğretmenlerin, eğitsel amaçlara ulaşabilmek için, kendilerinde var olan ve
çeşitli iletişim araçlarıyla sağladıkları bilgi ve yaşantıları, uygun bir
düzenlenişle paylaştıkları ortamdır. Öğrenme-öğretme etkinliklerinin
gerçekleştirildiği bir yer olan sınıfta öğrenci-öğrenci ve öğretmen-öğrenci
etkileşimi gerçekleşmektedir. Sınıf etkinliklerini planlama ve uygulamadan
sorumlu öğretmenler sınıf ortamında öğrencilere ödül, ceza ve ayrımcılık
uygulamakta ve bu uygulamalara maruz kalan ya da izleyen öğrenciler de
kendilerine ilişkin çıkarımlarda bulunmaktadır. Bu nedenle bu çalışmada,
öğretmen adaylarının algılarına göre öğretmenlerin sınıf ortamında ödül, ceza
ve ayrımcılık uygulamalarına ne sıklıkla yer verdikleri ve bu uygulamaların
öğrenciler üzerindeki etkilerinin neler olduğu ortaya çıkarılmaya
çalışılmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırma on
öğretmen adayı ile gerçekleştirilmiştir. Veriler, odak grup görüşme tekniğiyle
toplanmıştır. Verilerin analizinde nitel veri analiz programı olan MAXQDA 11
kullanılmış ve elde edilen veriler bu doğrultuda analiz edilerek
yorumlanmıştır. Araştırmadan elde edilen
sonuçlara göre, öğretmen adayları öğretmenlerin en çok maddi, psikolojik ve
sosyal ödül kullanmakta olduğunu, çoğunlukla öğrencilerin akademik
davranışlarını ödüllendirildiğini düşünmektedirler. Yine öğrenciler sınıf
ortamında en çok fiziksel, psikolojik ve sosyal cezalar uygulandığını
düşünmektedirler. Aynı zamanda öğretmen adayları, öğretmenlerin öğrencilerine
bireysel özellikler, akademik başarı, sosyo-ekonomik düzey ve siyasi görüşleri
gibi nedenlerle de ayrımcılık yaptıklarını düşünmektedirler.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Araştırma Articlesi |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 17 Issue: 4 |