Research Article
BibTex RIS Cite

Examination of Relationship between Well-being of Teacher candidates and Levels of Social Problem Solving Skill

Year 2013, Volume: 12 Issue: 2, 1 - 11, 26.06.2013

Abstract

Main objective of this study is to determine whether there is a significant relationship between the well-being of teacher candidate’s and their skills to solve problems. This study was conducted using relational scanning method. Research group consisted of teacher candidates studying at Ahmet Keleşoğlu education faculty. In this study, Subjective Well-being Scale developed by Dost (2004) and Social Problem Solving Inventory-short form developed by D’Zurilla and his colleagues were utilized. Analysis of data was performed using SPSS 15 for windows (2006) program. While there is a positive relationship between well-being of teacher candidates and sub-dimensions of social problem solving approachng the problem in a positive way, rational problem solving, there is a negative relationship between the well-being of teacher candidates and sub-dimension of approaching the problem negatively.

References

  • Arenofsky, J. (2001). Developing your problem-solving skills. Career World, 29(4), 18–21.
  • Arslan, Y.(2009). Lise öğrencilerinin algıladıkları sosyal destek ile sosyal problem çözme arasındaki ilişkinin incelenmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Aydın, G. ve Tezer, E. (1991). İyimserlik, sağlık sorunları ve akademik başarı ilişkisi. Psikoloji Dergisi, 7 (2), 2–9.
  • Belzer, K. D., D’Zurilla, T. J., & Maydeu-Olivares, A. (2002). Social problem solving and trait anxiety as predictors of worry in a college student population. Personality and Individual Differences, 33, 573-585.
  • Bilgin, A. (2010). Üniversite öğrencilerinin çeşitli değişkenlere ve denetim odağına göre problem çözme beceri algıları. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Bingham, A. (1998). Çocuklarda problem çözme yeteneklerinin geliştirilmesi. (Çeviri: A. F. Oğuzkan). İstanbul: Milli Eğitim Basımevi
  • Bouffard-Bouchard, T. Parent, S. ve Larivee, S. (1991). Influence of self-efficacy on self-regulation and performance among junior and senior high-school students. International Journal of Behavioral Development,14, 153–164.
  • Cenkseven, F. (2004). Üniversite öğrencilerinde öznel ve psikolojik iyi olmanın yordayıcılarının incelenmesi. Doktora Tezi. Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Adana
  • Chang, E. C. D’Zurilla, T. J. ve Sanna, L. J. (2004). Social problem solving: Theory, research and training. Washington, DC: American Psychological Association.
  • Cooper, H., Okamura, L., McNeil, P. (1995b), “Situation and Personality Correlates of Psychological Well-Being: Social Activity and Personal Control”, Journal of Research in Personality, 29, p. 395-4
  • Çam, S. (1997). İletişim becerileri eğitimi programının öğretmen adaylarının ego durumlarına ve problem çözme becerisi algılarına etkisi. Yayınlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Çam, S. & Tümkaya, S. (2006). Üniversite öğrencilerinde kişilerarası problem çözme, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15 (2), 119–132.
  • Çam, S. & Tümkaya, S. (2007a). Kişilerarası Problem Çözme Envanteri’nin (KPÇE) geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması, Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 28, (3), 95
  • Çınar, O. Hatunoğlu, A. ve Hatunoğlu, Y. (2009). Öğretmenlerin problem çözme becerileri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 215–226.
  • Deiner, E. (2001). Subjective well-being: The science of happiness and a proposal for a national Index. American Psychologist, Vol.55. No.1, 34–43.
  • Deniz, M. E., Arslan, C. ve Hamarta, E. (2002). Lise öğrencilerinin problem çözme becerilerinin Çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 31, 374–389.
  • Diener E, Seligman MEP (2004) Beyond money: Toward an economy of well-being. Psychological Science in the Public Interest, 5:1–31.
  • Dora, S. (2003). Sosyal Problem Çözme Envanteri (Revize Edilmiş Formu)’nin Türkçeye uyarlaması: Geçerlik ve güvenirlik çalışmaları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Dorahy MJ, Lewis CA, Schumaker JF ve ark. (2000) Depression and life satisfaction among Australian, Ghanaian, Nigerian, Northern Irish, and Swazi University Students. J Soc Behav Pers, 15:569–580.
  • D’Zurilla, T.J. & Nezu, M. (1990). Development and preliminary evaluation of the Social ProblemSolving Inventory: Psychological assessment. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 2(2),156–163.
  • D’Zurilla, T. J. & Chang, E. C. (1995). The relations between social problem solving and coping.
  • D’Zurilla, T. J. Nezu, A. M. & Maydeu-Olivares, A. (2002). Manual for the social problem solving Inventory - revised (SPSI–R). North Tonawanda, NY: Multi-Health Systems.
  • D’Zurilla, T. J. Nezu, A. M., & Maydeu-Olivares, A. (2004). Social problem solving: Theory and assessment. In E. C. Chang, T. J. D’Zurilla, & L. J. Sanna (Eds.), Social problem solving: Theory,research, and training. Washington, DC: American Psychological Association.ognitive Therapy and Research, 19(5), 547-562.
  • Ellis, S. & Siegler, R.S. (1994) Development of problem solving. Thinking and Problem SolvingHandbook of perception and cognition (Sternberg, R.J.), Academic Press, USA. 336–363.
  • Frauenknecht, M. & Black, D.R. (1995). Social Problem-Solving Inventory for adolescents (SPSI-A): Development and preliminary psychometric evaluation. Journal of Personality Assessment, 64 (3), 522–539.
  • Frisch MB (2000) Improving mental and physical health care through quality of life therapy and assessment. Advances in quality of life: Theory and research, E. Diener & D.R. Rahtz (Eds.), Dordrecht, Netherlands, Great Britain: Kluwer Academic Publishers, s.207–241.
  • Grawitch M. J., Munz D. C., Eliot E. K. (2003). Promoting creativity in temporary problem solving groups: the effect of positive mood and autonomy in problem solving definition on ideagenerating performance, -Group Dynamics- theory researc and practise, 7 (3), 200–213.
  • Gücüyeter, N. (2003). Lise Öğrencilerinin Kullandıkları Başa Çıkma Stratejileri İle Kendini Kabul Düzeyleri Arasındaki İlişkiler. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü
  • Güçlü, N. (2003). Lise Müdürlerinin Problem Çözme Becerileri. Milli Eğitim Dergisi, (160), 273–279. Güler, A. (2006). İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin duygusal zekâ düzeyleri ile
  • Problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir. Hamarta, E. (2009). A prediction of self-esteem and life satisfaction by social problem solving. Social Behavior and Personality, 37(1), 73–82.
  • Heppner, P. P. (1978). A review of the problem solving literature and ıt’s relationship to the cou process. Journal of Counseling Psychology. 25 (5), 365–375.
  • Heppner, P.P. & Petersen, C.H. (1982). The development and implications of a personal problem – solving inventory. Journal of Counseling Psychology, 29, 66–75.
  • Heppner, P. P., Reeder, B. L., & Larson, L. M. (1983). Cognitive variables associated with personal problem solving appraisal: Implications for counseling. Journal of Counseling Psychology, 30(1), 537–545.
  • Heppner, P.P. ve Anderson, W.P. (1985). The relationship between problem solving self-appraisal and psychological adjustment. Cognitive Therapy and Research, 4, 415–427
  • Ittenbach, R.F. ve Harrison, P.L. (1990). Predicting ego-strength from problem-solving ability of college student. Measurement & Evaluation in Counseling & Development, 23(3), 128–137.
  • Joronen, K. Kurki, A. (2005). Familial contribution to adolescent subjective well-being. International Journal of Nursing Practice, 11.3.125–133.
  • Kaya, N. “Ondokuz Mayıs Üniversitesi Öğrencilerinin Problem Çözme Becerileri ile Benlik Saygıları Arasındaki İlişkiler” Yayınlanmamış Master Tezi. Samsun: Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. 1992.( ss. 118–119).
  • Korkut, F. (2004). Okul Temelli Önleyici Rehberlik ve Psikolojik Danışma. Ankara: Anı Yayıncılık. Ladouceur R, Blais F, Freeston MH, Dugas MJ. Problem solving and problem orientation in generalized anxiety disorder. J Anxiety Disord 1998; 12:139-152.
  • Lyubomirsky, S., King, L. A., & Diener, E. (2005). The benefits of frequent positive affect. Psychological Bulletin, 131, 803-855
  • Maydeu-Olivares, A. & D’Zurilla, T.J. (1996). A factor-analytic study of the social problem solving inventory: An Integration of theory and data. Cognitive Therapy and Research, 20 (2), 115– 1
  • Mayer, R. E. (1998). “Cognitive, metacognitive, and motivational aspects of problem solving” Instructional Science. 26, 49-63
  • Minnesota Zadnik, M.G. ve Loss, R.D. (1995).Developing numerical problem-solving skills through esti mations of quantities in familiar contexts. Australian Science Teachers Journal, 41(1), 15–
  • Myers D, Deiner E (1995) Who is happy. Am Psychol Soc, 6:1- 19.
  • Özer, İ. (2001). Ergenlerin Stres Yaşantılarında Kullandıkları Başa Çıkma Stratejilerinin Benlik İmajı İle İlişkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Adana: Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Park, N. (2004). The role of subjective well-being in positive youth development. The ANNALYS of American Acedemy of Political and Social Science, Vol. 591, No.1, 25–39.
  • Rask K, Astedt-Kurki P, Laippala P (2002) Adolescent subjective well-being and realized values. J Adv Nurs, 38: 254–263.
  • Rask, K., Kurki, P. ve Paavilainen, E. (2003). Adolescent Subjective Well-Being and Family Dynamics. Scandinavian Journal of Caring Sciences, 17, 129- 138
  • Reis, S.D. ve Heppner, P.P. (1993). Examination of coping resources and family adaptation in mothers and daughters of incestuous versus nonclinical families. Journal of Counseling Psychology, 40(1), 100–108.
  • Ryff C.D. Magee, J.W., Kling, C.K., Wing, H.E., (1999), Forging Macro-Micro Linkages in the Study of Psychological Well-Being, The Self and Society in Aging Procesess, (Ed. Ryff C.D., Magee, J.W.), Springer Publishing Company, New York, p. 247-278.
  • Skinner, E.A. (1995). Perceived Control, Motivation, And Coping. CA: Sage. Staudinger, U. M.
  • Strough, J. Patrick, J. H. Swenson, L.M. Cheng, S. & Barnes, K.A. (2003). Collaborative everyday problem solving: Interpersonal relationships and problem dimensions. Aging and Human Development, 56, 43–66.
  • Şahin, N. Şahin, N. & Heppner, P. P. (1993). Psychometric properties of the Problem Solving
  • Inventory in a group of Turkish university students. Cognitive Therapy and Research, 17, 379–396. Şahin, N.Hisli, N,Basım, N.Çetin, F .(2009). Kişilerarası Çatışma Çözme Yaklaşımlarında Kendilik Algısı ve Kontrol Odağı Türk psikitatri Dergisi, 2009; 20(2): 153–163
  • Tuzgöl-Dost, M. (2004). College Students’ Subjective Well-Being Levels. Hacettepe University, Ankara: Unpublished Doctoral Thesis.
  • Tuzgöl- Dost, M. (2006). Subjective well-being among university students. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 188–197.
  • Von Kampen, R. G.(2004). The realition of cognitive ability and personality traits to 360 degree assesments of problem solving behaviors in the Workplace, Ph D. Thesis, Walden University.

Öğretmen Adaylarının Öznel İyi Oluşu ile Sosyal Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Year 2013, Volume: 12 Issue: 2, 1 - 11, 26.06.2013

Abstract

Bu araştırmanın temel amacı, öğretmen adaylarının öznel iyi oluş düzeyleri ile sosyal problem çözme becerileri arasında anlamlı bir ilişkinin olup olmadığını ortaya koymaktır. Bu araştırma ilişkisel tarama modeline uygun olarak yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu Konya ilindeki Konya üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesinde okumakta olan sınıf öğretmeni adaylarından oluşmaktadır. Araştırmada, Dost (2004) tarafından geliştirilen Öznel İyi Oluş Ölçeği ile D’ Zurilla ve ark. (2002) tarafından geliştirilen 25 maddelik Sosyal Problem Çözme Envanteri-Kısa Formu (Social Problem Solving Inventor-Short Form) kullanılmıştır. Verilerin analizi SPSS 15 for Windows (2006) programında yapılmıştır. Öğretmen adaylarının öznel iyi oluşu ile sosyal problem çözme ölçeği alt boyutları arasında probleme olumlu yönelim alt boyutu, rasyonel problem çözme alt boyutları arasında pozitif, probleme olumsuz yönelim, kaçınma tarz ve dikkatsiz dürtüsüz alt boyutları arasında ise negatif yönde bir ilişki vardır.

References

  • Arenofsky, J. (2001). Developing your problem-solving skills. Career World, 29(4), 18–21.
  • Arslan, Y.(2009). Lise öğrencilerinin algıladıkları sosyal destek ile sosyal problem çözme arasındaki ilişkinin incelenmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Aydın, G. ve Tezer, E. (1991). İyimserlik, sağlık sorunları ve akademik başarı ilişkisi. Psikoloji Dergisi, 7 (2), 2–9.
  • Belzer, K. D., D’Zurilla, T. J., & Maydeu-Olivares, A. (2002). Social problem solving and trait anxiety as predictors of worry in a college student population. Personality and Individual Differences, 33, 573-585.
  • Bilgin, A. (2010). Üniversite öğrencilerinin çeşitli değişkenlere ve denetim odağına göre problem çözme beceri algıları. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Bingham, A. (1998). Çocuklarda problem çözme yeteneklerinin geliştirilmesi. (Çeviri: A. F. Oğuzkan). İstanbul: Milli Eğitim Basımevi
  • Bouffard-Bouchard, T. Parent, S. ve Larivee, S. (1991). Influence of self-efficacy on self-regulation and performance among junior and senior high-school students. International Journal of Behavioral Development,14, 153–164.
  • Cenkseven, F. (2004). Üniversite öğrencilerinde öznel ve psikolojik iyi olmanın yordayıcılarının incelenmesi. Doktora Tezi. Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Adana
  • Chang, E. C. D’Zurilla, T. J. ve Sanna, L. J. (2004). Social problem solving: Theory, research and training. Washington, DC: American Psychological Association.
  • Cooper, H., Okamura, L., McNeil, P. (1995b), “Situation and Personality Correlates of Psychological Well-Being: Social Activity and Personal Control”, Journal of Research in Personality, 29, p. 395-4
  • Çam, S. (1997). İletişim becerileri eğitimi programının öğretmen adaylarının ego durumlarına ve problem çözme becerisi algılarına etkisi. Yayınlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Çam, S. & Tümkaya, S. (2006). Üniversite öğrencilerinde kişilerarası problem çözme, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15 (2), 119–132.
  • Çam, S. & Tümkaya, S. (2007a). Kişilerarası Problem Çözme Envanteri’nin (KPÇE) geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması, Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 28, (3), 95
  • Çınar, O. Hatunoğlu, A. ve Hatunoğlu, Y. (2009). Öğretmenlerin problem çözme becerileri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 215–226.
  • Deiner, E. (2001). Subjective well-being: The science of happiness and a proposal for a national Index. American Psychologist, Vol.55. No.1, 34–43.
  • Deniz, M. E., Arslan, C. ve Hamarta, E. (2002). Lise öğrencilerinin problem çözme becerilerinin Çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 31, 374–389.
  • Diener E, Seligman MEP (2004) Beyond money: Toward an economy of well-being. Psychological Science in the Public Interest, 5:1–31.
  • Dora, S. (2003). Sosyal Problem Çözme Envanteri (Revize Edilmiş Formu)’nin Türkçeye uyarlaması: Geçerlik ve güvenirlik çalışmaları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Dorahy MJ, Lewis CA, Schumaker JF ve ark. (2000) Depression and life satisfaction among Australian, Ghanaian, Nigerian, Northern Irish, and Swazi University Students. J Soc Behav Pers, 15:569–580.
  • D’Zurilla, T.J. & Nezu, M. (1990). Development and preliminary evaluation of the Social ProblemSolving Inventory: Psychological assessment. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 2(2),156–163.
  • D’Zurilla, T. J. & Chang, E. C. (1995). The relations between social problem solving and coping.
  • D’Zurilla, T. J. Nezu, A. M. & Maydeu-Olivares, A. (2002). Manual for the social problem solving Inventory - revised (SPSI–R). North Tonawanda, NY: Multi-Health Systems.
  • D’Zurilla, T. J. Nezu, A. M., & Maydeu-Olivares, A. (2004). Social problem solving: Theory and assessment. In E. C. Chang, T. J. D’Zurilla, & L. J. Sanna (Eds.), Social problem solving: Theory,research, and training. Washington, DC: American Psychological Association.ognitive Therapy and Research, 19(5), 547-562.
  • Ellis, S. & Siegler, R.S. (1994) Development of problem solving. Thinking and Problem SolvingHandbook of perception and cognition (Sternberg, R.J.), Academic Press, USA. 336–363.
  • Frauenknecht, M. & Black, D.R. (1995). Social Problem-Solving Inventory for adolescents (SPSI-A): Development and preliminary psychometric evaluation. Journal of Personality Assessment, 64 (3), 522–539.
  • Frisch MB (2000) Improving mental and physical health care through quality of life therapy and assessment. Advances in quality of life: Theory and research, E. Diener & D.R. Rahtz (Eds.), Dordrecht, Netherlands, Great Britain: Kluwer Academic Publishers, s.207–241.
  • Grawitch M. J., Munz D. C., Eliot E. K. (2003). Promoting creativity in temporary problem solving groups: the effect of positive mood and autonomy in problem solving definition on ideagenerating performance, -Group Dynamics- theory researc and practise, 7 (3), 200–213.
  • Gücüyeter, N. (2003). Lise Öğrencilerinin Kullandıkları Başa Çıkma Stratejileri İle Kendini Kabul Düzeyleri Arasındaki İlişkiler. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü
  • Güçlü, N. (2003). Lise Müdürlerinin Problem Çözme Becerileri. Milli Eğitim Dergisi, (160), 273–279. Güler, A. (2006). İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin duygusal zekâ düzeyleri ile
  • Problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir. Hamarta, E. (2009). A prediction of self-esteem and life satisfaction by social problem solving. Social Behavior and Personality, 37(1), 73–82.
  • Heppner, P. P. (1978). A review of the problem solving literature and ıt’s relationship to the cou process. Journal of Counseling Psychology. 25 (5), 365–375.
  • Heppner, P.P. & Petersen, C.H. (1982). The development and implications of a personal problem – solving inventory. Journal of Counseling Psychology, 29, 66–75.
  • Heppner, P. P., Reeder, B. L., & Larson, L. M. (1983). Cognitive variables associated with personal problem solving appraisal: Implications for counseling. Journal of Counseling Psychology, 30(1), 537–545.
  • Heppner, P.P. ve Anderson, W.P. (1985). The relationship between problem solving self-appraisal and psychological adjustment. Cognitive Therapy and Research, 4, 415–427
  • Ittenbach, R.F. ve Harrison, P.L. (1990). Predicting ego-strength from problem-solving ability of college student. Measurement & Evaluation in Counseling & Development, 23(3), 128–137.
  • Joronen, K. Kurki, A. (2005). Familial contribution to adolescent subjective well-being. International Journal of Nursing Practice, 11.3.125–133.
  • Kaya, N. “Ondokuz Mayıs Üniversitesi Öğrencilerinin Problem Çözme Becerileri ile Benlik Saygıları Arasındaki İlişkiler” Yayınlanmamış Master Tezi. Samsun: Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. 1992.( ss. 118–119).
  • Korkut, F. (2004). Okul Temelli Önleyici Rehberlik ve Psikolojik Danışma. Ankara: Anı Yayıncılık. Ladouceur R, Blais F, Freeston MH, Dugas MJ. Problem solving and problem orientation in generalized anxiety disorder. J Anxiety Disord 1998; 12:139-152.
  • Lyubomirsky, S., King, L. A., & Diener, E. (2005). The benefits of frequent positive affect. Psychological Bulletin, 131, 803-855
  • Maydeu-Olivares, A. & D’Zurilla, T.J. (1996). A factor-analytic study of the social problem solving inventory: An Integration of theory and data. Cognitive Therapy and Research, 20 (2), 115– 1
  • Mayer, R. E. (1998). “Cognitive, metacognitive, and motivational aspects of problem solving” Instructional Science. 26, 49-63
  • Minnesota Zadnik, M.G. ve Loss, R.D. (1995).Developing numerical problem-solving skills through esti mations of quantities in familiar contexts. Australian Science Teachers Journal, 41(1), 15–
  • Myers D, Deiner E (1995) Who is happy. Am Psychol Soc, 6:1- 19.
  • Özer, İ. (2001). Ergenlerin Stres Yaşantılarında Kullandıkları Başa Çıkma Stratejilerinin Benlik İmajı İle İlişkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Adana: Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Park, N. (2004). The role of subjective well-being in positive youth development. The ANNALYS of American Acedemy of Political and Social Science, Vol. 591, No.1, 25–39.
  • Rask K, Astedt-Kurki P, Laippala P (2002) Adolescent subjective well-being and realized values. J Adv Nurs, 38: 254–263.
  • Rask, K., Kurki, P. ve Paavilainen, E. (2003). Adolescent Subjective Well-Being and Family Dynamics. Scandinavian Journal of Caring Sciences, 17, 129- 138
  • Reis, S.D. ve Heppner, P.P. (1993). Examination of coping resources and family adaptation in mothers and daughters of incestuous versus nonclinical families. Journal of Counseling Psychology, 40(1), 100–108.
  • Ryff C.D. Magee, J.W., Kling, C.K., Wing, H.E., (1999), Forging Macro-Micro Linkages in the Study of Psychological Well-Being, The Self and Society in Aging Procesess, (Ed. Ryff C.D., Magee, J.W.), Springer Publishing Company, New York, p. 247-278.
  • Skinner, E.A. (1995). Perceived Control, Motivation, And Coping. CA: Sage. Staudinger, U. M.
  • Strough, J. Patrick, J. H. Swenson, L.M. Cheng, S. & Barnes, K.A. (2003). Collaborative everyday problem solving: Interpersonal relationships and problem dimensions. Aging and Human Development, 56, 43–66.
  • Şahin, N. Şahin, N. & Heppner, P. P. (1993). Psychometric properties of the Problem Solving
  • Inventory in a group of Turkish university students. Cognitive Therapy and Research, 17, 379–396. Şahin, N.Hisli, N,Basım, N.Çetin, F .(2009). Kişilerarası Çatışma Çözme Yaklaşımlarında Kendilik Algısı ve Kontrol Odağı Türk psikitatri Dergisi, 2009; 20(2): 153–163
  • Tuzgöl-Dost, M. (2004). College Students’ Subjective Well-Being Levels. Hacettepe University, Ankara: Unpublished Doctoral Thesis.
  • Tuzgöl- Dost, M. (2006). Subjective well-being among university students. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 188–197.
  • Von Kampen, R. G.(2004). The realition of cognitive ability and personality traits to 360 degree assesments of problem solving behaviors in the Workplace, Ph D. Thesis, Walden University.
There are 56 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Ruhi Yiğit

Publication Date June 26, 2013
Published in Issue Year 2013 Volume: 12 Issue: 2

Cite

APA Yiğit, R. (2013). Öğretmen Adaylarının Öznel İyi Oluşu ile Sosyal Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. İlköğretim Online, 12(2), 1-11.
AMA Yiğit R. Öğretmen Adaylarının Öznel İyi Oluşu ile Sosyal Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. EEO. June 2013;12(2):1-11.
Chicago Yiğit, Ruhi. “Öğretmen Adaylarının Öznel İyi Oluşu Ile Sosyal Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”. İlköğretim Online 12, no. 2 (June 2013): 1-11.
EndNote Yiğit R (June 1, 2013) Öğretmen Adaylarının Öznel İyi Oluşu ile Sosyal Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. İlköğretim Online 12 2 1–11.
IEEE R. Yiğit, “Öğretmen Adaylarının Öznel İyi Oluşu ile Sosyal Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”, EEO, vol. 12, no. 2, pp. 1–11, 2013.
ISNAD Yiğit, Ruhi. “Öğretmen Adaylarının Öznel İyi Oluşu Ile Sosyal Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”. İlköğretim Online 12/2 (June 2013), 1-11.
JAMA Yiğit R. Öğretmen Adaylarının Öznel İyi Oluşu ile Sosyal Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. EEO. 2013;12:1–11.
MLA Yiğit, Ruhi. “Öğretmen Adaylarının Öznel İyi Oluşu Ile Sosyal Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”. İlköğretim Online, vol. 12, no. 2, 2013, pp. 1-11.
Vancouver Yiğit R. Öğretmen Adaylarının Öznel İyi Oluşu ile Sosyal Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. EEO. 2013;12(2):1-11.