Bu araştırmanın amacı, ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin genel ve bilimsel yaratıcılıkları ile Fen
ve Teknoloji dersi akademik başarısı arasındaki ilişkinin belirlenmesi, cinsiyet, sınıf ve genel yaratıcılık
düzeylerine göre öğrencilerin karşılaştırılmasıdır. Bu amaçla, küme örnekleme yöntemi ile seçilen ilköğretim
ikinci kademe 6-8. sınıf öğrencilerine (N=145) Iraksak Düşünme Alıştırması, Bilimsel Yaratıcılık Testi ve
Williams Ölçeği uygulanmıştır. Veriler t-testi, ANOVA ve X2 istatistiksel teknikleri ile çözümlenmiştir.
Genel ve bilimsel yaratıcılık puanları, fen ve teknoloji dersi akademik başarı puanları arasında pozitif
doğrusal bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Kız öğrencilerin genel yaratıcılık puan ortalamaları erkek öğrencilere
göre istatistiksel olarak anlamlı şekilde daha yüksekken bilimsel yaratıcılık puanları arasında anlamlı bir fark
görülmemiştir. Öğrencilerin sınıf düzeyine göre ise, genel ve bilimsel yaratıcılık puanları arasında istatistiksel
olarak anlamlı bir farklılık olduğu gözlenmiştir.
The aim of this study is to determine the relationships among general and scientific creativities and academic
achievement in science and technology courses and to compare 6-8th grade elementary school students according to gender,
grade level, and general creativity categories. For this purpose, Divergent Thinking Exercise, Scientific Creativity Test and
the Williams Scale were applied to the sample (N = 145), which was formed using the cluster sampling technique. The data
were analyzed via t-test, ANOVA and X2 statistical techniques. It is determined that general and scientific creativity scores
and academic achievement scores in science and technology course are positively related to each other. The mean general
creativity score of girls was found to be statistically significantly higher than that of boys, whereas there was no significant
difference between their mean scientific creativity scores. According to the grade level, it was observed that there was a
statistically significant difference between the general and scientific creativity scores.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 11 Issue: 3 |