Research Article
BibTex RIS Cite

İlköğretim Öğrencilerinin Bilimsel Yaratıcılıkları ile Fen ve Teknoloji Dersi Akademik Başarıları Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi

Year 2012, Volume: 11 Issue: 3, 646 - 659, 26.06.2012

Abstract

Bu araştırmanın amacı, ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin genel ve bilimsel yaratıcılıkları ile Fen
ve Teknoloji dersi akademik başarısı arasındaki ilişkinin belirlenmesi, cinsiyet, sınıf ve genel yaratıcılık
düzeylerine göre öğrencilerin karşılaştırılmasıdır. Bu amaçla, küme örnekleme yöntemi ile seçilen ilköğretim
ikinci kademe 6-8. sınıf öğrencilerine (N=145) Iraksak Düşünme Alıştırması, Bilimsel Yaratıcılık Testi ve
Williams Ölçeği uygulanmıştır. Veriler t-testi, ANOVA ve X2 istatistiksel teknikleri ile çözümlenmiştir.
Genel ve bilimsel yaratıcılık puanları, fen ve teknoloji dersi akademik başarı puanları arasında pozitif
doğrusal bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Kız öğrencilerin genel yaratıcılık puan ortalamaları erkek öğrencilere
göre istatistiksel olarak anlamlı şekilde daha yüksekken bilimsel yaratıcılık puanları arasında anlamlı bir fark
görülmemiştir. Öğrencilerin sınıf düzeyine göre ise, genel ve bilimsel yaratıcılık puanları arasında istatistiksel
olarak anlamlı bir farklılık olduğu gözlenmiştir.

References

  • istatistiksel olarak anlamlı bir fark olmamakla birlikte, kız öğrencilerin bilimsel yaratıcılık puanı ortalamalarının erkek öğrencilerden yüksek olduğu belirlenmiştir. Hu ve Adey (2002) çalışmalarında bilimsel yaratıcılığın; yaratıcı bilimsel aktiviteler, yaratıcı problem çözme ve yaratıcı bilimsel deneyler açısından diğer yaratıcılık alanlarından farklı olduğunu belirtmişlerdir. Araştırmanın genel yaratıcılık ve bilimsel yaratıcılık puanlarına ilişkin sonuçlarının birbirinden farklı çıkması Hu ve Adey (2002) tarafından ifade edilen bu düşünceyi kanıtlamaktadır.
  • Fen ve Teknoloji derslerinde öğrencilerin bilimsel yaratıcılıklarını geliştirecek etkinlikler kullanılması Milli Eğitim Temel Kanunu’nda da belirtilen yaratıcı bireyler yetiştirilmesi amacına hizmet edecektir. Bu tür etkinliklerin oluşturulması, uygulanması ve bunları uygulayacak öğretmenlerle paylaşılması gereklidir.
  • Aktamış H., Ergin Ö. (2007). Bilimsel Süreç Becerileri İle Bilimsel Yaratıcılık Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education), 33, 11-23.
  • Aldous, C. R. (2005). Creativity İn Problem Solving: Uncovering The Origin Of New İdeas. International Education Journal, 5(5), 43-56.
  • Aslan E. (2001). Torrance Yaratıcı Düşünce Testi'nin Türkçe Versiyonu. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 14, 19-40.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Pegem A Akademi.
  • Demirci C.(2007). Fen Bilgisi Öğretiminde Yaratıcılığın Erişi Ve Tutuma Etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 65-75.
  • Demirbaş, A. (2005). Biyoloji Öğretiminde Yaratıcı Yazma Uygulamaları. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi: Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Doğan, N. (2005). Yaratıcı Düşünme. Demirel Ö. (Ed.), Eğitimde Yeni Yönelimler (2. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Eichenberger, R. J. (1978). Creativity Measurement through Use of Judgment Criteria in Physics. Educational and Psychological Measurement, 38(2), 421-427.
  • Erdoğdu, M. Y. (2006). Yaratıcılık Değerlendirme Ölçeğinin Türk Kültürüne Uyarlanması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(12), 61-79.
  • Erdoğdu, M. Y. (2006). Yaratıcılık İle Öğretmen Davranışları Ve Akademik Başarı Arasındaki İlişkiler. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi,.5(17), 95-106.
  • Gay, L. R. & Airasian, P. (2000). Educational Research: Competencies For Analysis And Application (6th ed.). Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
  • Gedikoğlu, T. (2005). Avrupa Birliği Sürecinde Türk Eğitim Sistemi: Sorunlar Ve Çözüm Önerileri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 66-80.
  • Guilford (1973), Characteristics of Creativity, ). ERIC Document Reproduction Service No. ED 080 171
  • http://www.eric.ed.gov/PDFS/ED080171.pdf Retrieved on 20-January-2012, at
  • URL: Gündüz H. B., Doğan A. (2010). Okul Yöneticilerinin Liderlik Stilleri Ve Yaratıcılık Düzeyleri. Türkiye Eğitim Araştırmaları Kongre Kitabı.
  • Honig, A. S., (2000). Promoting Creativity in Young Children. ERIC Document Reproduction Service Retrieved No.
  • http://www.eric.ed.gov/PDFS/ED442548.pdf. [Online]: on 12 November 2010, at
  • URL: Hu W., Adey P. (2002). A Scientific Creativity Test For Secondary School Students. International Journal of Science Education, 24(4), 389-403.
  • Kandemir M. A., Gür H. (2007). Creativity Training İn Problem Solving: A Model Of Creativity İn Mathematics Teacher Education. New Horizons in Education, 55(3), 107-122.
  • Karasar N. (2007). Bilimsel Araştırma Yöntemi (17. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Karataş, S.,Özcan, S.( 2010). Yaratıcı Düşünme Etkinliklerinin Öğrencilerin Yaratıcı Düşünmelerine Ve Proje Geliştirmelerine Etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,11(1), 225- 243. Mevzuat
  • http://mevzuat.meb.gov.tr/html/88.html adresinden 26 Kasım 2010 tarihinde indirilmiştir. 1739 Sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu
  • Online]: Millî Eğitim Bakanlığı Talim Ve Terbiye Kurulu Başkanlığı İlköğretim Fen Ve Teknoloji Dersi (6, 7 Ve 8. Sınıflar ) Öğretim Programı (2006). Ankara.
  • Öncü, T. (2000). Anasınıfı (6 Yaş) Düzeyindeki Çocukların Şekilsel Yaratıcılıklarının Cinsiyet Değişkeni Açısından Karşılaştırılması. Ankara Üniversitesi Dil Ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, 40, 25-34.
  • Öncü, T. (2003). Torrance Yaratıcı Düşünme Testleri-Şekil Testi Aracılığıyla 12-14 Yaşları Arasındaki Çocukların Yaratıcılık Düzeylerinin Yaş Ve Cinsiyete Göre Karşılaştırılması. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi Dergisi, 43(1), 221-237.
  • Runco, M.A. (2008). Creativity and Education. New Horizons in Education, 56(1), 96-104.
  • Saxena, S. P. (1994) Creativity and science education. Creativity and Science Education temalı hizmetiçi eğitim programıprojesi. [Online]: Retrieved on 24 December 2010, at URL: http://www.education.nic.in/cd50years/q/6J/BJ/6JBJ0401.htm.
  • Shanahan, M.-C., Nieswandt, M., (2009). Creative Activities and Their Influence on Identification in Science: Three Case Studies. Journal of Elementary Science Education, 21(3), 63-79.
  • Stoycheva, K. (1996). The School: A place for children for creativity? ERIC Document Reproduction Service No. ED-422-126, [Online]:Retrieved on 23 December 2010, at URL: http://www.eric.ed.gov/PDFS/ED422126.pdf.
  • Tan, A. G., Ho, V., Yong L. C Singapore (2007). High School Students’ Creativity Efficacy. New Horizons in Education, 55(3), 96-106.
  • Torrance, E. P., Goff, K. (1990). Fostering Academic Creativity in Gifted Students, ERIC Document Reproduction Service No. ED-321-489, [Online]:Retrieved on 6 September 2011, at URL: http://www.eric.ed.gov/PDFS/ED321489.pdf.
  • Torrance, E. Paul (1972) "Torrance Tests of Creative Thinking: Directions Manual and Scoring Guide. Figural Test, Booklet : A, Princeton, N J . : Personnel Press, Inc.
  • Torrance, E. Paul (1962) Guiding Creative Talent Englewood Cliffs, N.J.: Prentice Hail.
  • Üstündağ, T. (2009). Yaratıcılığa Yolculuk (4. Baskı). Ankara: Pegem A Akademi.
  • Williams, F., (1993). Creativity Assesment Pocket, Pro-Ed An International Publisher. Texas, USA
  • Yenilmez, K., Yolcu, B. (2007). Öğretmen Davranışlarının Yaratıcı Düşünme Becerilerinin Gelişimine Katkısı, Sosyal Bilimler Dergisi, 18, 95-105.

Determination of the Relationship between Elementary Students\' Scientific Creativity and Academic Achievement in Science and Technology Courses

Year 2012, Volume: 11 Issue: 3, 646 - 659, 26.06.2012

Abstract

The aim of this study is to determine the relationships among general and scientific creativities and academic
achievement in science and technology courses and to compare 6-8th grade elementary school students according to gender,
grade level, and general creativity categories. For this purpose, Divergent Thinking Exercise, Scientific Creativity Test and
the Williams Scale were applied to the sample (N = 145), which was formed using the cluster sampling technique. The data
were analyzed via t-test, ANOVA and X2 statistical techniques. It is determined that general and scientific creativity scores
and academic achievement scores in science and technology course are positively related to each other. The mean general
creativity score of girls was found to be statistically significantly higher than that of boys, whereas there was no significant
difference between their mean scientific creativity scores. According to the grade level, it was observed that there was a
statistically significant difference between the general and scientific creativity scores.

References

  • istatistiksel olarak anlamlı bir fark olmamakla birlikte, kız öğrencilerin bilimsel yaratıcılık puanı ortalamalarının erkek öğrencilerden yüksek olduğu belirlenmiştir. Hu ve Adey (2002) çalışmalarında bilimsel yaratıcılığın; yaratıcı bilimsel aktiviteler, yaratıcı problem çözme ve yaratıcı bilimsel deneyler açısından diğer yaratıcılık alanlarından farklı olduğunu belirtmişlerdir. Araştırmanın genel yaratıcılık ve bilimsel yaratıcılık puanlarına ilişkin sonuçlarının birbirinden farklı çıkması Hu ve Adey (2002) tarafından ifade edilen bu düşünceyi kanıtlamaktadır.
  • Fen ve Teknoloji derslerinde öğrencilerin bilimsel yaratıcılıklarını geliştirecek etkinlikler kullanılması Milli Eğitim Temel Kanunu’nda da belirtilen yaratıcı bireyler yetiştirilmesi amacına hizmet edecektir. Bu tür etkinliklerin oluşturulması, uygulanması ve bunları uygulayacak öğretmenlerle paylaşılması gereklidir.
  • Aktamış H., Ergin Ö. (2007). Bilimsel Süreç Becerileri İle Bilimsel Yaratıcılık Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education), 33, 11-23.
  • Aldous, C. R. (2005). Creativity İn Problem Solving: Uncovering The Origin Of New İdeas. International Education Journal, 5(5), 43-56.
  • Aslan E. (2001). Torrance Yaratıcı Düşünce Testi'nin Türkçe Versiyonu. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 14, 19-40.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Pegem A Akademi.
  • Demirci C.(2007). Fen Bilgisi Öğretiminde Yaratıcılığın Erişi Ve Tutuma Etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 65-75.
  • Demirbaş, A. (2005). Biyoloji Öğretiminde Yaratıcı Yazma Uygulamaları. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi: Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Doğan, N. (2005). Yaratıcı Düşünme. Demirel Ö. (Ed.), Eğitimde Yeni Yönelimler (2. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Eichenberger, R. J. (1978). Creativity Measurement through Use of Judgment Criteria in Physics. Educational and Psychological Measurement, 38(2), 421-427.
  • Erdoğdu, M. Y. (2006). Yaratıcılık Değerlendirme Ölçeğinin Türk Kültürüne Uyarlanması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(12), 61-79.
  • Erdoğdu, M. Y. (2006). Yaratıcılık İle Öğretmen Davranışları Ve Akademik Başarı Arasındaki İlişkiler. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi,.5(17), 95-106.
  • Gay, L. R. & Airasian, P. (2000). Educational Research: Competencies For Analysis And Application (6th ed.). Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
  • Gedikoğlu, T. (2005). Avrupa Birliği Sürecinde Türk Eğitim Sistemi: Sorunlar Ve Çözüm Önerileri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 66-80.
  • Guilford (1973), Characteristics of Creativity, ). ERIC Document Reproduction Service No. ED 080 171
  • http://www.eric.ed.gov/PDFS/ED080171.pdf Retrieved on 20-January-2012, at
  • URL: Gündüz H. B., Doğan A. (2010). Okul Yöneticilerinin Liderlik Stilleri Ve Yaratıcılık Düzeyleri. Türkiye Eğitim Araştırmaları Kongre Kitabı.
  • Honig, A. S., (2000). Promoting Creativity in Young Children. ERIC Document Reproduction Service Retrieved No.
  • http://www.eric.ed.gov/PDFS/ED442548.pdf. [Online]: on 12 November 2010, at
  • URL: Hu W., Adey P. (2002). A Scientific Creativity Test For Secondary School Students. International Journal of Science Education, 24(4), 389-403.
  • Kandemir M. A., Gür H. (2007). Creativity Training İn Problem Solving: A Model Of Creativity İn Mathematics Teacher Education. New Horizons in Education, 55(3), 107-122.
  • Karasar N. (2007). Bilimsel Araştırma Yöntemi (17. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Karataş, S.,Özcan, S.( 2010). Yaratıcı Düşünme Etkinliklerinin Öğrencilerin Yaratıcı Düşünmelerine Ve Proje Geliştirmelerine Etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,11(1), 225- 243. Mevzuat
  • http://mevzuat.meb.gov.tr/html/88.html adresinden 26 Kasım 2010 tarihinde indirilmiştir. 1739 Sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu
  • Online]: Millî Eğitim Bakanlığı Talim Ve Terbiye Kurulu Başkanlığı İlköğretim Fen Ve Teknoloji Dersi (6, 7 Ve 8. Sınıflar ) Öğretim Programı (2006). Ankara.
  • Öncü, T. (2000). Anasınıfı (6 Yaş) Düzeyindeki Çocukların Şekilsel Yaratıcılıklarının Cinsiyet Değişkeni Açısından Karşılaştırılması. Ankara Üniversitesi Dil Ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, 40, 25-34.
  • Öncü, T. (2003). Torrance Yaratıcı Düşünme Testleri-Şekil Testi Aracılığıyla 12-14 Yaşları Arasındaki Çocukların Yaratıcılık Düzeylerinin Yaş Ve Cinsiyete Göre Karşılaştırılması. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi Dergisi, 43(1), 221-237.
  • Runco, M.A. (2008). Creativity and Education. New Horizons in Education, 56(1), 96-104.
  • Saxena, S. P. (1994) Creativity and science education. Creativity and Science Education temalı hizmetiçi eğitim programıprojesi. [Online]: Retrieved on 24 December 2010, at URL: http://www.education.nic.in/cd50years/q/6J/BJ/6JBJ0401.htm.
  • Shanahan, M.-C., Nieswandt, M., (2009). Creative Activities and Their Influence on Identification in Science: Three Case Studies. Journal of Elementary Science Education, 21(3), 63-79.
  • Stoycheva, K. (1996). The School: A place for children for creativity? ERIC Document Reproduction Service No. ED-422-126, [Online]:Retrieved on 23 December 2010, at URL: http://www.eric.ed.gov/PDFS/ED422126.pdf.
  • Tan, A. G., Ho, V., Yong L. C Singapore (2007). High School Students’ Creativity Efficacy. New Horizons in Education, 55(3), 96-106.
  • Torrance, E. P., Goff, K. (1990). Fostering Academic Creativity in Gifted Students, ERIC Document Reproduction Service No. ED-321-489, [Online]:Retrieved on 6 September 2011, at URL: http://www.eric.ed.gov/PDFS/ED321489.pdf.
  • Torrance, E. Paul (1972) "Torrance Tests of Creative Thinking: Directions Manual and Scoring Guide. Figural Test, Booklet : A, Princeton, N J . : Personnel Press, Inc.
  • Torrance, E. Paul (1962) Guiding Creative Talent Englewood Cliffs, N.J.: Prentice Hail.
  • Üstündağ, T. (2009). Yaratıcılığa Yolculuk (4. Baskı). Ankara: Pegem A Akademi.
  • Williams, F., (1993). Creativity Assesment Pocket, Pro-Ed An International Publisher. Texas, USA
  • Yenilmez, K., Yolcu, B. (2007). Öğretmen Davranışlarının Yaratıcı Düşünme Becerilerinin Gelişimine Katkısı, Sosyal Bilimler Dergisi, 18, 95-105.
There are 38 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Leyla Ayverdi

Erol Asker

Serap Öz Aydın

Tuncay Sarıtaş

Publication Date June 26, 2012
Published in Issue Year 2012 Volume: 11 Issue: 3

Cite

APA Ayverdi, L., Asker, E., Öz Aydın, S., Sarıtaş, T. (2012). İlköğretim Öğrencilerinin Bilimsel Yaratıcılıkları ile Fen ve Teknoloji Dersi Akademik Başarıları Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi. İlköğretim Online, 11(3), 646-659.
AMA Ayverdi L, Asker E, Öz Aydın S, Sarıtaş T. İlköğretim Öğrencilerinin Bilimsel Yaratıcılıkları ile Fen ve Teknoloji Dersi Akademik Başarıları Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi. EEO. September 2012;11(3):646-659.
Chicago Ayverdi, Leyla, Erol Asker, Serap Öz Aydın, and Tuncay Sarıtaş. “İlköğretim Öğrencilerinin Bilimsel Yaratıcılıkları Ile Fen Ve Teknoloji Dersi Akademik Başarıları Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi”. İlköğretim Online 11, no. 3 (September 2012): 646-59.
EndNote Ayverdi L, Asker E, Öz Aydın S, Sarıtaş T (September 1, 2012) İlköğretim Öğrencilerinin Bilimsel Yaratıcılıkları ile Fen ve Teknoloji Dersi Akademik Başarıları Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi. İlköğretim Online 11 3 646–659.
IEEE L. Ayverdi, E. Asker, S. Öz Aydın, and T. Sarıtaş, “İlköğretim Öğrencilerinin Bilimsel Yaratıcılıkları ile Fen ve Teknoloji Dersi Akademik Başarıları Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi”, EEO, vol. 11, no. 3, pp. 646–659, 2012.
ISNAD Ayverdi, Leyla et al. “İlköğretim Öğrencilerinin Bilimsel Yaratıcılıkları Ile Fen Ve Teknoloji Dersi Akademik Başarıları Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi”. İlköğretim Online 11/3 (September 2012), 646-659.
JAMA Ayverdi L, Asker E, Öz Aydın S, Sarıtaş T. İlköğretim Öğrencilerinin Bilimsel Yaratıcılıkları ile Fen ve Teknoloji Dersi Akademik Başarıları Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi. EEO. 2012;11:646–659.
MLA Ayverdi, Leyla et al. “İlköğretim Öğrencilerinin Bilimsel Yaratıcılıkları Ile Fen Ve Teknoloji Dersi Akademik Başarıları Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi”. İlköğretim Online, vol. 11, no. 3, 2012, pp. 646-59.
Vancouver Ayverdi L, Asker E, Öz Aydın S, Sarıtaş T. İlköğretim Öğrencilerinin Bilimsel Yaratıcılıkları ile Fen ve Teknoloji Dersi Akademik Başarıları Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi. EEO. 2012;11(3):646-59.