Bu araştırmanın amacı, akran arabuluculuk sürecinde çatışma yaşayan öğrencilerin yaşadıkları güçlükleri
arabulucu öğrencilerin bakış açısından incelemektir. Araştırma, nitel araştırma tekniklerinden yarı
yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılarak yapılmıştır. Arkadaşlarının çatışmalarınının çözümünde
arabuluculuk yapan 24 kız ve 21 erkek olmak üzere toplam 45 arabulucu öğrenci ile görüşmeler
gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda çatışan
öğrencilerin arabuluculuk sürecinde beş farklı arabuluculuk basamağında farklı güçlükler yaşadıkları
saptanmıştır. Arabulucuların belirttikleri en belirgin güçlük, çatışan öğrencilerin isteklerini-nedenlerini ve
duygularını-nedenlerini ifade etmekte yaşadıkları güçlüklerdir. Benzer biçimde arabulucular çatışan öğrencilerin
kendilerini ifade ederken duygusal direnç gösterdiklerini vurgulamıştır. Bu güçlüklere paralel olarak
arabulucular çatışan öğrencilerin birbirleriyle empati kurarken, soruna ötekinin gözüyle bakarken ya güçlük
yaşadıklarını ya da direnç gösterdiklerini belirtmişlerdir. Bu güçlüğün doğrusal sonucu olarak da çatışan
öğrencilerin çözüm seçeneği üretirken güçlük çektikleri, ya çözüm seçeneği üretemedikleri ya da kendilerine
dönük çözüm seçeneği ürettikleri arabulucular tarafından vurgulanmıştır. Bunlara karşın erkek arabulucular
tarafından, son aşamada çatışan tarafların anlaşmaya varırken kısmen güçlük yaşadıkları vurgulanmıştır.
The purpose of this study was to analyze the difficulties conflicting students encountered
during mediation process as identified by peer mediator students. The study utilized semi-structured interview
technique. Interview forms were used as data collection instrument and 45 peer mediators (24 females and 21
males) were interviewed. Results of the study indicated that conflicting students had certain types of difficulty in
various areas while completing the five steps of the mediation process. The most prevalent of them was the
difficulty and inability of the disputants to express their needs-reasons and their emotions-reasons. Similarly,
mediator students also observed a certain level of emotional resistance by the conflicting students at this step.
Thus, conflicting students either failed or showed resistance when attempting to look at the issue from the
other’s perspective or empathize with them. As a direct result of this, conflicting students also experienced some
difficulty in presenting solution alternatives and either failed to arrive at a solution or came up with self-serving
ones. Furthermore, particularly male peer mediator students expressly stated that conflicting students had some
difficulty in the last step of reaching an agreement.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 10 Issue: 3 |