Bu çalışmanın amacı, lise öğrencilerinde okula yabancılaşma ve algılanan sosyal desteğin okul öfkesi boyutlarını yordama gücünü ortaya koymaktır. Araştırma, 201’i kız ve 299’u erkek olmak üzere toplam 500 lise öğrencisi üzerinde yürütülmüştür. Araştırma verilerini toplamak için Çok Boyutlu Okul Öfke Ölçeği, Öğrenci Yabancılaşma Ölçeği ve Algılanan Sosyal Destek Ölçeği kullanılmıştır. Okula yabancılaşma ve algılanan sosyal desteğin okul öfkesi boyutlarını yordama gücü standart çoklu regresyon analizi ile test edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, okula yabancılaşma; öfke yaşantısı, düşmanlık ve yıkıcı ifadeyi pozitif yönde yordarken, olumlu başa çıkmayı negatif yönde yordamaktadır. Algılanan aile, öğretmen ve arkadaş desteğinin ise okul öfkesinin farklı boyutlarını yordadığı görülmektedir
This study aims to examine the prediction power of school alienation and perceived social support
the for the school anger dimensions in high school students. The study was conducted on a total of 500 high
school students, 201 of whom were female and 299 were male. The data of the study were collected through the
Multidimensional School Anger Scale, School Alienation Scale and Perceived Social Support Scale. In order to
determine the prediction power of the school alienation and perceived social support for school anger
dimensions, standard multiple regression analysis was used. According to the results of this study, while the
school alienation predicts the anger experiences, hostility and destructive expression positively, it predicts
positive coping negatively. The findings of the study also show that different social support sourches (family,
teacher and friend) predicted different school anger dimensions.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 10 Issue: 3 |