Bu arştırmanın amacı, farklı sosyo-ekonomik düzeyden gelen ilköğretim öğrencilerinin çocuk haklarına ilişkin algılarını, öğrendiği kaynakları ve karşılaştıkları sorunları belirlemektir. Araştırma, bir il merkezinde alt, orta ve üst sosyo-ekonomik düzeydeki öğrencilerin öğrenim gördüğü üç ilköğretim okulunda gerçekleştirilmiştir. Araştırma verileri, öğrencilerle yapılan yarı-yapılandırılmış görüşmeler ile toplanmıştır. Araştırma sonucunda, öğrencilerin haklarına ilişkin algıları ve öğrendiği kaynaklar ve karşılaştıkları sorunların sosyo-ekonomik düzeye göre farklılaştığı belirlenmiştir. Alt ve orta sosyo-ekonomik düzeydeki öğrenciler temel yaşam ve gelişim ile korunma haklarını, üst sosyo-ekonomik düzeydeki öğrenciler de katılım haklarını dile getirmişlerdir. Öğrencilerin çoğunluğu haklarını okuldan öğrenmiştir. Alt ve orta sosyo-ekonomik düzeydeki öğrenciler, ailede ve okulda düşüncelerini açıklayamadıklarını dile getirmişlerdir
The purpose of this study is to understand the perceptions of students with different economic and
socio-cultural environments, related to children’s rights, along with the sources of information on their rights and
the problems they have encountered. The scope of the present study is three different public elementary schools
which have a considerable amount of students with higher, middle, and lower socio-economic status in Turkey. The
data of the study were gathered through semi-structured interviews with students. With reference to the findings of
the present study, it can be claimed that students’ perceptions related to children rights differentiate along with the
sources of information on their rights, the problems they encountered and their socio-economic status. For instance,
while the students with lower and middle socio-economic status acknowledged the provision and protection rights,
the students with higher socio-economic status acknowledged the participation rights in the interviews. Most of the
students learnt their rights during their formal education at school. Additionally, students with lower and middle
socio-economic status declared that they could not express their thoughts both in school and in their family.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 10 Issue: 1 |