Bu çalışmanın iki amacı vardır: 1) öğretmenlerin, öğrencilerinin psikolojik problemleriyle ilgili
deneyimlerini irdelemek; 2) bu öğrencilere nasıl yardımcı olmaya çalıştıklarını ve bu yardımlarının etkili olup
olmadığını anlamak. Bu araştırma nitel bir çalışmadır. Ankara’nın farklı bölgelerinde çalışan 35 gönüllü
öğretmenle yarı yapılandırılmış bireysel görüşmeler yapılmıştır. Katılımcı öğretmenlerin branşları çeşitlilik
göstermektedir. Her bir öğretmene şu sorular sorulmuştur: 1- Deneyimlerinize dayanarak, öğrencilerinizde
sıklıkla ne gibi psikolojik problemler gözlemlediniz? 2- Bu psikolojik problemlerine nasıl bir tepki verdiniz?; 3-
Tepkilerinizin etkili olduğunu düşünüyor musunuz? Araştırmada betimleyici analiz yöntemi kullanılmıştır. Dört
farklı psikolojik güçlük alanı (duygusal güçlükler, davranış problemleri, akademik güçlükler ve kişiler arası
güçlükler) belirlenmiştir. “Öğrencilerle yüz yüze görüşme” ve “sınıf içi müdahaleler” en çok kullanılan
müdahale yöntemleri olarak gözlemlenmiştir. Sonuçlar ve doğurguları tartışılmıştır.
This study has two aims: 1) to explore classroom teachers’ experiences regarding the presenting
psychological difficulties of their students; and, 2) to understand how they try to help those students and
whether or not their intervention is effective. This study is qualitative in nature. Semi-structured individual
interviews were conducted with 35 volunteer teachers from primary and high schools located in different parts
of Ankara. The subjects taught by the participating teachers varied. Each participant was asked the following
questions: 1-Based on your experiences, what are the psychological difficulties most often faced by your
students? 2- How do you respond to their presenting psychological difficulties? and, 3- Do you think that your
responses are effective? Descriptive and content analysis procedures were utilized. Four categories of
psychological difficulties and six categories of widely used intervention strategies were identified. Results and
implications are discussed.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 10 Issue: 1 |