Research Article
BibTex RIS Cite

The Effect of Perceived School Safety on Prospective Teachers' Anger Level

Year 2010, Volume: 9 Issue: 3, 875 - 883, 26.06.2010

Abstract

Purpose and significance: School safety is the process of increasing the commitment of school personnel, students and their families to school, as well as organizing the arrangements regarding the environment of school. The aim of this research, which is in a descriptive relational scanning model, is to evaluate according to Prospective teachers’ perceived the relationship between school safety and their anger. Sub goals of the research are the following: Does school safety predict anger? What sort of relation is there between school safety and anger level?

References

  • Alikaşifoğlu, M., Erginöz, E., Ercan, E., Uysal, Ö., Kaymak, D. A., & İlter, Ö. (2004). Violent behaviour among turkish high school students and correlates of physical fighting. European Journal of Public Health, 14, 173–177.
  • Baginsky, M. (2003). Safegurding children and school. Deakin University Pres. Bîaggıo, M. K. (1987). Therapeutic management of anger. Clınıcal Psychology Revıevv, 7, 663-675.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal bilimler için spss veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem A Yayıncılık. Byrne, D. & Kelley, K. (1981). An introduction to personality. (3rd ed ) Prentıce-Hall: Englevvood Clıffs, NJ.
  • Çelik, V. (2000). Sınıf yönetimi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Dönmez, B., & Güven, M. (2002). Ortaöğretimde görev yapan öğretmen ve okul yöneticilerinin okul güvenliğine ilişkin algı ve beklentileri. Yaşadıkça Eğitim, 75(74), 60 -64.
  • Goldberg, L. R. (2008). International personality item pool. http://ipip.ori.org/newIndexofScaleLabels.htm Erişim Tarihi: 01.03. 2009.
  • Gordon, T. (1999). Etkili anababa eğitimi (Çev: E Aksay ve B Özkan). İstanbul: Ya-Pa Yayınları. 883
  • Hankins, G. (1993). Prescription for anger. New York: Varner Boks.
  • Hawkins, S. R., Campanaro, A., Pitts, T. B., & Steiner, H. (2002). Weapons in an affluent suburban school. Journal of School Violence, 1(1), 53–65.
  • Kadel, S. (1995). Reducing school vilonce: building a framework for school safety. Usa: Office of Educational Research and Improvement.
  • Karasar, N. (2003). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kermit, B. & Flanary, R. A. (1996). Protecting your school and student. Nassp Bulletin, 80(579), 4448.
  • Madlov, L. (1972). Anger: How to recognize and cope with it. New York.
  • Ögel, K., Tarı, I., & Eke, C. Y. (2008). Okullarda suç ve şiddeti önleme. http://www.yeniden.org.tr/dokuman/vio14. Erişim Tarihi: 28.05.2009.
  • Özer, N. (2006). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin okul güvenliğine ilişkin algıları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Malatya: İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Pulkkinen, L. (1996). Proactive and reactive aggression in early adolescence as precursors to anti- and prosocial behavior in young adults. Agressive Behavior, 22, 241-257.
  • Romas, A. & Sharma, M. (2000). Practical stres management.. Massachusetts: AlIyn&Bacon. Schneider, T., Walker, H., and Sprague, J. (2000). Safe school design: a handbook for educational leaders- applying the principles of crime prevention through environmental design. Eugene, OR: Clearinghouse on Educational Management, University of Oregon.
  • Sheley, J. F., & Wright, J. (2000). High school youth, weapons, and violence: a national survey of weapon-related experiences, behaviors, and concerns-final report. Washington, D.C: US Department of Justice.
  • Soykan, Ç. (2004). Öfke ve öfke yönetimi. Kriz Dergisi, 11(2), 19-27.
  • Stephens, R. D. (19995). Safe schools : A hand book for violence preventio. Bloomington: National Educational Service.
  • Şimşek, Ö. F. (2007). Yapısal eşitlik modellemesine giriş. Ankara: Ekinoks Yayınları.
  • Tor, H., & Sargın, N. (2005). İlköğretim okullarının ikinci kademesinde okuyan öğrencilerin şiddet hakkındaki görüşleri. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Denizli: Pamukkale Üniversitesi Basımevi.
  • Türkmen, M. (2004). Orta öğretim kurumlarında okul güvenliği ile ilgili yaşanan sorunlar. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi

Algılanan Okul Güvenliğinin Öğretmen Adaylarının Öfke Düzeylerine Etkisi

Year 2010, Volume: 9 Issue: 3, 875 - 883, 26.06.2010

Abstract

Tarama modeline dayalı bu araştırmanın amacı, öğretmen adaylarının okul güvenliği algılarının öfke
düzeyleri üzerindeki etkisini değerlendirmektir. Araştırmanın çalışma grubunu Fırat Üniversitesi Eğitim
Fakültesinde 2008-2009 akademik yılı bahar döneminde öğrenim gören öğretmen adayları oluşturmaktadır.
Araştırmada basit tesadüfi örneklem yöntemine göre araştırma grubu içerisindeki öğretmen adayları (407)
uygulamaya dahil edilmiş ve geriye dönen 248 ölçme aracı analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda, öğretmen
adaylarının okul güvenliği algıları ile öfke düzeyi arasında ters yönde bir ilişkinin mevcut olduğu
görülmektedir. Öğretmen adaylarının okul güvenliğini algıları öfke düzeyini anlamlı olarak yordamaktadır.

References

  • Alikaşifoğlu, M., Erginöz, E., Ercan, E., Uysal, Ö., Kaymak, D. A., & İlter, Ö. (2004). Violent behaviour among turkish high school students and correlates of physical fighting. European Journal of Public Health, 14, 173–177.
  • Baginsky, M. (2003). Safegurding children and school. Deakin University Pres. Bîaggıo, M. K. (1987). Therapeutic management of anger. Clınıcal Psychology Revıevv, 7, 663-675.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal bilimler için spss veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem A Yayıncılık. Byrne, D. & Kelley, K. (1981). An introduction to personality. (3rd ed ) Prentıce-Hall: Englevvood Clıffs, NJ.
  • Çelik, V. (2000). Sınıf yönetimi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Dönmez, B., & Güven, M. (2002). Ortaöğretimde görev yapan öğretmen ve okul yöneticilerinin okul güvenliğine ilişkin algı ve beklentileri. Yaşadıkça Eğitim, 75(74), 60 -64.
  • Goldberg, L. R. (2008). International personality item pool. http://ipip.ori.org/newIndexofScaleLabels.htm Erişim Tarihi: 01.03. 2009.
  • Gordon, T. (1999). Etkili anababa eğitimi (Çev: E Aksay ve B Özkan). İstanbul: Ya-Pa Yayınları. 883
  • Hankins, G. (1993). Prescription for anger. New York: Varner Boks.
  • Hawkins, S. R., Campanaro, A., Pitts, T. B., & Steiner, H. (2002). Weapons in an affluent suburban school. Journal of School Violence, 1(1), 53–65.
  • Kadel, S. (1995). Reducing school vilonce: building a framework for school safety. Usa: Office of Educational Research and Improvement.
  • Karasar, N. (2003). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kermit, B. & Flanary, R. A. (1996). Protecting your school and student. Nassp Bulletin, 80(579), 4448.
  • Madlov, L. (1972). Anger: How to recognize and cope with it. New York.
  • Ögel, K., Tarı, I., & Eke, C. Y. (2008). Okullarda suç ve şiddeti önleme. http://www.yeniden.org.tr/dokuman/vio14. Erişim Tarihi: 28.05.2009.
  • Özer, N. (2006). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin okul güvenliğine ilişkin algıları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Malatya: İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Pulkkinen, L. (1996). Proactive and reactive aggression in early adolescence as precursors to anti- and prosocial behavior in young adults. Agressive Behavior, 22, 241-257.
  • Romas, A. & Sharma, M. (2000). Practical stres management.. Massachusetts: AlIyn&Bacon. Schneider, T., Walker, H., and Sprague, J. (2000). Safe school design: a handbook for educational leaders- applying the principles of crime prevention through environmental design. Eugene, OR: Clearinghouse on Educational Management, University of Oregon.
  • Sheley, J. F., & Wright, J. (2000). High school youth, weapons, and violence: a national survey of weapon-related experiences, behaviors, and concerns-final report. Washington, D.C: US Department of Justice.
  • Soykan, Ç. (2004). Öfke ve öfke yönetimi. Kriz Dergisi, 11(2), 19-27.
  • Stephens, R. D. (19995). Safe schools : A hand book for violence preventio. Bloomington: National Educational Service.
  • Şimşek, Ö. F. (2007). Yapısal eşitlik modellemesine giriş. Ankara: Ekinoks Yayınları.
  • Tor, H., & Sargın, N. (2005). İlköğretim okullarının ikinci kademesinde okuyan öğrencilerin şiddet hakkındaki görüşleri. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Denizli: Pamukkale Üniversitesi Basımevi.
  • Türkmen, M. (2004). Orta öğretim kurumlarında okul güvenliği ile ilgili yaşanan sorunlar. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

İbrahim H.çankaya

İ.bakır Arabacı This is me

Publication Date June 26, 2010
Published in Issue Year 2010 Volume: 9 Issue: 3

Cite

APA H.çankaya, İ., & Arabacı, İ. (2010). Algılanan Okul Güvenliğinin Öğretmen Adaylarının Öfke Düzeylerine Etkisi. İlköğretim Online, 9(3), 875-883.
AMA H.çankaya İ, Arabacı İ. Algılanan Okul Güvenliğinin Öğretmen Adaylarının Öfke Düzeylerine Etkisi. EEO. September 2010;9(3):875-883.
Chicago H.çankaya, İbrahim, and İ.bakır Arabacı. “Algılanan Okul Güvenliğinin Öğretmen Adaylarının Öfke Düzeylerine Etkisi”. İlköğretim Online 9, no. 3 (September 2010): 875-83.
EndNote H.çankaya İ, Arabacı İ (September 1, 2010) Algılanan Okul Güvenliğinin Öğretmen Adaylarının Öfke Düzeylerine Etkisi. İlköğretim Online 9 3 875–883.
IEEE İ. H.çankaya and İ. Arabacı, “Algılanan Okul Güvenliğinin Öğretmen Adaylarının Öfke Düzeylerine Etkisi”, EEO, vol. 9, no. 3, pp. 875–883, 2010.
ISNAD H.çankaya, İbrahim - Arabacı, İ.bakır. “Algılanan Okul Güvenliğinin Öğretmen Adaylarının Öfke Düzeylerine Etkisi”. İlköğretim Online 9/3 (September 2010), 875-883.
JAMA H.çankaya İ, Arabacı İ. Algılanan Okul Güvenliğinin Öğretmen Adaylarının Öfke Düzeylerine Etkisi. EEO. 2010;9:875–883.
MLA H.çankaya, İbrahim and İ.bakır Arabacı. “Algılanan Okul Güvenliğinin Öğretmen Adaylarının Öfke Düzeylerine Etkisi”. İlköğretim Online, vol. 9, no. 3, 2010, pp. 875-83.
Vancouver H.çankaya İ, Arabacı İ. Algılanan Okul Güvenliğinin Öğretmen Adaylarının Öfke Düzeylerine Etkisi. EEO. 2010;9(3):875-83.