Research Article
BibTex RIS Cite

İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersinde Proje Tabanlı Öğrenme (PTÖ) Yönteminin Uygulanması ile İlgili Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri

Year 2010, Volume: 9 Issue: 3, 1189 - 1200, 26.06.2010

Abstract

Bu araştırmanın temel amacı, ilköğretim 5. ve 8. sınıf öğrencileri ve fen ve teknoloji dersi öğretmenlerinin fen ve teknoloji dersinde uygulanan proje çalışmalarının uygulanış biçimiyle ilgili görüşlerinin tespit edilmesidir. Araştırmada toplamda 552 öğrenci ve öğretmene ulaşılmıştır. Veri toplama aracı olarak hem öğrenci hem de öğretmen için iki farklı tipte hazırlanan anketten elde edilen bulgulara göre; öğrencilerin öğretmenlerine göre proje tabanlı öğrenme yöntemi hakkında daha olumsuz görüş sahibi oldukları, cinsiyet ve çalışma odası açısından farklılık gösterdikleri tespit edilmiştir. Ayrıca okuduğu sınıf, kardeş sayısı, annenin ve babanın eğitim durumu açısından da görüş farklılıkları olduğu gözlenmiştir. Öğretmen görüşlerinde ise hiçbir alt problem açısından farklılık olmadığı tespit edilmiştir

References

  • Avcı, A. (2006). Elektronik Eğitim Seti Tasarımında Entegre Programlama Yazılımı ile Desteklenen Proje Tabanlı Öğrenmenin Öğrencilerin Elektronik Devre Tasarımı Yapma ve Geliştirme Performanslarına ve Kalıcılığa Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Adana: Çukurova Üniversitesi.
  • Aytekin, E; Rasan, A. (2001). Proje Tabanlı Öğrenme Modeli Uygulamasında İlk Aşama ve Sonrası; Güçlükler, Fırsatlar ve Kazanımlar. Bilişim Teknolojileri Işığında Eğitim Bildiriler Kitabı, 259-260. ( Online) http://www.egitim.aku.edu.tr/proje.doc. sitesinden 03. 12. 2008 tarihinde indirilmiştir.
  • Bağcı, U; Afyon, A.; Sünbül, A. M.; İlik, A., Çakır, D. (2008). İlköğretim Fen Bilgisi Eğitiminde Kullanılan Proje Tabanlı Öğrenme Yöntemi Uygulamalarında Karşılaşılan Güçlükler ve Alınması Gereken Önlemler. (Online): 06. 27. 2008 tarihinde http://tef.selcuk.edu.tr/salan/sunbul/g/g19.pdf. sitesinden indirilmiştir.
  • Baylav, K. H. (2002). Fen Eğitiminde Proje Tabanlı Öğrenmenin Yaratıcı Düşünme, Problem Çözme ve Akademik Risk Alma Düzeylerine Etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Chard, S. (2002). What is Project-Based Learning?. Edutopia. ( online): 11. 11. 2007 terihinde http://www.edutopia.org/modules/PBL/whatispbl.pbl. sitesinden indirilmiştir.
  • Dede, Y.; Yaman, S. (2003). Fen ve Matematik Eğitiminde Proje Çalışmalarının Yeri, Önemi ve Değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 117-132. (Online) : 12,11,2007 tarihinde http://www.gefad.gazi.edu.tr//window/dosyapdf/2003/1/2003-1-117-13210yckseldede-scleymanyaman.pdf. sitesinden indirilmiştir.
  • Demirhan, C. (2002). Program Geliştirmede Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımı. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Erdem, M. (2002). Proje Tabanlı Öğrenme. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 22, 172179.
  • Erdoğan, M. (2007). Yeni Geliştirilen Dördüncü ve Beşinci Sınıf Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programının Analizi; Nitel Bir Çalışma. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 5, 2, 221-254.
  • Gökmen, C. (2003). Fen Lisesinde Yapılan Proje Çalışmalarının, Öğrenci Tutumlarının ve Öğretmen Görüşleri ile Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • Hamurcu, H. (1994). Ortaokul 1. Sınıf Fen Bilgisi Dersinin Öğretiminde Uygulanabilecek Alternatifli Eğitim Yöntemleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Karamustafaoğlu, O. (2006). Fen ve Teknoloji Öğretmenlerinin Öğretim Materyallerini Kullanma Düzeyleri: Amasya İli Örneği. Atatürk Üniversitesi Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 90-101. (Online): 01. 01. 2009. tarihinde http://fakulteler.atauni.edu.tr/bayburtegitim/dergi/makale%20no%20114%20orseka.pdf. sitesinden indirilmiştir.
  • Korkmaz, H. (2002). Fen Eğitiminde Proje Tabanlı Öğrenmenin Yaratıcı Düşünme, Problem Çözme ve Akademik Risk Alma Düzeylerine Etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Kurnaz, A; Sünbül, A. M.; Sulak S.; Alan S. (2007). Proje Tabanlı Öğrenme Yöntemi İlkeleri Açısından İlköğretim 4. Ve 5. Sınıf Fen ve Teknoloji Dersi Programının İncelenmesi. (Online): 06. 07.2008 tarihinde http://tef.selcuk.edu.tr/salan/sunbul/g/g17.pdf. sitesinden indirilmiştir.
  • Land, S.: Grene, B. (2000). Project-based learning with the world wide web: A qualitative study of resource integration. Educational technology research and development. 48, 1, 45-68.
  • Özcan, B. (2003). İlköğretim İkinci Kademede Ödev ve Projenin Matematik Başarısına Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Öztürk, E. (2004). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Proje Tabanlı Öğrenme ve Portfolyo Değerlendirme Yaklaşımlarının Eğitim ve Sınama Durumlarına Yansıması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Kars: Kafkas Üniversitesi.
  • Sünbül, A. M.; Arslan, C. ( 2007). Öğretmen Yeterlilik Ölçeğinin Geliştirilmesi ve Bir Araştırma Örneği. Selçuk Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesi Dergisi. (online): 12. 12. 2008. tarihinde http://tef.selcuk.edu.tr/salan/sunbul/f/f17.pdf. sitesinden indirilmiştir.
  • Thomas, J. (2000). A Revıew Of Research On Project-Based Learning. Buck Institute for Education. 01, 05, 2008 tarihinde https://www.bie.org/files/researchreviewPBL.pdf sitesinden indirilmiştir.
  • Tuncer, M. (2007). Elektronik Devreler Dersinin Sanal Ortamda Proje Tabanlı Öğrenme Yöntemine Göre Sunulmasının Öğrenci Başarısı ve Görüşlerine Etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Elazığ: Fırat Üniversitesi.
  • Uzun, Ç. (2007). İlköğretim 4 ve 5. Sınıf Fen ve Teknoloji Dersi, “Canlılar Dünyasını Gezelim Tanıyalım” Ünitesinde Proje Tabanlı Öğrenmenin Akademik Başarı ve Kalıcılığa Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Afyonkarahisar: Afyon Kocatepe Üniversitesi.
  • Yıldız, N. (2004). Proje Tabanlı Öğrenme Uygulamaları. ( Online) 20. 11. 2007 tarihinde http://www.erg.sabanciuniv.edu/iok2004/bildiriler/Nadir%20Namik%20Yildiz.doc. sitesinden indirilmiştir.

Teachers and Students Observations on Application of Project Based Learning Method in Science and Technology Class of Primary Schools

Year 2010, Volume: 9 Issue: 3, 1189 - 1200, 26.06.2010

Abstract

The aim of this research was to determine teachers and students observations concerned with the
project based learning in the science and technology lesson learned in primary education schools. Total 402
students and 150 teachers, in Samsun center, were participated in this research. The questionnaire which was
included two parts, demographic information and the questions of project based learning in science and
technology lesson. General reliability of student questionnaire was accounted as .80, general reliability of teacher
questionnaire was accounted as.71. According to students and teachers’ views, while students observations did not
change in the direction of gender and study room, there were observation differences in respect of grade attended,
sibling number and education position of the parents. However, there was not any difference in respect of subproblem
at the teachers’ observations.

References

  • Avcı, A. (2006). Elektronik Eğitim Seti Tasarımında Entegre Programlama Yazılımı ile Desteklenen Proje Tabanlı Öğrenmenin Öğrencilerin Elektronik Devre Tasarımı Yapma ve Geliştirme Performanslarına ve Kalıcılığa Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Adana: Çukurova Üniversitesi.
  • Aytekin, E; Rasan, A. (2001). Proje Tabanlı Öğrenme Modeli Uygulamasında İlk Aşama ve Sonrası; Güçlükler, Fırsatlar ve Kazanımlar. Bilişim Teknolojileri Işığında Eğitim Bildiriler Kitabı, 259-260. ( Online) http://www.egitim.aku.edu.tr/proje.doc. sitesinden 03. 12. 2008 tarihinde indirilmiştir.
  • Bağcı, U; Afyon, A.; Sünbül, A. M.; İlik, A., Çakır, D. (2008). İlköğretim Fen Bilgisi Eğitiminde Kullanılan Proje Tabanlı Öğrenme Yöntemi Uygulamalarında Karşılaşılan Güçlükler ve Alınması Gereken Önlemler. (Online): 06. 27. 2008 tarihinde http://tef.selcuk.edu.tr/salan/sunbul/g/g19.pdf. sitesinden indirilmiştir.
  • Baylav, K. H. (2002). Fen Eğitiminde Proje Tabanlı Öğrenmenin Yaratıcı Düşünme, Problem Çözme ve Akademik Risk Alma Düzeylerine Etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Chard, S. (2002). What is Project-Based Learning?. Edutopia. ( online): 11. 11. 2007 terihinde http://www.edutopia.org/modules/PBL/whatispbl.pbl. sitesinden indirilmiştir.
  • Dede, Y.; Yaman, S. (2003). Fen ve Matematik Eğitiminde Proje Çalışmalarının Yeri, Önemi ve Değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 117-132. (Online) : 12,11,2007 tarihinde http://www.gefad.gazi.edu.tr//window/dosyapdf/2003/1/2003-1-117-13210yckseldede-scleymanyaman.pdf. sitesinden indirilmiştir.
  • Demirhan, C. (2002). Program Geliştirmede Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımı. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Erdem, M. (2002). Proje Tabanlı Öğrenme. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 22, 172179.
  • Erdoğan, M. (2007). Yeni Geliştirilen Dördüncü ve Beşinci Sınıf Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programının Analizi; Nitel Bir Çalışma. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 5, 2, 221-254.
  • Gökmen, C. (2003). Fen Lisesinde Yapılan Proje Çalışmalarının, Öğrenci Tutumlarının ve Öğretmen Görüşleri ile Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • Hamurcu, H. (1994). Ortaokul 1. Sınıf Fen Bilgisi Dersinin Öğretiminde Uygulanabilecek Alternatifli Eğitim Yöntemleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Karamustafaoğlu, O. (2006). Fen ve Teknoloji Öğretmenlerinin Öğretim Materyallerini Kullanma Düzeyleri: Amasya İli Örneği. Atatürk Üniversitesi Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 90-101. (Online): 01. 01. 2009. tarihinde http://fakulteler.atauni.edu.tr/bayburtegitim/dergi/makale%20no%20114%20orseka.pdf. sitesinden indirilmiştir.
  • Korkmaz, H. (2002). Fen Eğitiminde Proje Tabanlı Öğrenmenin Yaratıcı Düşünme, Problem Çözme ve Akademik Risk Alma Düzeylerine Etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Kurnaz, A; Sünbül, A. M.; Sulak S.; Alan S. (2007). Proje Tabanlı Öğrenme Yöntemi İlkeleri Açısından İlköğretim 4. Ve 5. Sınıf Fen ve Teknoloji Dersi Programının İncelenmesi. (Online): 06. 07.2008 tarihinde http://tef.selcuk.edu.tr/salan/sunbul/g/g17.pdf. sitesinden indirilmiştir.
  • Land, S.: Grene, B. (2000). Project-based learning with the world wide web: A qualitative study of resource integration. Educational technology research and development. 48, 1, 45-68.
  • Özcan, B. (2003). İlköğretim İkinci Kademede Ödev ve Projenin Matematik Başarısına Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Öztürk, E. (2004). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Proje Tabanlı Öğrenme ve Portfolyo Değerlendirme Yaklaşımlarının Eğitim ve Sınama Durumlarına Yansıması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Kars: Kafkas Üniversitesi.
  • Sünbül, A. M.; Arslan, C. ( 2007). Öğretmen Yeterlilik Ölçeğinin Geliştirilmesi ve Bir Araştırma Örneği. Selçuk Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesi Dergisi. (online): 12. 12. 2008. tarihinde http://tef.selcuk.edu.tr/salan/sunbul/f/f17.pdf. sitesinden indirilmiştir.
  • Thomas, J. (2000). A Revıew Of Research On Project-Based Learning. Buck Institute for Education. 01, 05, 2008 tarihinde https://www.bie.org/files/researchreviewPBL.pdf sitesinden indirilmiştir.
  • Tuncer, M. (2007). Elektronik Devreler Dersinin Sanal Ortamda Proje Tabanlı Öğrenme Yöntemine Göre Sunulmasının Öğrenci Başarısı ve Görüşlerine Etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Elazığ: Fırat Üniversitesi.
  • Uzun, Ç. (2007). İlköğretim 4 ve 5. Sınıf Fen ve Teknoloji Dersi, “Canlılar Dünyasını Gezelim Tanıyalım” Ünitesinde Proje Tabanlı Öğrenmenin Akademik Başarı ve Kalıcılığa Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Afyonkarahisar: Afyon Kocatepe Üniversitesi.
  • Yıldız, N. (2004). Proje Tabanlı Öğrenme Uygulamaları. ( Online) 20. 11. 2007 tarihinde http://www.erg.sabanciuniv.edu/iok2004/bildiriler/Nadir%20Namik%20Yildiz.doc. sitesinden indirilmiştir.
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Melek Şahin Civelekoğlu

Şafak Öztürk

Publication Date June 26, 2010
Published in Issue Year 2010 Volume: 9 Issue: 3

Cite

APA Civelekoğlu, M. Ş., & Öztürk, Ş. (2010). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersinde Proje Tabanlı Öğrenme (PTÖ) Yönteminin Uygulanması ile İlgili Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri. İlköğretim Online, 9(3), 1189-1200.
AMA Civelekoğlu MŞ, Öztürk Ş. İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersinde Proje Tabanlı Öğrenme (PTÖ) Yönteminin Uygulanması ile İlgili Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri. EEO. September 2010;9(3):1189-1200.
Chicago Civelekoğlu, Melek Şahin, and Şafak Öztürk. “İlköğretim Fen Ve Teknoloji Dersinde Proje Tabanlı Öğrenme (PTÖ) Yönteminin Uygulanması Ile İlgili Öğretmen Ve Öğrenci Görüşleri”. İlköğretim Online 9, no. 3 (September 2010): 1189-1200.
EndNote Civelekoğlu MŞ, Öztürk Ş (September 1, 2010) İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersinde Proje Tabanlı Öğrenme (PTÖ) Yönteminin Uygulanması ile İlgili Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri. İlköğretim Online 9 3 1189–1200.
IEEE M. Ş. Civelekoğlu and Ş. Öztürk, “İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersinde Proje Tabanlı Öğrenme (PTÖ) Yönteminin Uygulanması ile İlgili Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri”, EEO, vol. 9, no. 3, pp. 1189–1200, 2010.
ISNAD Civelekoğlu, Melek Şahin - Öztürk, Şafak. “İlköğretim Fen Ve Teknoloji Dersinde Proje Tabanlı Öğrenme (PTÖ) Yönteminin Uygulanması Ile İlgili Öğretmen Ve Öğrenci Görüşleri”. İlköğretim Online 9/3 (September 2010), 1189-1200.
JAMA Civelekoğlu MŞ, Öztürk Ş. İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersinde Proje Tabanlı Öğrenme (PTÖ) Yönteminin Uygulanması ile İlgili Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri. EEO. 2010;9:1189–1200.
MLA Civelekoğlu, Melek Şahin and Şafak Öztürk. “İlköğretim Fen Ve Teknoloji Dersinde Proje Tabanlı Öğrenme (PTÖ) Yönteminin Uygulanması Ile İlgili Öğretmen Ve Öğrenci Görüşleri”. İlköğretim Online, vol. 9, no. 3, 2010, pp. 1189-00.
Vancouver Civelekoğlu MŞ, Öztürk Ş. İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersinde Proje Tabanlı Öğrenme (PTÖ) Yönteminin Uygulanması ile İlgili Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri. EEO. 2010;9(3):1189-200.