Bu çalışmada ilköğretim yedinci sınıf üstün yetenekli öğrencilerin ‘nokta, doğru, doğru parçası, ışın ve
düzlem’ konularında karşılaştıkları güçlükler ve sahip oldukları kavram yanılgılarının (alternatif kavramlar)
ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Öğrencilerin belirtilen konularda kavram yanılgılarını ortaya çıkarabilmek için
veri toplama aracı olarak iki aşamalı teşhis testi kullanılmıştır. Üstün yetenekli öğrencilere yönelik bir programa
devam eden 28 yedinci sınıf öğrencisi çalışmanın örneklemini oluşturmuştur. Araştırmanın sonucunda
öğrencilerin bu konuları kavramlaştırmada birçok güçlüklerle karşılaştıkları ve çeşitli kavram yanılgılarına sahip
oldukları ortaya çıkarılmıştır. Bu kavram yanılgıları; geometrik kavramların günlük yaşamdaki durumlarını
anlama ve ilişki kurma sürecindeki kavram yanılgıları, bilinen temel geometrik kavramların özelliklerini
karmaşık problemlerin çözümünde kullanmaya yönelik kavram yanılgıları, aynı geometrik kavramların farklı
formlarını (görsel, sembolik vs.) anlamadaki kavram yanılgıları; tanımlanamayan geometrik kavramları
zihindeki modelleri altında somutlaştırmaya yönelik kavram yanılgıları; farklı geometrik kavramların içi içe
kullanıldığı durumlarda kavramların esaslarını unutmaya yönelik kavram yanılgıları olarak beş ana başlık altında
toplanabilmektedir. Çalışmada ayrıca kavram yanılgılarının olası nedenleri ve ortaya çıkmaması için çözüm
yolları önerilmiştir.
In this study, it was aimed to determine elementary seventh grade gifted students’ difficulties and misconceptions (alternative conceptions) on “point, line, line segment, ray and plane” concepts. A two-tier diagnostic test was used as a data collection instrument to figure out students’ misconceptions. The sample consisted of 28 middle-school gifted students who attended an after school program at a university campus in the spring term of the year 2008-2009. Results from this study illustrated that gifted students had some difficulties in understanding and misconceptions on “point, line, line segment, ray and plane” concepts. These misconceptions were listed under the following five categories; misconceptions on understanding geometric concepts’ real world applications, misconceptions when using basic geometric concepts’ features in complex problem solving situations, misconceptions on understanding different forms (symbolic, visual etc.) of the same geometric concepts, misconceptions in the process of concretization of undefined geometric concepts under their models in mind, misconceptions about forgetting the main principles of concepts in the process of nested use of different geometric concepts
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 9 Issue: 2 |