Research Article
BibTex RIS Cite

PISA 2003 Sonuçlarına göre Öğrenci ve Sınıf Özelliklerinin Matematik Okuryazarlığına ve Problem Çözme Becerilerine Etkisi

Year 2010, Volume: 9 Issue: 2, 668 - 678, 26.06.2010

Abstract

Uluslararası Öğrenci Başarı Belirleme Programı (PISA), 15 yaş çocuklarının kazandığı bilgi ve beceriler üzerinde üç yıllık aralarla yapılan bir tarama çalışmasıdır. Çalışmada, Türkiye, Finlandiya ve Yunanistan’a ait PISA 2003 verileri kullanılarak, öğrencilerin matematik okuryazarlıklarına ve problem çözme becerilerine etki eden öğrenci, aile ve sınıf ile ilgili faktörler araştırılmış ve her bir ülke için yapısal eşitlik modelleri kurularak karşılaştırılmıştır. Mevcut durumun irdelenmesi, başarıyı etkileyen faktörlerin neler olduğunun tespit edilmesi, diğer ülkelerle karşılaştırma çalışmalarının yapılması önemlidir. Çalışmada, PISA 2003 öğrenci anket verilerindeki değişkenlerle açımlayıcı faktör analizi yapıldıktan sonra LISREL ile doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Ülkelerin faktör analizi sonuçları birbirine paralel çıkmış ve belirlenen örtük değişkenlerle yapısal eşitlik modelleri kurulmuştur

References

  • Aksoy, N.,(2000). Sınıf içi disiplin sorunlarını azaltmada izlenebilecek temel yaklaşımlar. Eğitim Araştırmaları, 2, 5-9.
  • Akyüz, G., (2006). Öğretmen ve sınıf özellikleri Türkiye, Avrupa Birliği ülkeleri ve diğer aday ülkelerde matematik başarısı ile ilişkileri. Yayınlanmamış doktora tezi, ODTÜ, Ankara.
  • Aydın, B., (2001). Đlköğretim okullarında sınıf disiplininin sağlanması. Yayınlanmamış doktora tezi, Abant Đzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Arinen, P., (2008). PISA 2006 Performance of Finland. [Online] Retrieved on 15-September-2009, at URL: http://digm.meb.gov.tr/uaorgutler/OECD/ARINEN%20_sunu.ppt
  • Brophy, J. E. & Good, T. L. (1986). Teacher behavior and student achievement. In M.C. Wittrock (Ed.), Handbook of research on teaching (3rd ed.). New York: McMillan.
  • Davidson, N. (1985). Small group cooperative learning in mathematics: A selective view of the research. In R. Slavin (Ed.), Learning to cooperate: Cooperating to learn. 211-230. NY: Plenum.
  • Ersoy, Y., “Matematik okur yazarlığı-I : Genel amaçlar ve yeterlikler”, [Online] www.matder.org.tr adresinden 15.01.2008 tarihinde indirilmiştir.
  • Fennema, E., & Sherman, J. (1977). "Sex-related differences in mathematics achievement, spatial visualization, and affective factors." American Educational Research Journal, 14(1), 51-71.
  • Gerelman, S. (1987). An observational study of small-group instruction in fourth grade mathematics classrooms, Elementary School Journal, 88, 4-28.
  • Berberoğlu, G., (2007). Türk bakış açısından PISA araştırma sonuçları. [Online] http://www.konrad.org.tr/Egitimturk/07girayberberoglu.pdf adresinden 23.10.2007 tarihinde indirilmiştir.
  • Goodenow, C. & Grady, K.E., (1993). The relationship of school belonging and friends’ values to academic motivation among urban adolescent students. Journal of Experimental Education, 62(1), 60-71.
  • Güzel, Đ. Ç. (2006). Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı’nda (Pisa 2003) Đnsan Ve Fiziksel Kaynakların Öğrencilerin Matematik Okur Yazarlığına Olan Etkisinin Kültürler Arası Karşılaştırılması. Yayınlanmamış doktora tezi, ODTÜ, Ankara.
  • Hair, J., Anderson R. E. & Tapham R.L., (1998). Multivariate data analysis, (2nd ed.), Prentice Hall, 54-67.
  • Hammouri, H. A. M., (2004). Attitudinal and motivational variables related to mathematics achievement in Jordan: findings from the Third International Mathematics and Science Study (TIMSS). Educational Research, 46 (3), 241-257.
  • House, J. (1995). The predictive relationship between academic self-concept, achievement expectancies, and grade performance in college calculus. Journal of Social Psychology, 135(1), 111 – 112.
  • Đş, Ç. (2003). Uluslararası Öğrenci Başarı Belirleme Programına Göre (Pisa) Matematik Okur Yazarlığını Belirleyen Faktörlerin Kültürler Arası Karşılaştırılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, ODTÜ, Ankara.
  • Keller, J.J., (1990). Stategy games: Developing positive attitudes and perseverance toward problem solving with fourth graders, ERIC document Number:ED323013.
  • Kahveci, M., Öztekin, B., Algedik, E. (2006). Matematiği öğrenmede kendini-kavrama. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi Bildiriler, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Lokan, J. and Greenwood, L., (2000). Mathematics achievement at lower secondary level in Australia. Studies in Educational Evaluation, 26, 9–26.
  • Küçükahmet, L., (1999). Öğretimde planlama ve değerlendirme. Đstanbul: Alkım Yayınevi.
  • Ma, X. (1997). Reciprocal relationships between attitude toward mathematics and achievement in mathematics. Journal of Educational Research, 90(4), 221-229.
  • McLeod, D. (1992) Research on affect in mathematics education: a reconceptualization, in: D. A. Grouws (Ed.) Handbook of research on mathematics teaching and learning, 575 – 596. MacMillan: NewYork.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2005). Pisa 2003 projesi ulusal nihai raporu (EARGED). [Online] http://earged.meb.gov.tr/pisa/dokuman/2003/rapor/PISA_RAPOR_2003.pdf adresinden 21 Temmuz 2009 tarihinde indirilmiştir.
  • Miller S.R. (1996). Falling off track: How teacher-student relationships predict early high school failure rates, ERIC Dokuments Reproduction Service, No: ED 441,907.
  • OECD (2004). Education at a glance: Oecd indicators - 2004 Edition summary in Turkish. [Online] Retrieved on 19- August-2009 at URL:http://www.oecd.org/dataoecd/33/26/33713523.pdf
  • OECD (2005). PISA 2003 Technical Report. [Online] Retrieved on 19-August-.2009, at URL: http://www.oecd.org/dataoecd/49/60/35188570.pdf
  • Osterman, K.F. (2000). Students’ need for belonging in the school community. Review of Educational Research, 70(3), 323-367.
  • Papanastasiou, C. (2000). "Effects of Attitudes and Beliefs on Mathematics Achievement." Studies in Educational Evaluation 26(1): 27-42.
  • Sarıtaş, E. (2002). Đşbirlikli ve geleneksel sınıflardaki başarılı ve başarısız öğrencilerin problem çözmeye yönelik tutumları. Eurasian Journal of Educational Research, 08.
  • Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H., (2003). Evaluating the fit of structural equation models: Tests of significance and descriptive goodness-of-fit measures. Methods of Psychological Research Online, 8(2), 23-74.
  • Schreiber, J.B., (2002). Institutional and student factors and their influence on advanced mathematics achievement. The Journal Educational Research, 98(5), 274-286.
  • Shen, C. (2002). Revisiting the relationship between students’ achievement and their selfperceptions: a cross-national analysis based on TIMSS 1999 data. Assessment in Education, 9(2), 161 – 184.
  • Solomon, D., Battistich, V., Kim, D., & Watson, M. (1997). Teacher practices associated with students' sense of the classroom as a community. Social Psychology of Education, 1, 235-267. Şimşek, Ö.F., (2007). Yapısal eşitlik modellemesine giriş temel ilkeler ve lisrel uygulamaları. Ankara: Ekinoks Yayıncılık.
  • PISA 2003 veri seti. [Online] Retrieved on 05-01-2008, at URL: http://pisa2003.acer.edu.au/index.php
  • Yıldız V. (1999). Đşbirlikli öğrenme ile geleneksel öğrenme grupları arasındaki farklar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16-17, 155-163.
  • Yılmaz, E.T. (2006). Uluslar Arası Öğrenci Başarı Değerlendirme Programı (PISA)’nda Türkiye’deki Öğrencilerin Matematik Başarılarını Etkileyen Faktörler. Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Ankara.

The Effect of Student and Class Characteristics on Mathematics Literacy and Problem Solving in PISA 2003

Year 2010, Volume: 9 Issue: 2, 668 - 678, 26.06.2010

Abstract

Programme for International Student Assessment (PISA) is a research study which is constructed
over 15-year-old students’ knowledge and abilities in every 3-year-period. In this present study, the factors
related with student, family and class, which effect students’ mathematical literacy and problem solving
abilities, were investigated by using PISA 2003 data of Turkey, Finland and Greece and compared by
constructing structural equation models for each country. Analysis of PISA data inform us about our students’
achievement levels and help us to evaluate our education system. Investigating this situation, determining the
factors affecting achievement, making comparisons with other countries is important. In this study, exploratory
factor analysis was carried out by using the variables in PISA 2003 student questionnaire data and then
confirmatory factor analysis was made by using LISREL 8.54. Structural equation models were constructed
with the latent variables determined according to these results.

References

  • Aksoy, N.,(2000). Sınıf içi disiplin sorunlarını azaltmada izlenebilecek temel yaklaşımlar. Eğitim Araştırmaları, 2, 5-9.
  • Akyüz, G., (2006). Öğretmen ve sınıf özellikleri Türkiye, Avrupa Birliği ülkeleri ve diğer aday ülkelerde matematik başarısı ile ilişkileri. Yayınlanmamış doktora tezi, ODTÜ, Ankara.
  • Aydın, B., (2001). Đlköğretim okullarında sınıf disiplininin sağlanması. Yayınlanmamış doktora tezi, Abant Đzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Arinen, P., (2008). PISA 2006 Performance of Finland. [Online] Retrieved on 15-September-2009, at URL: http://digm.meb.gov.tr/uaorgutler/OECD/ARINEN%20_sunu.ppt
  • Brophy, J. E. & Good, T. L. (1986). Teacher behavior and student achievement. In M.C. Wittrock (Ed.), Handbook of research on teaching (3rd ed.). New York: McMillan.
  • Davidson, N. (1985). Small group cooperative learning in mathematics: A selective view of the research. In R. Slavin (Ed.), Learning to cooperate: Cooperating to learn. 211-230. NY: Plenum.
  • Ersoy, Y., “Matematik okur yazarlığı-I : Genel amaçlar ve yeterlikler”, [Online] www.matder.org.tr adresinden 15.01.2008 tarihinde indirilmiştir.
  • Fennema, E., & Sherman, J. (1977). "Sex-related differences in mathematics achievement, spatial visualization, and affective factors." American Educational Research Journal, 14(1), 51-71.
  • Gerelman, S. (1987). An observational study of small-group instruction in fourth grade mathematics classrooms, Elementary School Journal, 88, 4-28.
  • Berberoğlu, G., (2007). Türk bakış açısından PISA araştırma sonuçları. [Online] http://www.konrad.org.tr/Egitimturk/07girayberberoglu.pdf adresinden 23.10.2007 tarihinde indirilmiştir.
  • Goodenow, C. & Grady, K.E., (1993). The relationship of school belonging and friends’ values to academic motivation among urban adolescent students. Journal of Experimental Education, 62(1), 60-71.
  • Güzel, Đ. Ç. (2006). Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı’nda (Pisa 2003) Đnsan Ve Fiziksel Kaynakların Öğrencilerin Matematik Okur Yazarlığına Olan Etkisinin Kültürler Arası Karşılaştırılması. Yayınlanmamış doktora tezi, ODTÜ, Ankara.
  • Hair, J., Anderson R. E. & Tapham R.L., (1998). Multivariate data analysis, (2nd ed.), Prentice Hall, 54-67.
  • Hammouri, H. A. M., (2004). Attitudinal and motivational variables related to mathematics achievement in Jordan: findings from the Third International Mathematics and Science Study (TIMSS). Educational Research, 46 (3), 241-257.
  • House, J. (1995). The predictive relationship between academic self-concept, achievement expectancies, and grade performance in college calculus. Journal of Social Psychology, 135(1), 111 – 112.
  • Đş, Ç. (2003). Uluslararası Öğrenci Başarı Belirleme Programına Göre (Pisa) Matematik Okur Yazarlığını Belirleyen Faktörlerin Kültürler Arası Karşılaştırılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, ODTÜ, Ankara.
  • Keller, J.J., (1990). Stategy games: Developing positive attitudes and perseverance toward problem solving with fourth graders, ERIC document Number:ED323013.
  • Kahveci, M., Öztekin, B., Algedik, E. (2006). Matematiği öğrenmede kendini-kavrama. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi Bildiriler, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Lokan, J. and Greenwood, L., (2000). Mathematics achievement at lower secondary level in Australia. Studies in Educational Evaluation, 26, 9–26.
  • Küçükahmet, L., (1999). Öğretimde planlama ve değerlendirme. Đstanbul: Alkım Yayınevi.
  • Ma, X. (1997). Reciprocal relationships between attitude toward mathematics and achievement in mathematics. Journal of Educational Research, 90(4), 221-229.
  • McLeod, D. (1992) Research on affect in mathematics education: a reconceptualization, in: D. A. Grouws (Ed.) Handbook of research on mathematics teaching and learning, 575 – 596. MacMillan: NewYork.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2005). Pisa 2003 projesi ulusal nihai raporu (EARGED). [Online] http://earged.meb.gov.tr/pisa/dokuman/2003/rapor/PISA_RAPOR_2003.pdf adresinden 21 Temmuz 2009 tarihinde indirilmiştir.
  • Miller S.R. (1996). Falling off track: How teacher-student relationships predict early high school failure rates, ERIC Dokuments Reproduction Service, No: ED 441,907.
  • OECD (2004). Education at a glance: Oecd indicators - 2004 Edition summary in Turkish. [Online] Retrieved on 19- August-2009 at URL:http://www.oecd.org/dataoecd/33/26/33713523.pdf
  • OECD (2005). PISA 2003 Technical Report. [Online] Retrieved on 19-August-.2009, at URL: http://www.oecd.org/dataoecd/49/60/35188570.pdf
  • Osterman, K.F. (2000). Students’ need for belonging in the school community. Review of Educational Research, 70(3), 323-367.
  • Papanastasiou, C. (2000). "Effects of Attitudes and Beliefs on Mathematics Achievement." Studies in Educational Evaluation 26(1): 27-42.
  • Sarıtaş, E. (2002). Đşbirlikli ve geleneksel sınıflardaki başarılı ve başarısız öğrencilerin problem çözmeye yönelik tutumları. Eurasian Journal of Educational Research, 08.
  • Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H., (2003). Evaluating the fit of structural equation models: Tests of significance and descriptive goodness-of-fit measures. Methods of Psychological Research Online, 8(2), 23-74.
  • Schreiber, J.B., (2002). Institutional and student factors and their influence on advanced mathematics achievement. The Journal Educational Research, 98(5), 274-286.
  • Shen, C. (2002). Revisiting the relationship between students’ achievement and their selfperceptions: a cross-national analysis based on TIMSS 1999 data. Assessment in Education, 9(2), 161 – 184.
  • Solomon, D., Battistich, V., Kim, D., & Watson, M. (1997). Teacher practices associated with students' sense of the classroom as a community. Social Psychology of Education, 1, 235-267. Şimşek, Ö.F., (2007). Yapısal eşitlik modellemesine giriş temel ilkeler ve lisrel uygulamaları. Ankara: Ekinoks Yayıncılık.
  • PISA 2003 veri seti. [Online] Retrieved on 05-01-2008, at URL: http://pisa2003.acer.edu.au/index.php
  • Yıldız V. (1999). Đşbirlikli öğrenme ile geleneksel öğrenme grupları arasındaki farklar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16-17, 155-163.
  • Yılmaz, E.T. (2006). Uluslar Arası Öğrenci Başarı Değerlendirme Programı (PISA)’nda Türkiye’deki Öğrencilerin Matematik Başarılarını Etkileyen Faktörler. Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
There are 36 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Gözde Akyüz

Nihat Mert Pala This is me

Publication Date June 26, 2010
Published in Issue Year 2010 Volume: 9 Issue: 2

Cite

APA Akyüz, G., & Pala, N. M. (2010). PISA 2003 Sonuçlarına göre Öğrenci ve Sınıf Özelliklerinin Matematik Okuryazarlığına ve Problem Çözme Becerilerine Etkisi. İlköğretim Online, 9(2), 668-678.
AMA Akyüz G, Pala NM. PISA 2003 Sonuçlarına göre Öğrenci ve Sınıf Özelliklerinin Matematik Okuryazarlığına ve Problem Çözme Becerilerine Etkisi. EEO. June 2010;9(2):668-678.
Chicago Akyüz, Gözde, and Nihat Mert Pala. “PISA 2003 Sonuçlarına göre Öğrenci Ve Sınıf Özelliklerinin Matematik Okuryazarlığına Ve Problem Çözme Becerilerine Etkisi”. İlköğretim Online 9, no. 2 (June 2010): 668-78.
EndNote Akyüz G, Pala NM (June 1, 2010) PISA 2003 Sonuçlarına göre Öğrenci ve Sınıf Özelliklerinin Matematik Okuryazarlığına ve Problem Çözme Becerilerine Etkisi. İlköğretim Online 9 2 668–678.
IEEE G. Akyüz and N. M. Pala, “PISA 2003 Sonuçlarına göre Öğrenci ve Sınıf Özelliklerinin Matematik Okuryazarlığına ve Problem Çözme Becerilerine Etkisi”, EEO, vol. 9, no. 2, pp. 668–678, 2010.
ISNAD Akyüz, Gözde - Pala, Nihat Mert. “PISA 2003 Sonuçlarına göre Öğrenci Ve Sınıf Özelliklerinin Matematik Okuryazarlığına Ve Problem Çözme Becerilerine Etkisi”. İlköğretim Online 9/2 (June 2010), 668-678.
JAMA Akyüz G, Pala NM. PISA 2003 Sonuçlarına göre Öğrenci ve Sınıf Özelliklerinin Matematik Okuryazarlığına ve Problem Çözme Becerilerine Etkisi. EEO. 2010;9:668–678.
MLA Akyüz, Gözde and Nihat Mert Pala. “PISA 2003 Sonuçlarına göre Öğrenci Ve Sınıf Özelliklerinin Matematik Okuryazarlığına Ve Problem Çözme Becerilerine Etkisi”. İlköğretim Online, vol. 9, no. 2, 2010, pp. 668-7.
Vancouver Akyüz G, Pala NM. PISA 2003 Sonuçlarına göre Öğrenci ve Sınıf Özelliklerinin Matematik Okuryazarlığına ve Problem Çözme Becerilerine Etkisi. EEO. 2010;9(2):668-7.