Uluslararası Öğrenci Başarı Belirleme Programı (PISA), 15 yaş çocuklarının kazandığı bilgi ve beceriler üzerinde üç yıllık aralarla yapılan bir tarama çalışmasıdır. Çalışmada, Türkiye, Finlandiya ve Yunanistan’a ait PISA 2003 verileri kullanılarak, öğrencilerin matematik okuryazarlıklarına ve problem çözme becerilerine etki eden öğrenci, aile ve sınıf ile ilgili faktörler araştırılmış ve her bir ülke için yapısal eşitlik modelleri kurularak karşılaştırılmıştır. Mevcut durumun irdelenmesi, başarıyı etkileyen faktörlerin neler olduğunun tespit edilmesi, diğer ülkelerle karşılaştırma çalışmalarının yapılması önemlidir. Çalışmada, PISA 2003 öğrenci anket verilerindeki değişkenlerle açımlayıcı faktör analizi yapıldıktan sonra LISREL ile doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Ülkelerin faktör analizi sonuçları birbirine paralel çıkmış ve belirlenen örtük değişkenlerle yapısal eşitlik modelleri kurulmuştur
PISA 2003 matematik okuryazarlığı problem çözme yapısal eşitlik modeli Türkiye Yunanistan Finlandiya
Programme for International Student Assessment (PISA) is a research study which is constructed
over 15-year-old students’ knowledge and abilities in every 3-year-period. In this present study, the factors
related with student, family and class, which effect students’ mathematical literacy and problem solving
abilities, were investigated by using PISA 2003 data of Turkey, Finland and Greece and compared by
constructing structural equation models for each country. Analysis of PISA data inform us about our students’
achievement levels and help us to evaluate our education system. Investigating this situation, determining the
factors affecting achievement, making comparisons with other countries is important. In this study, exploratory
factor analysis was carried out by using the variables in PISA 2003 student questionnaire data and then
confirmatory factor analysis was made by using LISREL 8.54. Structural equation models were constructed
with the latent variables determined according to these results.
PISA 2003 mathematics literacy problem solving structural equation modeling Turkey Greece Finland
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 9 Issue: 2 |