Research Article
BibTex RIS Cite

Öğretmenlerin Sınıf Yönetimi Yaklaşımları ve Deneyimlerinin İncelenmesi

Year 2010, Volume: 9 Issue: 2, 792 - 806, 26.06.2010

Abstract

Etkili bir eğitim-öğretim süreci için, sınıf yönetimi konusu, tartışılması gereken önemli konulardan biridir. Etkili bir sınıf yönetimi; öğrenmenin gerçekleştiği bir çevrenin oluşturulabilmesi için sınıfın fiziksel ortamının düzenlenmesini, öğrenme düzen ve süreçlerin planlanmasını ve öğrenmenin verimli olabilmesi için kuralların ve sınıf içi hareketlerin düzenlenmesini kapsar. Bu çalışmada, anaokulları ve ilköğretim okullarında görev yapan sınıf öğretmenleri ve branş öğretmenlerinin sınıf yönetimi uygulamaları ile ilgili yaşantılarını örnek olay araştırma metodu ile tespit etmek ve sınıf yönetimi konusunda öğretmenlerin ihtiyaçlarını belirlemek amaçlanmıştır. Araştırma Ankara ilinden toplam 19 öğretmenle yürütülmüştür. Bu nitel çalışmanın verileri, görüşme yoluyla elde edilmiştir. Yapılan nitel analizler sonucunda, öğretmenlerin sınıf yönetimi yaklaşımları beş temaya bağlı olarak farklılık göstermektedir. Bunlar: fiziksel ortam, sınıftaki ilk günler ve motivasyon, kurallar ve alışılagelmiş sınıf-içi uygulamaları, dersin akışını bozan davranışlar ve veli-öğretmen-okul işbirliği olarak ortaya çıkmıştır

References

  • Ada, S. ve Baysal, N. (2005). Sınıf öğretmenlerinin sınıf içi olumsuz davranışlara gösterdikleri tepkilerin karakter eğitimi ve 2005 ilköğretim programı açısından değerlendirilmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 3, (10), 7-18
  • Akar, H. (2007). Development and learning in classroom management. Academic Exchange, 11(4), 45-50.
  • Akar, H.ve Temli, Y. (2006). Social Studies Teachers' Definitions, Experiences and Applications in Morality, Moral and Character Education. Nikos P. Terzis (Ed.), Lifelong Learning in the Balkans: Vol. 6. [ss. 323-335]. Greece: Publishing House Kyriakidis Brothers. Akkök, F., Aşkar, P. Ve Sucuoğlu B. (1995) State schools require the contributions of everybody. Thresholds in education. 21(2), 24-34.
  • Altay, S. (2003). Đlköğretim birinci kademede görev yapan sınıf öğretmenlerinin sorumluluğa dayalı sınıf yönetimi yaklaşımlarının incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Atıcı, M. ve Merry, R. (2001). Misbehavior in British and Turkish primary classrooms. Pastoral Care in Education, 19 (2), 32-39.
  • Berg, B. L. (2007). Qualitative research methods for the social sciences (6th Ed). Boston: Pearson/Allyn ve Bacon.
  • Brophy, J.E. (1996). Teaching problem students. New York, NY: The Guilford Press.
  • Burden, P.R. (2003). Classroom Management: Creating a Successful Learning Community. 2. Baskı New York: Wiley/Jossey-Bass.
  • Charles, C. M. (1996). Building classroom discipline (5. Baskı) White Plains, NY: Longman Publishers.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (2nd Ed.) Thousand Oaks: Sage Publications.
  • Çakmak, M. (2001). Sınıf ortamı ve grup etkileşimi. Đçinde L. Küçükahmet (Ed). Sınıf Yönetiminde Yeni Yaklaşımlar. (s.27-45). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Çetin, Y. (2002). Đlköğretim 4. ve 5. sınıf öğretmenlerinin sınıfta karşılaştıkları disiplin problemleri ile ilgili görüşleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana, Türkiye.
  • Emmer, E.T., Evertson, C.M. ve Worsham, M.E. (2003). Classroom management for secondary teachers. Boston: Allyn and Bacon.
  • Emmer, E.T. ve Gerwels, M.C. (2005) Establishing classroom management for cooperative learning. Annual Meeting of the American Educational Research Association, Montreal, Canada Bildirisi, Nisan 2005. (ERIC Document Reproduction Service No. ED 490 457)
  • Jeanpierre, B.J. (2004). Two urban elementary science classrooms: The interplay between student interactions and classroom management practices, Education, 124, 4, 664-675.
  • Kiraz, E., Engin Demir, C., Aksu, M., Daloğlu, A. ve Yıldırım, S. (2010). Öğretmen adaylarının eğitim görüşlerinin farklı değişkenlere göre incelenmesi. Đlköğretim Online, 9(2), 526-540, 2010. [Online]: http://ilkogretim-online.org.tr
  • Landau, B. M. (2001). Teaching classroom management: A stand-alone necessity for preparing new teachers. Annual Meeting of the American Educational Research Association Bildirisi. Seattle, WA, Nisan 2001. (ERIC Document Reproduction Service No. ED 453 165)
  • Langdon, C. A. (1996) The third Phi Delta Kappa poll of teachers’ attitudes toward the public schools, Phi Delta Kappan, 78, 3, 244–250.
  • Lemlech, J.K. (1988). Classroom management: Methods and techniques for elementary and secondary teachers. New York, NY: Longman.
  • Lewis, R. (1999). Teachers coping with the stress of classroom discipline, Social Psychology of Education, 3, 155–171.
  • Martin, N.K. ve Baldwin, B. (1993). An examination of the construct validity of the Inventory of Classroom Management Style. Annual Meeting of the Mid-South Educational Research Association Bildirisi, New Orleans, LA, 1993. (ERIC Document Reproduction Service No. ED 365 723).
  • Marzano, R.J., Marzano, J.S. ve Pickering, D.J. (2003). Classroom management that works. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • McCormack, P. (1997). Parents and teachers: Partners in whole person formation. Annual Convention and the Exposition of the National Catholic Educational Association Bildirisi, Minneapolis, MN, Nisan 1997. (ERIC Document Reproduction Service No. ED 413 109)
  • Önder, A. (2002). Yaşayarak öğrenme için eğitici drama: Kuramsal temellerle uygulama teknikleri ve örnekleri. Đstanbul: Epsilon yayıncılık.
  • Patton, M. Q. (1990). Qualitative evaluation and research methods. Newbury Park, California: Sage Publication.
  • Stanford, J.P., Emmer, E.T. ve Clements, B.S. (1983). Improving classroom management, Educational Leadership, 40(7), 56-60.
  • Şahin, E. (2002). Etkili sınıf yönetimi için kurallar oluşturmada pozitif disipline dayalı bazı öneriler. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15 (1), 341-353.
  • Şimşek, Ü. Doymuş K. ve Şimşek U. (2008). Đşbirlikli öğrenme yöntemi üzerine derleme çalışması: II. Đşbirlikli öğrenme yönteminin sınıf ortamında uygulanması. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 10 Eğitim Fakültesi Dergisi, 10 (1), 123-142.
  • Tantekin (Erden), F. (2002). The attitudes of early childhood teachers toward gender roles and toward discipline. Unpublished doctoral dissertation, Florida State University, 2002.
  • Tertemiz, N. (2001). Sınıf yönetimi ve disiplin. In L. Küçükahmet (Ed.). Sınıf Yönetimi (pp. 51-72). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Tezcan, H. ve Demir, Z. (2006). Lise kimya öğretmenlerinin sınıf disiplini hakkındaki görüşleri. GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26 (1), 101-112.
  • Trussell, R. P. (2008). Classroom universals to prevent problem behaviors. Intervention in School and Clinic, 43 (3), 179-185.
  • Türnüklü, A. ve Galton, M. (2001). Students’ misbehaviors in Turkish and English primary classrooms. Educational Studies, 27(3), 292-305.
  • Wang, M., Haertel, G. ve Walberg, H. (1993). Toward a knowledge base for school learning, Review of Educational Research, 63(3), 249-294.
  • Weinstein, C. S. (1996). Secondary Classroom Management: Lessons From Research and Practice, New York: McGraw Hill.
  • Weinstein, C.S. ve Mignano, A.J. (1993). Elementary classroom management: Lessons from research and practice. New York, NY: McGraw-Hill.
  • Wilks, R. (1996). Classroom management in primary Schools: A review of the literature. Behavior Change, 13 (1).
  • Wong, H.K., ve Wong, R.T. (1998). The first days of school: How to be an effective teacher. Mountain View, CA: Wong Publications, Inc.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. 5. Baskı. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Study on Teachers' Classroom Management Approaches And Experiences

Year 2010, Volume: 9 Issue: 2, 792 - 806, 26.06.2010

Abstract

Classroom management is one of the crucial topics to be discussed in education. Classroom
management refers to teaching and learning environments in which the physical setting is organized, procedures such
as classroom rules and routines are set to monitor student behavior, and it provides students with optimum learning
opportunities. This study is a qualitative study in which the researchers examined the classroom management
behaviors of K-8 teachers with different credentials. Nineteen voluntary teachers teaching in various private and
public schools in Ankara construct the sample of the study. Data reveal that teachers plan their classroom management
behaviors according to five themes, namely, the physical setting, planning the first days and motivation, rules and
routines, coping with misbehaviors, and establishing teacher-parent cooperation.

References

  • Ada, S. ve Baysal, N. (2005). Sınıf öğretmenlerinin sınıf içi olumsuz davranışlara gösterdikleri tepkilerin karakter eğitimi ve 2005 ilköğretim programı açısından değerlendirilmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 3, (10), 7-18
  • Akar, H. (2007). Development and learning in classroom management. Academic Exchange, 11(4), 45-50.
  • Akar, H.ve Temli, Y. (2006). Social Studies Teachers' Definitions, Experiences and Applications in Morality, Moral and Character Education. Nikos P. Terzis (Ed.), Lifelong Learning in the Balkans: Vol. 6. [ss. 323-335]. Greece: Publishing House Kyriakidis Brothers. Akkök, F., Aşkar, P. Ve Sucuoğlu B. (1995) State schools require the contributions of everybody. Thresholds in education. 21(2), 24-34.
  • Altay, S. (2003). Đlköğretim birinci kademede görev yapan sınıf öğretmenlerinin sorumluluğa dayalı sınıf yönetimi yaklaşımlarının incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Atıcı, M. ve Merry, R. (2001). Misbehavior in British and Turkish primary classrooms. Pastoral Care in Education, 19 (2), 32-39.
  • Berg, B. L. (2007). Qualitative research methods for the social sciences (6th Ed). Boston: Pearson/Allyn ve Bacon.
  • Brophy, J.E. (1996). Teaching problem students. New York, NY: The Guilford Press.
  • Burden, P.R. (2003). Classroom Management: Creating a Successful Learning Community. 2. Baskı New York: Wiley/Jossey-Bass.
  • Charles, C. M. (1996). Building classroom discipline (5. Baskı) White Plains, NY: Longman Publishers.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (2nd Ed.) Thousand Oaks: Sage Publications.
  • Çakmak, M. (2001). Sınıf ortamı ve grup etkileşimi. Đçinde L. Küçükahmet (Ed). Sınıf Yönetiminde Yeni Yaklaşımlar. (s.27-45). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Çetin, Y. (2002). Đlköğretim 4. ve 5. sınıf öğretmenlerinin sınıfta karşılaştıkları disiplin problemleri ile ilgili görüşleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana, Türkiye.
  • Emmer, E.T., Evertson, C.M. ve Worsham, M.E. (2003). Classroom management for secondary teachers. Boston: Allyn and Bacon.
  • Emmer, E.T. ve Gerwels, M.C. (2005) Establishing classroom management for cooperative learning. Annual Meeting of the American Educational Research Association, Montreal, Canada Bildirisi, Nisan 2005. (ERIC Document Reproduction Service No. ED 490 457)
  • Jeanpierre, B.J. (2004). Two urban elementary science classrooms: The interplay between student interactions and classroom management practices, Education, 124, 4, 664-675.
  • Kiraz, E., Engin Demir, C., Aksu, M., Daloğlu, A. ve Yıldırım, S. (2010). Öğretmen adaylarının eğitim görüşlerinin farklı değişkenlere göre incelenmesi. Đlköğretim Online, 9(2), 526-540, 2010. [Online]: http://ilkogretim-online.org.tr
  • Landau, B. M. (2001). Teaching classroom management: A stand-alone necessity for preparing new teachers. Annual Meeting of the American Educational Research Association Bildirisi. Seattle, WA, Nisan 2001. (ERIC Document Reproduction Service No. ED 453 165)
  • Langdon, C. A. (1996) The third Phi Delta Kappa poll of teachers’ attitudes toward the public schools, Phi Delta Kappan, 78, 3, 244–250.
  • Lemlech, J.K. (1988). Classroom management: Methods and techniques for elementary and secondary teachers. New York, NY: Longman.
  • Lewis, R. (1999). Teachers coping with the stress of classroom discipline, Social Psychology of Education, 3, 155–171.
  • Martin, N.K. ve Baldwin, B. (1993). An examination of the construct validity of the Inventory of Classroom Management Style. Annual Meeting of the Mid-South Educational Research Association Bildirisi, New Orleans, LA, 1993. (ERIC Document Reproduction Service No. ED 365 723).
  • Marzano, R.J., Marzano, J.S. ve Pickering, D.J. (2003). Classroom management that works. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • McCormack, P. (1997). Parents and teachers: Partners in whole person formation. Annual Convention and the Exposition of the National Catholic Educational Association Bildirisi, Minneapolis, MN, Nisan 1997. (ERIC Document Reproduction Service No. ED 413 109)
  • Önder, A. (2002). Yaşayarak öğrenme için eğitici drama: Kuramsal temellerle uygulama teknikleri ve örnekleri. Đstanbul: Epsilon yayıncılık.
  • Patton, M. Q. (1990). Qualitative evaluation and research methods. Newbury Park, California: Sage Publication.
  • Stanford, J.P., Emmer, E.T. ve Clements, B.S. (1983). Improving classroom management, Educational Leadership, 40(7), 56-60.
  • Şahin, E. (2002). Etkili sınıf yönetimi için kurallar oluşturmada pozitif disipline dayalı bazı öneriler. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15 (1), 341-353.
  • Şimşek, Ü. Doymuş K. ve Şimşek U. (2008). Đşbirlikli öğrenme yöntemi üzerine derleme çalışması: II. Đşbirlikli öğrenme yönteminin sınıf ortamında uygulanması. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 10 Eğitim Fakültesi Dergisi, 10 (1), 123-142.
  • Tantekin (Erden), F. (2002). The attitudes of early childhood teachers toward gender roles and toward discipline. Unpublished doctoral dissertation, Florida State University, 2002.
  • Tertemiz, N. (2001). Sınıf yönetimi ve disiplin. In L. Küçükahmet (Ed.). Sınıf Yönetimi (pp. 51-72). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Tezcan, H. ve Demir, Z. (2006). Lise kimya öğretmenlerinin sınıf disiplini hakkındaki görüşleri. GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26 (1), 101-112.
  • Trussell, R. P. (2008). Classroom universals to prevent problem behaviors. Intervention in School and Clinic, 43 (3), 179-185.
  • Türnüklü, A. ve Galton, M. (2001). Students’ misbehaviors in Turkish and English primary classrooms. Educational Studies, 27(3), 292-305.
  • Wang, M., Haertel, G. ve Walberg, H. (1993). Toward a knowledge base for school learning, Review of Educational Research, 63(3), 249-294.
  • Weinstein, C. S. (1996). Secondary Classroom Management: Lessons From Research and Practice, New York: McGraw Hill.
  • Weinstein, C.S. ve Mignano, A.J. (1993). Elementary classroom management: Lessons from research and practice. New York, NY: McGraw-Hill.
  • Wilks, R. (1996). Classroom management in primary Schools: A review of the literature. Behavior Change, 13 (1).
  • Wong, H.K., ve Wong, R.T. (1998). The first days of school: How to be an effective teacher. Mountain View, CA: Wong Publications, Inc.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. 5. Baskı. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 39 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Hanife Akar

Feyza Tantekin Erden

Dürdane Tor

İkbal Tuba Şahin This is me

Publication Date June 26, 2010
Published in Issue Year 2010 Volume: 9 Issue: 2

Cite

APA Akar, H., Erden, F. T., Tor, D., Şahin, İ. T. (2010). Öğretmenlerin Sınıf Yönetimi Yaklaşımları ve Deneyimlerinin İncelenmesi. İlköğretim Online, 9(2), 792-806.
AMA Akar H, Erden FT, Tor D, Şahin İT. Öğretmenlerin Sınıf Yönetimi Yaklaşımları ve Deneyimlerinin İncelenmesi. İOO. June 2010;9(2):792-806.
Chicago Akar, Hanife, Feyza Tantekin Erden, Dürdane Tor, and İkbal Tuba Şahin. “Öğretmenlerin Sınıf Yönetimi Yaklaşımları Ve Deneyimlerinin İncelenmesi”. İlköğretim Online 9, no. 2 (June 2010): 792-806.
EndNote Akar H, Erden FT, Tor D, Şahin İT (June 1, 2010) Öğretmenlerin Sınıf Yönetimi Yaklaşımları ve Deneyimlerinin İncelenmesi. İlköğretim Online 9 2 792–806.
IEEE H. Akar, F. T. Erden, D. Tor, and İ. T. Şahin, “Öğretmenlerin Sınıf Yönetimi Yaklaşımları ve Deneyimlerinin İncelenmesi”, İOO, vol. 9, no. 2, pp. 792–806, 2010.
ISNAD Akar, Hanife et al. “Öğretmenlerin Sınıf Yönetimi Yaklaşımları Ve Deneyimlerinin İncelenmesi”. İlköğretim Online 9/2 (June 2010), 792-806.
JAMA Akar H, Erden FT, Tor D, Şahin İT. Öğretmenlerin Sınıf Yönetimi Yaklaşımları ve Deneyimlerinin İncelenmesi. İOO. 2010;9:792–806.
MLA Akar, Hanife et al. “Öğretmenlerin Sınıf Yönetimi Yaklaşımları Ve Deneyimlerinin İncelenmesi”. İlköğretim Online, vol. 9, no. 2, 2010, pp. 792-06.
Vancouver Akar H, Erden FT, Tor D, Şahin İT. Öğretmenlerin Sınıf Yönetimi Yaklaşımları ve Deneyimlerinin İncelenmesi. İOO. 2010;9(2):792-806.