The purpose of this research is to develop a reliable and valid instrument in order to determine
the primary school students’ views towards the existence domain of scientific knowledge. A total of 467 students
attending to 6th, 7th and 8th grades from 5 different primary schools were participated in the study. It was
identified that the instrument was composed of totally 15 items with five factors namely, scientific works and
entities (4 items), the true correspondence of scientific works (4 items), the scientific entities (3 items),
continuity of the entities (2 items) and reaching the reality (2 items). The instrument has a reliability coefficient
of cronbach ?=0.75. At the same time, this instrument is also an original one developed for determining the
primary school students’ views about the existence domain of scientific knowledge in Turkey.
Science education scientific knowledge (epistemology) existence domain of scientific knowledge (ontology) philosophy of science.
Bu çalışmanın amacı, ilköğretim öğrencilerinin bilimi birleşik ve geçerli. Araştırmaya 5 ilköğretim okulunun 6., 7. ve 8. sırada. sınıflarında öğrenim görmekte olan toplam 467 öğrenci katılmıştır. Ölçek geliştirme çalışmalarımı ölçeğin Bilimsel Çalışma ve Varlıklar (4), Bilimsel Çalışmaların Gerçek Karşılığı (4), Bilimsel Varlıklar (3), Varlığın Sürekliliği (2), Gerçekliğe Ulaşma (2) olmak üzere toplam beş faktör ve 15 maddeden hazırlanmış ve ölçeğin tamamının cronbach α güvenirlik katsayısının ise 0,75 olduğu görülmektedir. Ölçekme odası, ilköğretim yurttaşların bilgisel davranışlarının incelenmesi ölçek olmanın niteliğini taşımaktadır.
Fen eğitimi bilimsel bilgi (epistemoloji) bilimsel bilginin varlık alanı (ontoloji) bilim felsefesi
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 9 Issue: 1 |