Bu araştırmada ilköğretim 6. ve 7. sınıf öğrencilerinin algıladıkları sosyal beceri düzeyleri ile mantıkdış inançları (toplam puan, başarı talebi, rahatlık talebi). Araştırma grubunu Denizli l merkezindeki üç ilköğretim okulunda öğrenim gören 344 öğrenci oluşturmuştur. Veriler, Sosyal Beceri Ölçeği-Öğrenci Formu ve Ergeni nasır ölçeği elde elde edildi. Verilerin analizinde Kolmogorov-Smirnov testi, Pearson korelasyon katsayısı ve çok değişkenli varyans analizi (MANOVA) bulunmaktadır. Araştırma bulguları, öğrencilerde mantıkdışı inançlar ve rahatlık talebi arttıkça algılanan sosyal becerilerin azalması; başarı talebi ve sosyal beceriler arasında ise uygun bir taneinin . Ayrıca, kızlarda toplam mantıkdışı inançlar ve algılanan sosyal beceriler olumsuz ilişki elde edilebilirken, erkeklerde anlamlı bir ilişki bulunmamıştır
In this study, the relationships between perceived social skills and irrational beliefs (total score,
demand for success, demand for comfort) in the 6th and 7th grade students were examined. The participants in
the current study included 344 students from three primary schools in Denizli, Turkey. Data were collected by
using Social Skills Scale-Student Version and Irrational Beliefs Scale for Adolescents. The KolmogorovSmirnov
test, Pearson correlation coefficient and Multivariate Analysis of Variance (MANOVA) were used for
data analyses. Findings indicated that perceived social skills decreases as total irrational beliefs and demand for
comfort increases. However, no significant relationships were found between demand for success and perceived
social skills. In addition, there was a significantly negative relationship between total irrational beliefs and
perceived social skills in girls, but not in boys.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2009 |
Published in Issue | Year 2009 Volume: 8 Issue: 2 |