During the last two years the Ministry of National Education (MoNE)/TTKB in
Turkey formed a special committee to change the previous mathematics curricula for the primary
school, and develop a new and contemporary one so that it reflects new trend and innovations. For
example, on one hand problem solving in the new curriculum becomes the backbone while shuffling
and filtering contents, on the other hand the teaching and learning process was based on
constructivist approach so that the uses of various concrete and cognitive tools, e.g. information and
communication technologies, in particular computer and calculator are emphasized and
recommended in the designed and developed student-centered activities to visualize and deepen the
understanding of mathematics concepts, and to solve real word problems. In this context,
development of habits of mind and skills in problem solving, investigation and making right decision
are determined and listed for each grade level of primary school. In the present study, the objectives,
contents and acquisition of the new mathematics curricula which were piloted in seven geographical
regions are explained, and to achieve the aforementioned goals our personal views, a set of remarks
and suggestions are proposed briefly.
Curriculum for primary mathematics; Mathematics instruction Problem solving Use of technology Constructive approach
Geçen son iki yılda MEB-TTKB’ın oluşturduğu özel komisyonun çalışmaları
sonunda ilköğretim okulları matematik dersi programında bir takım çağdaş, genel
eğilim ve yenilikleri yansıtan bir yapılandırma ile bazı değişiklikler ve
düzenlemeler yapılmıştır. Örneğin, bir yanda yeni programda içerik harmanlanıp
süzgeçten geçirilerek problem çözme yaklaşımlı matematik öğretimi, programın
omurgasını oluştururken, öte yandan yapılandırmacı yaklaşımla öğrenme öğretme
süreci yeniden düzenlenerek öğrenci odaklı etkinliklerde somut ve bilişsel
araçların, örneğin bilişim teknolojisinin ürünlerinden bilgisayar ve hesap
makinesinin, matematiksel kavramların görselleştirilmesinde ve anlaşılmasında,
öğrenmenin derinleştirilmesinde ve gerçek yaşam problemleri çözmede
kullanılması vurgulanmış ve önerilmiştir. Bu balamda, öğrencilerin problem
çözme, araştırma yapma ve bilinçli karar verme becerilerini ve zihin
alışkanlıklarını geliştirmeleri için her sınıf düzeyinde problem çözme süreç
becerileri ile ilgili kazanımlar belirlenmiş ve listelenmiştir. Bu incelemede
hazırlanan ve yedi bölgede pilot uygulaması yapılmakta olan yeni ilköğretim
matematik öğretim programını amacı, içeriği ve kazanımları açıklanmakta,
belirlenen hedeflere erişmek için kişisel düşünceler ve bir takım öneriler
yapılmaktadır.
İlköğretim matematik programı Matematik öğretimi Problem çözme Teknolojinin kullanılması Yapılandırmacı yaklaşım
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2006 |
Published in Issue | Year 2006 Volume: 5 Issue: 1 |