The purpose of this study is to determine the teachers' opinions about the communication barriers sourced provincial education inspectors through the process of guidance and supervision. The universe of the study that used survey model consists of 3121 teachers working at primary and secondary schools in the central district of Elazığ in the 2012-2013 academic year. Data collection tool consists of 41 items. The validity and reliability study of the tool was carried out on the collected data from 200 teachers working at primary and secondary schools in the town center of Elazığ. The scale named communication barriers sourced provincial education inspectors in the process of guidance and supervision was applied on 166 people. According to the research findings, teachers' opinion; "honesty and trustworthiness" dimension is "undecided", "positive feedback" and "empathy" dimension is "I agree" and "communication barriers" dimension is "disagree". In the communication barriers dimension, the level of the teachers in science branch is higher than the level of the teachers in the social sciences branch. In the communication barriers dimension, between the opinions of 9-13 years experienced teachers and 1-2 years,6-8 years and 19 years and above experiences teachers, a meaningful difference to the disadvantage of 9-13 years experienced teachers was found.
Bu araştırmanın amacı, “rehberlik ve denetim sürecinde il eğitim denetmenleri kaynaklı iletişim engellerine ilişkin öğretmen görüşlerini” belirlemektir. Betimsel tarama modeli kullanılarak yapılan çalışmanın evrenini, 2012-2013 eğitim-öğretim yılında, Elazığ ili merkez ilçede bulunan ilkokul ve ortaokullarda görev yapan 3121 öğretmen oluşturmaktadır. Veri toplama aracı 41 maddeden oluşmaktadır. Aracın geçerlik ve güvenirlik çalışmaları, Elazığ ilçe merkezindeki ilkokul ve ortaokullarda görev yapan 200 öğretmenden toplanan veriler üzerinden yapılmıştır. Geliştirilen rehberlik ve denetim sürecinde il eğitim denetmenleri kaynaklı iletişim engelleri (DKİE) adlı ölçek 166 kişi üzerinde uygulanmıştır. Araştırma bulgularına göre, öğretmenlerin görüşleri; “dürüstlük ve güvenirlik” boyutunda “kararsızım”; “olumlu geri bildirim” ve “empatik iletişim” boyutlarında “katılıyorum” ve “iletişim engelleri” boyutunda ise, “katılmıyorum” düzeyindedir. İletişim engelleri boyutunda Fen bilimleri branşındaki öğretmenlerin görüşlerinin düzeyi, sosyal bilimler branşındaki öğretmenlerin görüşlerinin düzeyinden daha yüksek çıkmıştır. İletişim engelleri boyutunda, 9-13 yıl kıdeme sahip öğretmenlerin görüşleri ile, kıdemleri 1-2 yıl ve 3-5 yıl, 6-8 yıl ve 19 yıl ve üstü olan öğretmenlerin görüşleri arasında 9-13 yıl kıdeme sahip öğretmenlerin aleyhine anlamlı bir fark bulunmuştur.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 3, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 13 Issue: 4 |