In this study, school organizational identity and description of trust on school according to teachers’ views and the effect of organizational identity on perception of trust on school are examined. The study group of this study consists of 35 primary schools dependent of Ministry of Education in Sivas. Statistical process is realized through 296 scales that returned and are available for process. In the analysis of research data, descriptive statistical methods are benefited. In the analysis of data, SPSS (Statistical Packet for Social Studies) 17 is used. Averages, standard deviation, the highest and the lowest points are calculated. In the analysis of research data, t – test, one – way analysis of variance (ANOVA) and regression analysis are applied. According to the results of research, organizational identity and their level of trust on school are seen to be above the average. From the point of gender variance, there is not a significant difference, the more they work at schools, the more they trust on school. The increase in the number of students at school increases the trust on school. Handling all sub dimensions about perceived organization identity, management and teacher are the predictor of trust on school and student and environment are not the predictor of trust on school. As a result of the research, in order for schools to have a remarkable identity, it can be suggested that cultural values of school should be taken into consideration, meetings and some special meals should be made to increase teachers’ loyalty to school
Organizational identity school trust trust on school Summary Purpose. Organizations want to create an effective and reliable environment to realize their aims. For this reason perception of identity and trust about organizations are accepted to be im
Bu çalışmada okul örgütsel kimliği ve okula güvenin öğretmen görüşlerine göre betimlenmesi ve örgütsel kimliğin okula güven algısı üzerindeki etkisi incelenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Sivas ilinde otuz beş ilköğretim okulu oluşturmaktadır. Geri dönen ve işlenmeye uygun 296 ölçekle toplanan verilerle istatistik işlemler gerçekleştirilmiştir. Araştırma verilerinin çözümlenmesinde, betimsel istatistik yöntemlerinden yararlanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS( Statistical Packet for Social Studies) 17 programı kullanılmıştır. Ölçeklere ilişkin aritmetik ortalamalar, standart sapmalar, en yüksek ve en düşük puanlar hesaplanmıştır. Araştırma verilerinin analizinde; t testi, Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) ve regrasyon analizleri yapılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, öğretmenlerin örgütsel kimlik ve okula güven düzeylerinin ortalamanın üzerinde olduğu görülmüştür. Cinsiyet değişkeni açısından örgütsel kimlik ve okula güven algıları anlamlı farklılık göstermezken, okulda çalışma süresi arttıkça okula güven algısı yükselmektedir. Okullardaki öğrenci sayısının artması okula olan güveni artırmaktadır. Algılanan örgüt kimliğine ilişkin bütün alt boyutlar birlikte ele alındığında yönetim ve öğretmen alt boyutlarının okula güven algısının anlamlı yordayıcısı, öğrenci ve çevre alt boyutunun ise okula güven algısının anlamlı bir yordayıcısı olmadığı tespit edilmiştir. Araştırma sonucunda okulların belirgin bir kimliğe sahip olmaları için okul kültürel değerlerinin önemsenmesi, okulla öğretmenler arası bağlılıkların artırılmasını sağlayacak toplantı, yemek gibi özel paylaşımların sağlanması gerekliliği öneri olarak sunulabilir.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 5, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 14 Issue: 1 |