Research Article
BibTex RIS Cite

Okul Öncesi Eğitimi Döneminde İsim Yazma Becerilerinin İncelenmesi

Year 2015, Volume: 14 Issue: 2, 449 - 458, 14.04.2015
https://doi.org/10.17051/io.2015.03610

Abstract

Çocukların gelişen okuryazarlık becerileri arasında isim yazma becerisi yer almaktadır. Kendi ismini yazma çocuklar için önemli ve anlamlı bir etkinlik ve gelişimsel olgunluklarını gösteren bir beceridir. Bu çalışmanın amacı, okul öncesi dönem çocuklarının isim yazma becerilerini ve bu becerilere etki eden değişkenleri incelemektir. Bu araştırmaya okul öncesi eğitimi kurumlarına devam eden 3-6 yaşlarında 269 çocuk katılmıştır. Veriler, çocuklardan isimlerini boş bir kâğıda yazmaları istenerek elde edilmiştir. Çocukların yazıları 9’lu olarak derecelendirilen bir rubrikle değerlendirilmiştir. Bulgular, çalışmaya katılan çocukların %17. 8’inin kendi ismini yazabildiği ve çocukların yaş,  cinsiyet ve anne eğitim ve gelir düzeyleri ile isim yazma becerileri arasında istatistiksel olarak anlamlı ilişki olduğunu göstermektedir.

References

  • Aram, D., & Biron, S. (2004). Joint storybook reading and joint writing interventions among low SES preschoolers: Differential contributions to early literacy. Early Childhood Research Quarterly, 19, 588–610.
  • Bader, L. A., & Hildebrand, V. (1991). An exploratory study of three to five year olds’ responses on the Bader Reading and Language Inventory to determine developmental stages of emerging literacy.
  • Başar, M. (2013). Okuma yazma öğrenerek ilkokula başlayan çocukların karşılaştıkları sorunların değerlendirilmesi. Ekev Akademi Dergisi 1 (1)275-294.
  • Bay, D.N., Altun, S.A. ve Çetin, Ş.Ö. (2014). Okuma yazmaya hazırlık çalışmalarına yönelik öğretmen görüşleri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 7(1), 244-263.
  • Berk, L.E. (2013). Bebekler ve çocuklar: Doğum öncesinden orta çocukluğa (N. Işıkoğlu Erdoğan, çev.) Ankara: Nobel
  • Brewer, J.A. (2001). Introduction to early childhood education. MA: Allyn & Bacon
  • Cabell, S.Q., Justice, L., M., Logon, J.A. & Konold, T.R. (2013). Emergent literacy profiles among prekindergarten children from low-SES backgrounds: Longitudinal considerations. Early Childhood Research Quarterly, 28.608– 620
  • Çelenk, S. (2003). İlk okuma-yazma öğretiminde dönemi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 36(1-2), 75-80
  • Diamond, K.E., Gerde, H. K. & Powell, D. R. (2008). Development in early literacy skills during the pre-kindergarten year in Head Start: Relations between growth in children’s writing and understanding of letters. Early Childhood Research Quarterly, 23, 467–478
  • Dickinson, D. K., & McCabe, A. (2001). Bringing it all together: The multiple origin, skills, and environmental supports of early literacy. Learning Disabilities Research & Practice, 16(4), 186–202.
  • Duran, E. (2009). Bitişik eğik yazı öğretimi çalışmalarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi.
  • (Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi).
  • Ege, P. (2005). Çocuklarda okuryazarlık gelişimi. Topbaş, S.S. (Ed.), Dil ve kavram gelişimi (140-144). Ankara: Kök Yayıncılık
  • Erdoğan, T., Altınkaynak, Ş.Ö., ve Erdoğan, Ö., (2013) Okul Öncesi Öğretmenlerinin Okuma- Yazmaya 1188-1199.
  • Ezell, H., & Justice, H. (2005). Shared Storybook Reading. Baltimore, Maryland: Paul H. Brookes Publishing
  • Gül, G. (2007). Okuryazarlık Sürecinde Aile Katılımının Rolü. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi 8 (1) 17-30
  • Haney, M.R. (2002). Name writing: A window into the emergent literacy skills of young children. Early Childhood Education Journal, 30, (2), 101-105.
  • Justice, L. M., Invernizzi , M., Geller, K., Sullivan, A. K. & Welsch, J. (2005) Descriptive developmental performance of at risk preschoolers on early literacy tasks, Reading
  • Psychology, 26:1, 1-25
  • Karasar, N. (2008). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Levin, I., De Vries, A., Aram, D. & Bus, A. (2005). Writing starts with own name writing: From scribbling to conventional spelling in Israeli and Dutch children. Applied Psycholinguistics, 26,
  • Levin, H. & Ehri, L. (2009). Young children’s ability to read and spell their own and classmates’ names: The role of letter knowledge. Scientific Studies of Reading, 13, 249–273.
  • Love, A., Burns, M. S., & Buell, M. J. (2007).Writing empowering literacy. Young Children, 62(1), 12–19.
  • MEB (2013). Milli Eğitim Bakanlığı, Temel Eğitim Ggenel Müdürlüğü, Okul Öncesi Eğitimi
  • Programı, Ankara:MEB
  • Neuman, S. B., & Roskos, K. (1997) Literacy knowledge in practice: Contexts of participation for young writers and readers. Reading Research Quarterly, 32, 10–32.
  • Oktay, A. & Aktan, E. (2004). An Investigation On How Preschool Teachers Perceive Turkish Children's Readiness For Learning To Read. Journal of Early Cildhood Development. 2, 1-15.
  • Puranik, C.S. & Lonigan, C. J.(2012) Name-writing proficiency, not length of name, is associated with preschool children’s emergent literacy skills. Early Childhood Research Quarterly 27, 284–
  • Puranik, C.S., Lonigan, C. J. & Kim, Y.S.(2011) Contributions of emergent literacy skills to name writing, letter writing, and spelling in preschool children. Early Childhood Research Quarterly 26, 465– 474
  • Storch, S. A., & Whitehurst, G. J. (2002) Oral language and code-related precursors to reading: Evidence from a longitudinal structural model. Developmental Psychology, 38, 934–947.
  • Şimşek, Ö. (2011) 60- 72 aylık çocukların yazı farkındalığı ve yazmaya hazırlık becerilerinin
  • gelişiminde okuma yazmaya hazırlık programının etkisinin incelenmesi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi).
  • Turan, F. ve Akoğlu, G. (2011) Okul öncesi dönemde sesbilgisel farkındalık eğitimi. Eğitim ve Bilim, 36(161), 64-75.
  • Uyanık, Ö. ve Kandır, A. (2010) Okul öncesi dönemde erken akademik beceriler, Kuramsal Eğitimbilim, 3 (2), 118-134
  • Yangın, B. (2007) Okul öncesi eğitim kurumlarında çocukların yazmayı öğrenmeye hazırbulunuşluk düzeyleri.
  • Whitehurst, G. & Lonigan, C. (1998). Child development and emergent literacy. Child Development, 69,
  • Yang, H. & Noel A. M.(2006) The developmental characteristics of four- and five-year-old pre schoolers’ drawing: An analysis of scribbles, placement patterns, emergent writing, and name writing in archived spontaneous drawing samples. Journal of Early Childhood Literacy, 6(2) 145–162.
  • Yin, Li., & Treiman, R. (2013) Name writing in Mandarin-speaking children. Journal of Experimental Child
  • Psychology, 116, 199–215.

The Examination of Name Writing Skills in the Preschool Period

Year 2015, Volume: 14 Issue: 2, 449 - 458, 14.04.2015
https://doi.org/10.17051/io.2015.03610

Abstract

Name writing skills have been viewed as a part of children’s emergent literacy skills. Name writing is a meaningful and valuable activity and indicator of children’s developmental maturity. The purpose of this study is to investigate name writing skills of children attending early childhood programs and the variables related to their name writing skills. The participants were 269 children aged between 3 – 6 years enrolled in early childhood programs. Participant children were asked to write their names on a blank paper and their writing was scored on a 9-point scale. Findings of this research indicated that only 17.8 % of children were able to write their names and their age, gender and maternal education and income affected on their name writing skills

References

  • Aram, D., & Biron, S. (2004). Joint storybook reading and joint writing interventions among low SES preschoolers: Differential contributions to early literacy. Early Childhood Research Quarterly, 19, 588–610.
  • Bader, L. A., & Hildebrand, V. (1991). An exploratory study of three to five year olds’ responses on the Bader Reading and Language Inventory to determine developmental stages of emerging literacy.
  • Başar, M. (2013). Okuma yazma öğrenerek ilkokula başlayan çocukların karşılaştıkları sorunların değerlendirilmesi. Ekev Akademi Dergisi 1 (1)275-294.
  • Bay, D.N., Altun, S.A. ve Çetin, Ş.Ö. (2014). Okuma yazmaya hazırlık çalışmalarına yönelik öğretmen görüşleri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 7(1), 244-263.
  • Berk, L.E. (2013). Bebekler ve çocuklar: Doğum öncesinden orta çocukluğa (N. Işıkoğlu Erdoğan, çev.) Ankara: Nobel
  • Brewer, J.A. (2001). Introduction to early childhood education. MA: Allyn & Bacon
  • Cabell, S.Q., Justice, L., M., Logon, J.A. & Konold, T.R. (2013). Emergent literacy profiles among prekindergarten children from low-SES backgrounds: Longitudinal considerations. Early Childhood Research Quarterly, 28.608– 620
  • Çelenk, S. (2003). İlk okuma-yazma öğretiminde dönemi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 36(1-2), 75-80
  • Diamond, K.E., Gerde, H. K. & Powell, D. R. (2008). Development in early literacy skills during the pre-kindergarten year in Head Start: Relations between growth in children’s writing and understanding of letters. Early Childhood Research Quarterly, 23, 467–478
  • Dickinson, D. K., & McCabe, A. (2001). Bringing it all together: The multiple origin, skills, and environmental supports of early literacy. Learning Disabilities Research & Practice, 16(4), 186–202.
  • Duran, E. (2009). Bitişik eğik yazı öğretimi çalışmalarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi.
  • (Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi).
  • Ege, P. (2005). Çocuklarda okuryazarlık gelişimi. Topbaş, S.S. (Ed.), Dil ve kavram gelişimi (140-144). Ankara: Kök Yayıncılık
  • Erdoğan, T., Altınkaynak, Ş.Ö., ve Erdoğan, Ö., (2013) Okul Öncesi Öğretmenlerinin Okuma- Yazmaya 1188-1199.
  • Ezell, H., & Justice, H. (2005). Shared Storybook Reading. Baltimore, Maryland: Paul H. Brookes Publishing
  • Gül, G. (2007). Okuryazarlık Sürecinde Aile Katılımının Rolü. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi 8 (1) 17-30
  • Haney, M.R. (2002). Name writing: A window into the emergent literacy skills of young children. Early Childhood Education Journal, 30, (2), 101-105.
  • Justice, L. M., Invernizzi , M., Geller, K., Sullivan, A. K. & Welsch, J. (2005) Descriptive developmental performance of at risk preschoolers on early literacy tasks, Reading
  • Psychology, 26:1, 1-25
  • Karasar, N. (2008). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Levin, I., De Vries, A., Aram, D. & Bus, A. (2005). Writing starts with own name writing: From scribbling to conventional spelling in Israeli and Dutch children. Applied Psycholinguistics, 26,
  • Levin, H. & Ehri, L. (2009). Young children’s ability to read and spell their own and classmates’ names: The role of letter knowledge. Scientific Studies of Reading, 13, 249–273.
  • Love, A., Burns, M. S., & Buell, M. J. (2007).Writing empowering literacy. Young Children, 62(1), 12–19.
  • MEB (2013). Milli Eğitim Bakanlığı, Temel Eğitim Ggenel Müdürlüğü, Okul Öncesi Eğitimi
  • Programı, Ankara:MEB
  • Neuman, S. B., & Roskos, K. (1997) Literacy knowledge in practice: Contexts of participation for young writers and readers. Reading Research Quarterly, 32, 10–32.
  • Oktay, A. & Aktan, E. (2004). An Investigation On How Preschool Teachers Perceive Turkish Children's Readiness For Learning To Read. Journal of Early Cildhood Development. 2, 1-15.
  • Puranik, C.S. & Lonigan, C. J.(2012) Name-writing proficiency, not length of name, is associated with preschool children’s emergent literacy skills. Early Childhood Research Quarterly 27, 284–
  • Puranik, C.S., Lonigan, C. J. & Kim, Y.S.(2011) Contributions of emergent literacy skills to name writing, letter writing, and spelling in preschool children. Early Childhood Research Quarterly 26, 465– 474
  • Storch, S. A., & Whitehurst, G. J. (2002) Oral language and code-related precursors to reading: Evidence from a longitudinal structural model. Developmental Psychology, 38, 934–947.
  • Şimşek, Ö. (2011) 60- 72 aylık çocukların yazı farkındalığı ve yazmaya hazırlık becerilerinin
  • gelişiminde okuma yazmaya hazırlık programının etkisinin incelenmesi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi).
  • Turan, F. ve Akoğlu, G. (2011) Okul öncesi dönemde sesbilgisel farkındalık eğitimi. Eğitim ve Bilim, 36(161), 64-75.
  • Uyanık, Ö. ve Kandır, A. (2010) Okul öncesi dönemde erken akademik beceriler, Kuramsal Eğitimbilim, 3 (2), 118-134
  • Yangın, B. (2007) Okul öncesi eğitim kurumlarında çocukların yazmayı öğrenmeye hazırbulunuşluk düzeyleri.
  • Whitehurst, G. & Lonigan, C. (1998). Child development and emergent literacy. Child Development, 69,
  • Yang, H. & Noel A. M.(2006) The developmental characteristics of four- and five-year-old pre schoolers’ drawing: An analysis of scribbles, placement patterns, emergent writing, and name writing in archived spontaneous drawing samples. Journal of Early Childhood Literacy, 6(2) 145–162.
  • Yin, Li., & Treiman, R. (2013) Name writing in Mandarin-speaking children. Journal of Experimental Child
  • Psychology, 116, 199–215.
There are 39 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Nesrin Işıkoğlu Erdoğan

Emine Muslugüme This is me

Çiğdem Huz This is me

Gülhan Yılmaz

Beste Öztürk This is me

Publication Date April 14, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 14 Issue: 2

Cite

APA Işıkoğlu Erdoğan, N., Muslugüme, E., Huz, Ç., Yılmaz, G., et al. (2015). Okul Öncesi Eğitimi Döneminde İsim Yazma Becerilerinin İncelenmesi. İlköğretim Online, 14(2), 449-458. https://doi.org/10.17051/io.2015.03610
AMA Işıkoğlu Erdoğan N, Muslugüme E, Huz Ç, Yılmaz G, Öztürk B. Okul Öncesi Eğitimi Döneminde İsim Yazma Becerilerinin İncelenmesi. EEO. April 2015;14(2):449-458. doi:10.17051/io.2015.03610
Chicago Işıkoğlu Erdoğan, Nesrin, Emine Muslugüme, Çiğdem Huz, Gülhan Yılmaz, and Beste Öztürk. “Okul Öncesi Eğitimi Döneminde İsim Yazma Becerilerinin İncelenmesi”. İlköğretim Online 14, no. 2 (April 2015): 449-58. https://doi.org/10.17051/io.2015.03610.
EndNote Işıkoğlu Erdoğan N, Muslugüme E, Huz Ç, Yılmaz G, Öztürk B (April 1, 2015) Okul Öncesi Eğitimi Döneminde İsim Yazma Becerilerinin İncelenmesi. İlköğretim Online 14 2 449–458.
IEEE N. Işıkoğlu Erdoğan, E. Muslugüme, Ç. Huz, G. Yılmaz, and B. Öztürk, “Okul Öncesi Eğitimi Döneminde İsim Yazma Becerilerinin İncelenmesi”, EEO, vol. 14, no. 2, pp. 449–458, 2015, doi: 10.17051/io.2015.03610.
ISNAD Işıkoğlu Erdoğan, Nesrin et al. “Okul Öncesi Eğitimi Döneminde İsim Yazma Becerilerinin İncelenmesi”. İlköğretim Online 14/2 (April 2015), 449-458. https://doi.org/10.17051/io.2015.03610.
JAMA Işıkoğlu Erdoğan N, Muslugüme E, Huz Ç, Yılmaz G, Öztürk B. Okul Öncesi Eğitimi Döneminde İsim Yazma Becerilerinin İncelenmesi. EEO. 2015;14:449–458.
MLA Işıkoğlu Erdoğan, Nesrin et al. “Okul Öncesi Eğitimi Döneminde İsim Yazma Becerilerinin İncelenmesi”. İlköğretim Online, vol. 14, no. 2, 2015, pp. 449-58, doi:10.17051/io.2015.03610.
Vancouver Işıkoğlu Erdoğan N, Muslugüme E, Huz Ç, Yılmaz G, Öztürk B. Okul Öncesi Eğitimi Döneminde İsim Yazma Becerilerinin İncelenmesi. EEO. 2015;14(2):449-58.