Among the duties of the Ministry of Forestry and Water Affairs in Article 2 of Decree Law No. 645 on the Organization and Duties of the Ministry of Forestry and Water Affairs; to create policies for the conservation and sustainable use of water resources, and to coordinate national water management. In this context, as mentioned in Article 26 of the Law, the Ministry has established the Regulation on the Protection of Drinking Water Cisterns using the authority of administrative regulation on the duties and authorities.For the protection of drinking-use water basins, it is stated that for the protection of the surface waters to be supplied or planned to be used for drinking water, prohibition of leaving wastes to the receiving environment and preparation of conservation plans are required. Again, for the protection of these areas, a prohibition on structuring was prescribed and the authority of expropriation was stated. The use of expropriation authority can be realized by the establishment of ownership, the source and easement rights and the partial expropriation of the immovable property.However, in the drinking-water conservation basin, this authority does not always need to be used as the way of transfer of ownership. It is also possible to expropriate an administrative easement under the light of public interest and proportionality principle . Also; taking commitments from the proprietor to specific matters in order to achieve the objectives set out in the legal regulations; if it is sufficient to take necessary protective measures and to carry out its activities, it seems to be possible to choose this way without using the competence of expropriation of the relevant administrations
645 sayılı Orman ve Su İşleri Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 2. maddesinde, Orman ve Su İşleri Bakanlığının görevleri arasında; su kaynaklarının korunmasına ve sürdürülebilir bir şekilde kullanılmasına dair politikalar oluşturmak, ulusal su yönetimini koordine etmek sayılmıştır. Bu kapsamda, Kanunun 26. maddesinde de zikredildiği şekilde, Bakanlık, görev ve yetkilerine ilişkin konularda idari düzenleme yapma yetkisini kullanarak İçme-Kullanma Suyu Havzalarının Korunmasına Dair Yönetmeliği tesis etmiştir. İçme-Kullanma Suyu Havzalarının Korunmasına Dair Yönetmeliği’nde içme-kullanma suyu temin edilen veya edilmesi planlanan yer üstü sularının korunması için atıkların alıcı ortama bırakılması yasaklanmış, koruma planlarının hazırlanması gereği ifade edilmiştir. Yine bu alanların korunması amacıyla yapılaşma yasağı getirilmiş, idareye kamulaştırma yetkisi tanınmıştır. Kamulaştırma yetkisinin kullanımı, mülkiyetin devri, kaynak ve irtifak hakkı kurulması ile taşınmazın kısmen kamulaştırılması şeklinde gerçekleştirilebilecektir. Ancak, içme-suyu koruma havzalarında bu yetkinin her zaman mülkiyetin devri sonucunu doğuracak şekilde kullanılmasına gerek bulunmamaktadır. Kamu yararı ve ölçülülük ilkeleri ışığı altında idari irtifak kurularak kamulaştırma yapılması da mümkün görünmektedir. Ayrıca; yasal düzenlemelerde öngörülen amaçların sağlanması bakımından malikten belirli konularda taahhüt alınması; gereken koruma tedbirlerini alması ve faaliyetlerini yürütmesi için yeterli olacaksa, ilgili idarelerin kamulaştırma yetkisini kullanmayarak, bu yolu tercih etmesi kanımızca mümkün görünmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 4 Issue: 2 |