BibTex RIS Cite

TEKERLEMELERİN SES EĞİTİMİNDE ARTİKÜLASYONA ETKİSİ

Year 2018, Volume: 3 Issue: 1, 321 - 336, 01.01.2018

Abstract

İnsan sahip olduğu bedensel özellikleriyle ürettiği ses ve konuşma yetisiyle özgün bir dil ve iletişim becerisine sahiptir. Diğer canlılardan farklı olarak çevresiyle iletişim kurma ve kendini ifade etmede bu dilin olanaklarından yararlanır. Konuşma, insanoğlunun çevresiyle olan iletişimini sürdürebilmesi için en önemli gereksinimlerdendir. Konuşma organlarının katılımı ile harfleri ve heceleri birleştirerek konuşmak ses eğitimin alt basamaklarından biri olan artikülasyonun konusudur. Anadolu halk kültüründe yer alan kısa, uyumlu, ritmik, söz dizisi olarak ikilemelerden ve yinelemelerden oluşan tekerlemeler, bireyin ve toplumun müzik eğitimi sürecindeki kültürel mirasının temel taşlarındandır. Tekerlemeler, müzik eğitiminde kültürel mirası büyüten geliştiren kuşaktan kuşağa aktaran kendine özgü bir unsurdur. Araştırmada ses eğitiminin öğelerinden biri olan artikülasyon basamağına katkı sağlayacak tekerlemelerin tespit edilmesi amaçlanmıştır. Müzik eğitiminin bir boyutu olan ses eğitiminde tekerlemelerin kaynak olarak kullanılması artikülasyona etkisi açısından önemlidir. Bu araştırma, betimsel bir çalışma olup veriler kaynak tarama yöntemi kullanılarak toplanmıştır. Çalışmada ulaşılan veriler, ilköğretimde ve okulöncesi müzik eğitiminde kullanılan kitaplardan, ses eğitimi kitaplarından, internet kaynaklarından toplanmış olup ses eğitimine katkı sağlayacak basamaklara göre kategorize edilmiştir

References

  • Akbulut, Y. (1999). Çocuk Müzik Eğitiminde Tekerlemelerin Yeri ve Önemi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı (5), 429- 437.
  • Demircan, Ö. (1996). Türkçenin Sesdizimi. İstanbul: Der Yayınları.
  • Helvacı, A. (2012). Şarkı Söyleme Eğitimi (Temel Konular ve Uygulamalar). Bursa: Ekin Basım Yayın. Birinci Basım.
  • Özkaya, P. G. (2012). İlköğretim II. Kademe Öğrencilerinin Sesli Okuma Becerilerine Tekerleme Eğitiminin Etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Muğla Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Muğla.
  • Paker, Ş., Kırcı, D. Y., Öztürk, E. (2011). Bireysel Ses Eğitimi Ders Kitabı 12. Sınıf. Ankara: Evren Yayıncılık Basım San. Tic. AŞ. İkinci Basım.
  • Sabar, G. (2008). Sesimiz Eğitimi ve Korunması. İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Say, A. (1992). Müzik Tarihi. Ankara: MA Yayınları.
  • Say, A., (2002). Müzik Sözlüğü. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Sun, M.,Seyrek, H. (1998). Okul Öncesi Eğitiminde Müzik. İzmir: Mey Müzik Eserleri Yayınları.
  • Tansu, M. (1963). Durgun Genel Ses Bilgisi ve Türkçe. Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi.
  • Töreyin, M. (1998). Türkiye Türkçesi Dilbilgisi Yapısının Şan Eğitimi Amaç, İlke ve Yöntemleri Açısından İncelenmesi. GÜFBE: Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • Töreyin, M. (2008). Ses Eğitimi Temel Kavramlar-İlkeler- Yöntemler. Ankara: Sözkesen Matbaacılık Tic. Ltd. Şti. Birinci Basım.
  • Uçan, A. (1994). İnsan ve Müzik İnsan ve Sanat Eğitimi. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Uçan, A. (2005). Müzik Eğitimi Temel Kavramlar- İlkeler- Yaklaşımlar ve Türkiye’deki Durum. Ankara: Evrensel Müzik Evi 3. Basım.
  • Yıldız, G. (2002) . İlköğretimde Müzik Eğitimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • http://www.tekerlemeler.biz/ (Erişim Tarihi 23.08.2017).
  • http://soosyo.com/diksiyon-tekerlemeleri-sasirtmaca-yaniltmacalar-zor-tekerlemeler (Erişim Tarihi 06.06.2017).
  • https://www.inonu.edu.tr/uploads/contentfile/1439/files/D%C4%B0KS%C4%B0YON%20%C4%B0 %C3%87%C4%B0N%20TEKERLEME%20%C3%96RNEKLER%C4%B0.pdf (Erişim Tarihi 19.07.2017).
  • http://felijo.blogspot.com.tr/2010/10/tekerleme.html (Erişim Tarihi 12.08.2017).
  • http://wiki.ilkon.com/temsilci-egitimleri/KONU%C5%9EMAYI-OLU%C5%9ETURANETMENLER-FONET%C4%B0K-VE-D%C4%B0KS%C4%B0YON.html (Erişim Tarihi 17.08.2017).
  • http://www.xn--edebiyatgretmeni-twb.net/turkcenin_ses_ozellikleri.htm (Erişim Tarihi: 11.11. 2017).

The Effect Of Tongue Twıster On Artıculatıon In Voıce Traınıng

Year 2018, Volume: 3 Issue: 1, 321 - 336, 01.01.2018

Abstract

The humanbeings possess a unique language and communication skills through their ability to create a voice with the physical qualities they have and to speak. Unlike other creatures, humanbeings use their language capabilities to communicate each other and express themselves. Speech is the most important requirement for humanbeings to maintain communication with their surroundings. Speaking with combining vowels and syllables via voice organs is subject of articulation which is a subtitle of voice trainig. As a part of Anatolian folk culture, tongue twisters, consist of harmonic and rhythmic voice reduplications and repetitions, are one of the cornerstones of the cultural heritage in the individual and community music education process. Tongue twister is a unique antity of music education that enlarges the cultural heritage and passes it from generation to generation. This study aimed to identify important tongue twisters for articulation. Using tongue twisters in voice traninig which is an aspect of music education is important because of its impact on articulation. This is a descriptive study and data were collected using literatüre screening

References

  • Akbulut, Y. (1999). Çocuk Müzik Eğitiminde Tekerlemelerin Yeri ve Önemi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı (5), 429- 437.
  • Demircan, Ö. (1996). Türkçenin Sesdizimi. İstanbul: Der Yayınları.
  • Helvacı, A. (2012). Şarkı Söyleme Eğitimi (Temel Konular ve Uygulamalar). Bursa: Ekin Basım Yayın. Birinci Basım.
  • Özkaya, P. G. (2012). İlköğretim II. Kademe Öğrencilerinin Sesli Okuma Becerilerine Tekerleme Eğitiminin Etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Muğla Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Muğla.
  • Paker, Ş., Kırcı, D. Y., Öztürk, E. (2011). Bireysel Ses Eğitimi Ders Kitabı 12. Sınıf. Ankara: Evren Yayıncılık Basım San. Tic. AŞ. İkinci Basım.
  • Sabar, G. (2008). Sesimiz Eğitimi ve Korunması. İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Say, A. (1992). Müzik Tarihi. Ankara: MA Yayınları.
  • Say, A., (2002). Müzik Sözlüğü. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Sun, M.,Seyrek, H. (1998). Okul Öncesi Eğitiminde Müzik. İzmir: Mey Müzik Eserleri Yayınları.
  • Tansu, M. (1963). Durgun Genel Ses Bilgisi ve Türkçe. Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi.
  • Töreyin, M. (1998). Türkiye Türkçesi Dilbilgisi Yapısının Şan Eğitimi Amaç, İlke ve Yöntemleri Açısından İncelenmesi. GÜFBE: Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • Töreyin, M. (2008). Ses Eğitimi Temel Kavramlar-İlkeler- Yöntemler. Ankara: Sözkesen Matbaacılık Tic. Ltd. Şti. Birinci Basım.
  • Uçan, A. (1994). İnsan ve Müzik İnsan ve Sanat Eğitimi. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Uçan, A. (2005). Müzik Eğitimi Temel Kavramlar- İlkeler- Yaklaşımlar ve Türkiye’deki Durum. Ankara: Evrensel Müzik Evi 3. Basım.
  • Yıldız, G. (2002) . İlköğretimde Müzik Eğitimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • http://www.tekerlemeler.biz/ (Erişim Tarihi 23.08.2017).
  • http://soosyo.com/diksiyon-tekerlemeleri-sasirtmaca-yaniltmacalar-zor-tekerlemeler (Erişim Tarihi 06.06.2017).
  • https://www.inonu.edu.tr/uploads/contentfile/1439/files/D%C4%B0KS%C4%B0YON%20%C4%B0 %C3%87%C4%B0N%20TEKERLEME%20%C3%96RNEKLER%C4%B0.pdf (Erişim Tarihi 19.07.2017).
  • http://felijo.blogspot.com.tr/2010/10/tekerleme.html (Erişim Tarihi 12.08.2017).
  • http://wiki.ilkon.com/temsilci-egitimleri/KONU%C5%9EMAYI-OLU%C5%9ETURANETMENLER-FONET%C4%B0K-VE-D%C4%B0KS%C4%B0YON.html (Erişim Tarihi 17.08.2017).
  • http://www.xn--edebiyatgretmeni-twb.net/turkcenin_ses_ozellikleri.htm (Erişim Tarihi: 11.11. 2017).
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Sevda Toker This is me

Sema Sevinç This is me

Vahide Bahar Önder Yiğit This is me

Publication Date January 1, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 3 Issue: 1

Cite

APA Toker, S., Sevinç, S., & Önder Yiğit, V. B. (2018). TEKERLEMELERİN SES EĞİTİMİNDE ARTİKÜLASYONA ETKİSİ. Uluslararası Medeniyet Çalışmaları Dergisi, 3(1), 321-336. https://doi.org/10.26899/inciss.53