Bireylerin yetişmesinde aileden sonraki en önemli unsur okuldur. Verdiği eğitimle gelecek nesilleri yetiştiren okullar, bir toplumun yaşantısını şekillendirir. Türk edebiyatındaki birçok tahkiye edici eserde eğitim unsuru göze çarpar. Adalet Ağaoğlu’nun Dar Zamanlar üçlemesinde ilk yıllarından 1980’li yıllara kadar Türkiye Cumhuriyeti’nin geçirdiği değişim üç kardeş Aysel, Tezel ve İlhan üzerinden anlatılır. Bu roman kişilerinin aldıkları eğitimler, büyüdüklerinde yaptıkları meslekler, siyasi görüşleri halkın farklı yönlerini yansıtır. Özellikle Aysel’in ilkokulda yaşadıkları bu çalışmanın temel çerçevesini oluşturmaktadır. Dar Zamanlar üçlemesinde ele alınan ilkokul dönemi Atatürk’ün son yılları ile Millî Şef Dönemi’nin ilk yıllarını ele alır. Bu açıdan yeni rejimin eğitim anlayışının yansımaları ve toplumun bu yeni eğitim anlayışına uyum gösterme/gösterememe ilgili romanlarda görülebilmektedir.
“Adalet Ağaoğlu’nun Dar Zamanlar Üçlemesinde İlkokullarda Eğitim” başlıklı çalışmanın yazım sürecinde bilimsel kurallara, etik ve alıntı kurallarına uyulmuş; toplanan veriler üzerinde herhangi bir tahrifat yapılmamış ve bu çalışma herhangi başka bir akademik yayın ortamına değerlendirme için gönderilmemiştir.
School is the most important element after the family in the upbringing of individuals. Schools, which raise future generations with the education they provide, shape the life of a society. The element of education is prominent in many narrative works in Turkish literature. In Adalet Ağaoğlu’s trilogy “Dar Zamanlar” (Narrow Times), the changes that the Republic of Turkey undergoes from its first years until the 1980s are narrated through three siblings Aysel, Tezel and İlhan. The education these novel characters receive, their professions when they grow up, and their political views reflect different aspects of the people. Especially Aysel’s experiences in primary school constitute the basic framework of this study. The primary school period in the trilogy of Narrow Times deals with the last years of Atatürk and the first years of the National Chief Period. In this respect, the reflections of the new regime's understanding of education and the society's adaptation/non-adaptation to this new understanding of education can be seen in the related novels.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Modern Turkish Literature in Turkiye Field |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | November 13, 2024 |
Publication Date | November 14, 2024 |
Submission Date | April 24, 2024 |
Acceptance Date | October 24, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 9 Issue: 2 |