In this study; we will evaluate the mutual functioning maneuvers of suitor, guide, pir and murshid relations with reference to Commands (Buyruks) which are accepted as basic written sources of Alevi/Qizilbaschism- Bektashi and form the erkân (good manner) rules for centuries. We will examine and offer you readers for criticism the matters of Suitors’ responsibilities for belief (path) and belief leaders, the importance of pir and guide in Alevi/Qizilbasch- Bektashi communities, responsibilities of “dede” or “baba”s who are considered as senior members of path, to each other and for their suitors/dervishes. We will present to your attentions the examples from spiritual education of this sufistic path which accepted as its main target to educate individuals having love and tolerance and to reach the “insan-i kâmilʼe” namely the perfect human being as a result of spiritual stages. We will transfer to you the multiple and rich structure of erkâns (good manner) which are sustained with respect to Commands (Buyruks) that individuals belonging to Alevi/Qizilbasch- Bektashi belief showed as a reference for their behaviors for centuries and include moral principles in general. Thus, inestimable value of Commands (Buyruks) accepted as a “moral constitutional texts” in Alevi/Qizilbasch-Bektashi communities will be brough to light again.
Bu çalışmamızda; Alevî/Kızılbâşlığın ve
Bektaşîliğin temel yazılı kaynakları olarak kabul edilen ve yüzyıllardır erkân
(âdâb) kurallarını şekillendiren Buyruklarʼdan
hareketle talip, rehber, pîr ve mürşîd ilişkilerinin karşılıklı işleyiş
ölçülerini değerlendireceğiz. Talib(ler)in inanca (yolʼa) ve inanç önderlerine
karşı sorumlulukları, pîr ve mürşîdliğin Alevî/Kızılbâş-Bektaşî toplumlarındaki
önemi, yol büyüğü olarak kabul edilen “dede”lerin veya ‟babaˮların birbirlerine
ve taliplerine/dervîşlerine karşı sorumlukları makale de incelenip, okurların
eleştirilerine sunulacaktır. Sevgiyi ve hoşgörüyü yüklenen bireyler
yetiştirmeyi ve manevi aşamaların neticesinde de nefs-i kâmilʼe yani insan-ı
kâmilʼe erişmeyi en temel hedef olarak kabul eden bu tasavvufi yolun manevi
eğitim aşamalarından örnekleri de çalışmada araştırmacıların dikkatlerine
sunulacaktır. Alevî/Kızılbâş-Bektâşî inancına mensup bireylerin
(taliplerin/muhîblerin) yüzyıllardır davranışlarına referans olarak
gösterdikleri ve genel anlamda âhlak ilkelerini içeren Buyruklar'dan hareketle sürdürülen erkânların çok yönlü ve zengin
yapısı da bu makale çerçevesinde ortaya konulacaktır. Böylece
Alevî/Kızılbâş-Bektâşî topluluklarında ‟âhlaksal içerikli anayasal metinlerˮ
olarak kabul gören Buyruklarʼın,
Alevî/Kızılbâş-Bektâşî toplumlarında ki paha biçilmez değerini bir kez daha gün
yüzüne çıkarılmış olacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2016 |
Submission Date | July 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 5 Issue: 2 |
İnönü Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.