Institutionalization and education are the primary factors of a community to form its culture and become a civilisation. The institutionalization of education has vital importance as well as many difficulties in itself because education system and its intermediary institutions provide their community’s persistence and constitute its profile. and have great impact on community’s status in the future. Nizamiyya Madrasas are first thing that come to mind when education system is discussed in islamic world. Nizamiyya Madrasas served as the example for the madrasas that would be constituted after them. In this study, Nizamiyya Madrasas have been approached within the context of Baghdat Nizamiyya Madrasas and along with critical thinking. Deficiencies in Nizamiyya Madrasas governance, its politics, construction of its education and its intellectual pattern have been handled. Main objective is before resolving educational problems, to probe the educational issues and determine the problems in the most exact way.
Müesseseleşme ve
eğitim-öğretim, bir toplumun medeniyet kurmasında ve bir gelenek oluşturmasında
başat aktörlerdir. Eğitimin müesseseleşmesi ise hayatî bir öneme ve zorluğa
sahiptir. Zira eğitim ve bu eğitimin aracı kurumları, var oldukları toplumun
devamlılığını, geleceğini, mizaç ve karakterini, şimdi ve sonrasını, gelecekte
oluşacak konjonktürde, bulunduğu toplumun statüsüne kadar birçok konuyu direkt
olarak etkilemektedir. Bu çalışmada, İslam dünyasında
eğitim-öğretim denildiğinde ilk akla gelen, kendinden sonraki medreselere
örneklik teşkil eden ve Avrupa üniversitelerine rol model olan Nizamiye
Medreselerini, Bağdat Nizamiye Medresesi özelinde eleştirel bir gözle ele
alarak idari, siyasi, verilen eğitimin yapısı ve düşünsel konularda eksik
gördüğümüz yönlerini masaya yatırdık. Bunu yaparken amaçlanan husus, bugün dahi
devam edegelen eğitim-öğretim problemlerinin temeline inerek, sorunları tedavi
etmeden önce onları en doğru bir şekilde tespit edebilmektir.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Submission Date | June 18, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 7 Issue: 2 |
İnönü Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.