The study originates
from the similarities found in the page ornamentations, made with a different
method, of copy of Şâh u Gedâ, one of the mathnawis of Taşlıcalı Yahya, a poet
of 16th century registered in Amasya IInd Bayezid Provincial Public Library
inventory no 2067 and the ornamentations in some works of arts thought to have
been created within the same century. Şâh u Gedâ’s naturalist style flowers are
reminiscent of the Karamemi style, the reference point for ornamentations of
the era and are of a similar understanding and environment associated with the
ornamentations included in Muhibbî Divanı (Topkapı Palace Museum Library: R.738
m.), dated 1565 and associated with Karamemi school. The fact that they are
obtained through mould dressing method can be regarded as serial queries in
technique. One of the reasons for this quest is the concerns in meeting the
demands of foreigners crowding book markets emerging in certain localities of
Istanbul of 16th century thus facilitating commercial activities in those
markets. This can be seen in the albums thought to have been created with
similar methods and having moved to Europe from Istanbul since 16th century.
The inspiration for the flowers on the pages of Şâh u Gedâ, which is a love story
taking place in Istanbul, originates from the flower gardens, a popular venue
in Istanbul of the era, and the flowers raised there, the style is associated
with flowers painted with mild colors and animal figures dispersed among them.
16. yüzyıl şairlerinden
Taşlıcalı Yahya Bey’in mesnevilerinden biri olan Şâh u Gedâ’nın Amasya II.
Bayezid İl Halk Kütüphanesi 2067’de kayıtlı olan nüshasının farklı teknik
kullanılarak yapılmış sayfa süslemeleri ile çağdaşı olduğu düşünülen bazı
eserlerin süslemeleri arasında görülen benzerlikler bu çalışmanın çıkış noktası
olmuştur. Şâh u Gedâ’nın natüralist üslûptaki çiçekleri dönemin süsleme modasını
belirlemiş olan Karamemi üslûbunu akla getirmekle birlikte kalıpla boyama
yoluyla elde edilmiş olmaları, dönemin teknikte seri arayışları olarak görülebilir.
Bu arayışın nedenlerinden biri de 16. yüzyıl İstanbul’unun belirli semtlerinde
oluşmuş olan kitap pazarlarına rağbet ederek bu pazarları canlı kılan yabancıların
taleplerini karşılamadaki kaygılar olmalıdır. Bu durum 16. yüzyıldan itibaren İstanbul’dan
Avrupa’ya taşınan ve benzer teknikle yapıldıkları düşünülen albümlerden de anlaşılır.
Konusu İstanbul’da geçen bir aşk öyküsü olan Şâh u Gedâ’nın sayfa yüzeylerinde
hafif renkler kullanılarak boyanmış çiçeklerine ve araya serpiştirilmiş hayvan
figürlerine ilham kaynağı önerisi ise dönemin İstanbul’unun popüler mekânlarından
olan çiçek bahçeleri ve buralarda yetiştirilen çiçeklerdir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 26, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |