Research Article
BibTex RIS Cite

Digital PR and Reputation Management: Analysis of “Üsküdar Municipality - Cat House” as one of the Contemporary Examples in Crisis Communication

Year 2018, Volume: 5 Issue: 17, 233 - 248, 08.07.2018
https://doi.org/10.29224/insanveinsan.417128

Abstract

Developments in communication has changed the tools of public relations and

methods of reputation management of brands. Persuading the masses or establishing an

emotional connection with them has become an interactive task with Web 2.0 technologies,

and this has become the main duty of communication professionals. Firms can give the correct

answers to the demands of the speedily changing target group and continue their existence in

competition only in this manner. Brand communication and public relations are now receiving

the value they deserve. In this article changing nature of communication in PR and reputation

management is discussed and the case “Üsküdar Municipality - Cat House” Project as an

example of crisis communication is analyzed. It is reviewed how the municipality has managed

a crisis -stemmed from a dsipute over cat breeding between two people living in the same street

and apartment- by turning that crisis into an apparatus for increasing the reputation of the

municipality.

References

  • Bozkurt, İ. (2013). Pazarlama İletişiminde Sihirli Dokunuşlar. İstanbul: Mediacat.
  • Castells, M. ''Information Technology, Globalisation and Social Development'', UNRISD Conference On Information Technologies and Social Development, Plais des Nations, Cenova, 22-24 Haziran 1998.
  • Castells, M. (1996). The Rise of the Network Society; The Information Age: Economy, Society and Culture, Volume 1. Oxford: Blackwell.
  • Crowley, D., Heyer, P. (2011). İletişim Tarihi, Ersöz, B.(Çev). Ankara: Siyasal.
  • Friedman, T. L. (2006). Dünya Düzdür, İstanbul: Boyner.
  • İnceoğlu, M. (2011). Tutum Algı İletişim. Ankara: Siyasal.
  • Karahasan, F. (2012). Taşlar Yerinden Oynarken. İstanbul: Doğan.
  • Kotler, P., Kartaya, H., Setiawan, I. (2010). Pazarlama 3.0, çev. Kıvanç Dündar, İstanbul: Optimist.
  • Mattelart, A., Mattelart, M. (1988). İletişim Kuramları Tarihi, Zıllıoğlu, M. (Çev.). İstanbul: İletişim.
  • Mcluhan, M. (1967). The Medium is the Message. London: Penguin Books.
  • Mcluhan, M.,Povers, B., R. (2001). Global Köy, çev. Bahar Ö.Düzgören, İstanbul: Scala Yayın.
  • Meerman, S. C. (2010). Pazarlamanın ve İletişimin Yeni Kuralları, İstanbul: Mediacat.
  • Neumann, E. (2013). Manage the online marketing opportunities and be ready for the changes, Adtech Marketing, İstanbul.
  • Peltekoğlu, F. B. (2012). Halkla İlişkiler Nedir? İstanbul: Beta.
  • Stevenson, N. (2008). Medya Kültürleri-Sosyal Teori ve Kile İletişimi, çev. Göze Orhon- Barış Engin Aksoy, Ankara: Ütopya.
  • Stonier, T. T. (1998). The Communicative Society, çev. Nur Nirven, IPRA-HDD Altın kitap5: İletişim Toplumu, İstanbul: Rota.
  • Thomson, G. (1976). İnsanın Özü, çev. Celal Üstel. İstanbul: Payel.
  • Yaylagül, L. (2013). Kitle İletişim Kuramları. Ankara: Dipnot.

Dijital PR ve İtibar Yönetimi Açısından Sosyal Medyada Kriz Yönetiminde Bir Vaka İncelemesi: “Üsküdar Belediyesi - Kedi Evi” Projesi

Year 2018, Volume: 5 Issue: 17, 233 - 248, 08.07.2018
https://doi.org/10.29224/insanveinsan.417128

Abstract

Gelişen iletişim  teknolojilerle beraber halkla ilişkiler ve itibar yönetiminde iş yapış şekillerimizde beraberinde değişliğe uğradı. Web 2.0 ile interaktif hale gelen kitleleri ikna etmek ya da duygusal bağ kurmak artık iletişimcilerin ana görevi olmuştur. İnsanlar artık özel ya da kamu kurumlarının ne söyledikleriyle değil, ne yaptıklarıyla ilgilenmektedir. Bu bağlamda 10 Ocak 2017 tarihinde  Üsküdar'da bir apartmanın girişinde iki komşunun kedi yüzünden tartışmaları sosyal medya sayesinde iki saat içerisinde sosyal medyanın topik konusu ve kitle iletişim araçlarında ana haber olarak tüm Türkiye'ye duyurulmuştur.Bu krizi monitoring ile takip eden Üsküdar Belediyesi bu krizi kendisine itibar arttıran bir vakaya çevirmiştir. 2-3 saat içerisinde soruna çözüm getirerek bu jestini de tekrar sosyal medyada yaymasıyla alkışlanan bir çalışmaya imza atabilmiştir. Bu vaka çözümüyle ödül alan sosyal medya yönetimini yapan ajans yönetici ile soru-cevap vaka incelenmiştir. Röportajın krizi nasıl yönettiklerini adım adım aktarılmıştır.

References

  • Bozkurt, İ. (2013). Pazarlama İletişiminde Sihirli Dokunuşlar. İstanbul: Mediacat.
  • Castells, M. ''Information Technology, Globalisation and Social Development'', UNRISD Conference On Information Technologies and Social Development, Plais des Nations, Cenova, 22-24 Haziran 1998.
  • Castells, M. (1996). The Rise of the Network Society; The Information Age: Economy, Society and Culture, Volume 1. Oxford: Blackwell.
  • Crowley, D., Heyer, P. (2011). İletişim Tarihi, Ersöz, B.(Çev). Ankara: Siyasal.
  • Friedman, T. L. (2006). Dünya Düzdür, İstanbul: Boyner.
  • İnceoğlu, M. (2011). Tutum Algı İletişim. Ankara: Siyasal.
  • Karahasan, F. (2012). Taşlar Yerinden Oynarken. İstanbul: Doğan.
  • Kotler, P., Kartaya, H., Setiawan, I. (2010). Pazarlama 3.0, çev. Kıvanç Dündar, İstanbul: Optimist.
  • Mattelart, A., Mattelart, M. (1988). İletişim Kuramları Tarihi, Zıllıoğlu, M. (Çev.). İstanbul: İletişim.
  • Mcluhan, M. (1967). The Medium is the Message. London: Penguin Books.
  • Mcluhan, M.,Povers, B., R. (2001). Global Köy, çev. Bahar Ö.Düzgören, İstanbul: Scala Yayın.
  • Meerman, S. C. (2010). Pazarlamanın ve İletişimin Yeni Kuralları, İstanbul: Mediacat.
  • Neumann, E. (2013). Manage the online marketing opportunities and be ready for the changes, Adtech Marketing, İstanbul.
  • Peltekoğlu, F. B. (2012). Halkla İlişkiler Nedir? İstanbul: Beta.
  • Stevenson, N. (2008). Medya Kültürleri-Sosyal Teori ve Kile İletişimi, çev. Göze Orhon- Barış Engin Aksoy, Ankara: Ütopya.
  • Stonier, T. T. (1998). The Communicative Society, çev. Nur Nirven, IPRA-HDD Altın kitap5: İletişim Toplumu, İstanbul: Rota.
  • Thomson, G. (1976). İnsanın Özü, çev. Celal Üstel. İstanbul: Payel.
  • Yaylagül, L. (2013). Kitle İletişim Kuramları. Ankara: Dipnot.
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Saadet Uğurlu

Publication Date July 8, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 5 Issue: 17

Cite

APA Uğurlu, S. (2018). Dijital PR ve İtibar Yönetimi Açısından Sosyal Medyada Kriz Yönetiminde Bir Vaka İncelemesi: “Üsküdar Belediyesi - Kedi Evi” Projesi. İnsan Ve İnsan, 5(17), 233-248. https://doi.org/10.29224/insanveinsan.417128
AMA Uğurlu S. Dijital PR ve İtibar Yönetimi Açısından Sosyal Medyada Kriz Yönetiminde Bir Vaka İncelemesi: “Üsküdar Belediyesi - Kedi Evi” Projesi. Journal of İnsan ve İnsan. July 2018;5(17):233-248. doi:10.29224/insanveinsan.417128
Chicago Uğurlu, Saadet. “Dijital PR Ve İtibar Yönetimi Açısından Sosyal Medyada Kriz Yönetiminde Bir Vaka İncelemesi: ‘Üsküdar Belediyesi - Kedi Evi’ Projesi”. İnsan Ve İnsan 5, no. 17 (July 2018): 233-48. https://doi.org/10.29224/insanveinsan.417128.
EndNote Uğurlu S (July 1, 2018) Dijital PR ve İtibar Yönetimi Açısından Sosyal Medyada Kriz Yönetiminde Bir Vaka İncelemesi: “Üsküdar Belediyesi - Kedi Evi” Projesi. İnsan ve İnsan 5 17 233–248.
IEEE S. Uğurlu, “Dijital PR ve İtibar Yönetimi Açısından Sosyal Medyada Kriz Yönetiminde Bir Vaka İncelemesi: ‘Üsküdar Belediyesi - Kedi Evi’ Projesi”, Journal of İnsan ve İnsan, vol. 5, no. 17, pp. 233–248, 2018, doi: 10.29224/insanveinsan.417128.
ISNAD Uğurlu, Saadet. “Dijital PR Ve İtibar Yönetimi Açısından Sosyal Medyada Kriz Yönetiminde Bir Vaka İncelemesi: ‘Üsküdar Belediyesi - Kedi Evi’ Projesi”. İnsan ve İnsan 5/17 (July 2018), 233-248. https://doi.org/10.29224/insanveinsan.417128.
JAMA Uğurlu S. Dijital PR ve İtibar Yönetimi Açısından Sosyal Medyada Kriz Yönetiminde Bir Vaka İncelemesi: “Üsküdar Belediyesi - Kedi Evi” Projesi. Journal of İnsan ve İnsan. 2018;5:233–248.
MLA Uğurlu, Saadet. “Dijital PR Ve İtibar Yönetimi Açısından Sosyal Medyada Kriz Yönetiminde Bir Vaka İncelemesi: ‘Üsküdar Belediyesi - Kedi Evi’ Projesi”. İnsan Ve İnsan, vol. 5, no. 17, 2018, pp. 233-48, doi:10.29224/insanveinsan.417128.
Vancouver Uğurlu S. Dijital PR ve İtibar Yönetimi Açısından Sosyal Medyada Kriz Yönetiminde Bir Vaka İncelemesi: “Üsküdar Belediyesi - Kedi Evi” Projesi. Journal of İnsan ve İnsan. 2018;5(17):233-48.