In this study, ghetto tourism, in which the aspects of poverty, exclusion and marginality are included in the tourism activity is discussed in ghettos which is a sharp form of urban segregation. Slum tourism, defined as a niche tourism type, is discussed through the discourse analysis of promotional texts on the websites of tour companies (Daytours4u, African Trails and Reality Tours & Travel) serving in Rio de Janeiro, Cape Town and Mumbai, where the world’s largest ghettos are located. The discourses of these companies, which refer to the social benefits of ghetto tourism, are analyzed under the themes of “authentic consumption, awareness and regional development”, which are related to each other. While the authentic consumption discourse offers the promise of a unique experience to the tourists, it is expected that experiencing poverty in the ghettos and intercultural interaction will create an awareness. It is assumed that this awareness will provide economic and cultural development in the ghettos through combating the stereotypes about the ghettos in the global media, increasing philanthropy and commercial activity in the region, and supporting NGOs. These relational themes are discussed based on the literature where two main approaches that see ghetto tourism as an opportunity and treat these tours as “alternative tours”, “reality tours”, “authentic tours” and critical approaches that consider it as “poverty tourism”, “dark tourism”, “safari tours” from the points of “social voyeurism”, “commercialization of poverty” and other sources.
Ghetto tourism authentic consumption urban segregation urban inequalities discourse analysis
Bu çalışmada kentsel ayrışmanın keskin bir biçimi olan gecekondu mahallelerindeki yoksulluk, dışlanmışlık ve marjinallik görünümlerinin turizm faaliyeti içerisine dahil edildiği getto turizmi ele alınmaktadır. Niş bir turizm türü olarak tanımlanan gecekondu turizmi, dünyanın en büyük gettolarının bulunduğu Rio de Janerio, Cape Town ve Mumbai’de hizmet veren tur firmalarının (Daytours4u, African Trails ve Reality Tours & Travel) web sitelerindeki tanıtım metinlerinin söylem analizi üzerinden tartışılmaktadır. Getto turizminin toplumsal faydalarına gönderme yapan bu firmaların söylemleri birbirleriyle ilişkili “otantik tüketim, farkındalık ve bölgesel kalkınma” temaları altında analiz edilmektedir. Otantik tüketim söylemi turistlere eşsiz deneyim vaadi sunarken, gettolardaki yoksulluğu deneyimlemenin ve kültürler arası etkileşimin bir farkındalık oluşturması beklenmektedir. Farkındalığın gettolara dair küresel medyadaki sterotiplerle mücadele edilmesi, yardımseverliğin ve bölgedeki ticari hareketliliğin artması ve STK’ların desteklenmesi üzerinden gettolarda ekonomik ve kültürel kalkınmayı sağlayacağı varsayılmaktadır. Bu ilişkisel temalar ise getto turizmini fırsat olarak gören ve bu turları “alternatif turlar”, “gerçeklik turları”, “otantik turlar” olarak ele alan yaklaşımlar ve onu “sosyal röntgencilik”, “yoksulluğun ticarileştirilmesi” noktalarından hareketle “yoksulluk turizmi”, “kara turizm”, “safari turları” olarak ele alan eleştirel yaklaşımların yer aldığı literatürden ve diğer kaynaklardan hareketle tartışılmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Urban Sociology and Community Studies, Sociology (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 23, 2023 |
Publication Date | June 20, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |