Günümüz dünyasında tüketicilerin istek ve ihtiyaçlarına göre markalarının farkındalığını oluşturmak isteyen tüm kuruluşlar, geleneksel medya ile yeni medya araçlarını çok aktif kullanmaktadırlar. Özellikle medya araçları yoluyla mesajlarında erkek figürüne daha fazla ağırlık veren markaların bu stratejileri son dönemlerde etkisini azaltmış ve her kurum markalarının tanıtımında kadınları daha güçlü karakterler olarak göstermeye başlamıştır. Bu çabaların sonucunda toplumdaki kadınlara özgü sterotipler yok edilmiş ve kadınlarında iş hayatında önemli değerler olduğuna vurgu yapan mesajlar verilmiştir. Bu çalışmada, Türk Hava Yolları (THY) markasının 8 Mart Dünya Kadınlar Günü için yayınladığı reklam filmi femvertising (Female Empowerment Advertising) kapsamında değerlendirilmiş ve göstergebilimsel yöntemle (sahne ve kesit içerikleri görsel ve dilsel göstergeler ile çözümlenmiştir) analiz edilmiştir. Bu amaçla yapılan çalışmada, Türk Hava Yolları (THY) markasının femvertising kavramına yönelik vermek istediği mesajları göstergebilimsel analiz yöntemi ile sentezleyerek farklı alanlarda hizmet veren kurumların da kadın imgesini markalarının tanıtımında daha fazla tercih etmesini sağlamaktır.
[15:17, 10.11.2021] Feyza Ogr. Yls: In today's world, all organizations that want to create awareness of their brands according to the needs of consumers use traditional media and new media tools very actively. These strategies of brands that give more focus to the male figure in their messages, especially through media tools, have recently reduced their impact and companies have started to show women as stronger characters in the promotion of their brands. As a result of these efforts, stereotypes specific to women in the society were destroyed and messages emphasizing that women have important impact in business life were given.
In this study, the commercial film of Turkish Airlines (THY) published for March 8 International Women's Day was evaluated within the scope of femvertising (Female Empowerment Advertising) and analyzed with semiotic method (stage and section contents were analyzed with visual and linguistic indicators). For this purpose, the aim of the study is to synthesize the messages that Turkish Airlines (THY) brand wants to give about the concept of femvertising with the semiotic analysis method, and to ensure that companies serving in different areas prefer the image of women more in the promotion of their brands.
Public Relations The Role of Women in Society The Image of Women in Advertisements Femvertising
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 30, 2022 |
Publication Date | June 30, 2022 |
Submission Date | November 10, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 9 Issue: 16 |
Intermedia International E-journal
Bu eser Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.