Bu araştırmanın evrenini ortaöğretim kurumlarında öğrenim gören 500 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmada veri toplama aracı olarak kullanılan ölçek iki bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde katılımcıların kişisel bilgilerinin belirlenmesi için kişisel bilgi formu yer almaktadır. Veri toplama aracının ikinci bölümünde öğrencilerin sosyal beceri düzeyini ölçmek amacıyla Matson, Ratatory ve Helsel (1983) tarafından geliştirilen ve Bacanlı ve Erdoğan (2003) tarafından Türkçe’ ye uyarlanan Matson Çocuklarda Sosyal Becerileri Değerlendirme Ölçeği (MESSY) yer almaktadır. Verilerin analizinde SPSS 21.0 programı kullanılmıştır. Puanların normallik sınamasında Çarpıklık (Skewness) katsayısı kullanılmıştır. Sürekli bir değişkenden elde edilen puanların normal dağılım özelliğinde kullanılan çarpıklık katsayısının (Skewness) ±1 sınırları içinde kalması puanların normal dağılımdan önemli bir sapma göstermediği şeklinde yorumlanabilir. Normal dağılım göstermeyen puanların karekök, logaritmik veya ters döndürme yöntemleriyle normal dağılımları sağlanarak parametrik testler kullanılabileceği gibi non-parametrik testler de kullanılabilir (Öztürk, 1998). Ölçek ve alt boyut puanlarının cinsiyet ve lisanslı spor yapma değişkenlerine göre karşılaştırılmasında bağımsız iki örneklem t testinden; yaş gruplarına göre karşılaştırılmasında tek yönlü varyans analizinden (ANOVA) yararlanılmıştır. ANOVA testinde gruplar arasında anlamlı farklılık görüldüğünden farkın hangi gruplar arasında olduğunu belirlemek amacıyla ikili karşılaştırmalar için LSD post hoc testinden yararlanılmıştır. Analizlerde anlamlılık düzeyi 0,05 (p<0,05) olarak belirlenmiştir. Çalışmaya katılan 500 öğrencinin %50’si lisanslı spor yapan, %50’ si spor yapmayan öğrencilerden oluşmaktadır. Öğrencilerin %48,2’ si erkek, %51,2’ si kızdır. Lisanslı spor yapan öğrencilerin %45,2’ si erkek, %54,8’ i kızdır. Spor yapmayan öğrencilerin %51,2’ si erkek, %48,2’ si erkektir. Öğrencilerin %14,8’ i 14 yaşında, %32,4’ ü 15 yaşında, %26,4’ ü 16 yaşında, %15,8’ i 17 yaşında, %10,6’ sı 18 yaşındadır. Lisanslı spor yapan öğrencilerin %11,6’ sı 14 yaşında, %52,8’ i 15 yaşında, %15,2’ si 16 yaşında, %11,2’ si 17 yaşında, %9,2’ si 18 yaşındadır. Spor yapmayan öğrencilerin %18’ i 14 yaşında, %12’ si 15 yaşında, %37,6’ si 16 yaşında, %20,4’ ü 17 yaşında, %12’ si 18 yaşındadır. Lisanslı spor yapan öğrencilerin %30’ u basketbol, %16,8’ i futbol, %12,4’ ü yüzme, %24’ ü voleybol branşında, %16,8’ i diğer branşlarda spor yapmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 5 Issue: 2 |