Research Article
BibTex RIS Cite

Öğretmen Adaylarının Millî Eğitim Bakanlığı Öğretmen Alım Görüşmelerine Yönelik Tutumlarına İlişkin Bir Ölçek Geliştirme Çalışması

Year 2020, Volume: 6 Issue: 2, 524 - 537, 31.12.2020

Abstract

Bu araştırmanın amacı, Millî Eğitim Bakanlığı’nın öğretmen alımı amacıyla gerçekleştirdiği mülakatlara yönelik öğretmen adaylarının tutumları belirlemeye dönük bir ölçme aracı geliştirmektir. Ölçek geliştirme sürecinde geçerlik ve güvenirlik çalışmaları 266 öğretmen adayı ile yürütülmüştür. Ölçeğin kapsam geçerliği uzman görüşleri, yapı geçerliği ise hem açımlayıcı hem de doğrulayıcı faktör analizi aracılığıyla sağlanmıştır. Yapılan geçerlik çalışmaları neticesinde ölçeğin üç faktörlü toplam 26 maddeden oluştuğu ve faktörlerin birlikte varyansın % 61,03’ünü açıkladığı tespit edilmiştir. Ölçeğin güvenirlik çalışmaları ölçeğin tamamı ve alt faktörleri için hesaplanan iç tutarlık katsayıları ile belirlenmiştir. Ölçeğin tamamına ait Cronbach alfa (α) değeri 0,89 olarak bulunmuştur. Hesaplanan bu değerler ölçekten elde edilen puanların güvenirliğinin yüksek olduğunu göstermektedir. Yapılan analizler sonucunda 3 faktörlü yapı doğrulanmıştır. Elde edilen bulgular neticesinde; ölçeğin öğretmen adaylarının Milli Eğitim Bakanlığı tarafından gerçekleştirilen mülakatlara yönelik tutumlarını, geçerli ve güvenilir bir şekilde ölçen bir ölçüm aracı olduğu tespit edilmiştir.

References

  • Akkaş, M. (2016). Hak bunun neresinde?. Türk Eğitim-Sen Haber Bülteni, 13 (151).
  • Alpar, R. (2011). Uygulamalı çok değişkenli istatistiksel yöntemler. Ankara: Detay.
  • Baker, H.G. & Morris, S.S. (1990). The employment interview: guaranteed improvement in reliability. Public Personnel Management, 19, p. 85-90.
  • Baskin, M. K., Ross, S. M., & Smith, D. L. (1996). Selecting successful teachers: the predictive validity of the urban teacher selection interview. The Teacher Educator, 32, p.1-21.
  • Benner, S., George, T., & Cagle, L. (1987). Admission boards: the contribution of professional judgment to the admission process. Journal of Teacher Education, 38(2), p.7-11.
  • Byrnes, D., Kiger, G., & Shechtman, Z. (2003). Evaluating the use of group interviews to select students into teacher-education programs. Journal of Teacher Education,54(2), p.163-172.
  • Child, D. (2006). The essentials of factor analysis (3th Ed.). Continuum, London.
  • Çakır, Ö. (2005). Anadolu üniversitesi açık öğretim fakültesi ingilizce öğretmenliği lisans programı ve eğitim fakülteleri ingilizce öğretmenliği lisans programı öğrencilerinin mesleğe yönelik tutumları ve mesleki yeterlik algıları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(9), s.27-42
  • Eagle, A,H., ve Chaiken, S. (2007). The advantages of an inclusive definition of attitude, Social Cognition, 25(5), 582-602
  • Güçlü, A. (02 Ekim 2016). Mülakat fırtınası! Milliyet Gazetesi. s. 20.
  • Gürefe, N. ve Kan, A. (2013). Öğretmen adayları için geometrik cisimler konusuna yönelik tutum ölçeği geliştirme geçerlik ve güvenirlik çalışması. İlköğretim Online, 12(2), s.356-366.
  • Güven, S. ve Dak, G. (2017). Öğretmen adaylarının kamu personeli seçme sınavına (KPSS) ilişkin oluşturdukları görsel metaforlar. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi, 8(15), s.2-16.
  • Haberman, M. & Post, L. (1998). Teachers for multicultural schools: the power of selection. Theory Into Practice, 37(2), p.96-104.
  • Hoe, S.L. (2008). Issues and procedures in adopting structural equation modeling technique. Journal of Applied Quantitative Methods, 3(1), p.76-83.
  • Kan, A. ve Akbaş, A. (2005). Lise öğrencilerinin kimya dersine yönelik tutum ölçeği geliştirme çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,1(2), s. 227-237.
  • Karaca, E. (2011). Öğretmen adaylarının kamu personeli seçme sınavına (kpss) yönelik tutumları. Akademik Bakış Dergisi, 23.
  • Kuran, K., (2012). Öğretmen Adaylarının KPSS Kursu Veren Dersanelere ve KPSS’ye İlişkin Görüşleri, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18, 143-157.
  • MEB (1955). Eğitim enstitüsü yönetmeliği, tebliğler dergisi, http://tebligler.meb.gov.tr/index.php/tuem-sayilar/finish/19-1955/3459-875-ekim-1955
  • Oral, B. (2004) Eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları. Eğitim Araştırmaları, 15 (4), s.88-98.
  • ÖSYM (2002). Basın Duyurusu, http://www.osym.gov.tr/TR,3548/13052002-tarihli-kpss-basin-duyurusu.html
  • Özder, H. (2012). Öğretmen adaylarının seçiminde uygulanan mülakat sınavının geçerlik ve güvenirliği: KKTC örneği. Eğitim ve Bilim, 37(166), s.155-169.
  • Tavşancıl, E. (2014). Tutumların ölçülmesi ve spss ile veri analizi. Ankara: Nobel.
  • Temizkan, M., ve Sallabaş, E. (2009). Öğretmen adaylarının okuma ve yazmaya yönelik tutumlarının karşılaştırılması, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 8 (27), s.155-157
  • Ülgen, G. (1994). Eğitim Psikolojisi: Kavramlar, İlkeler, Yöntemler, Kuramlar ve Uygulamalar, Ankara:Lazer Ofset Matbaa.
  • Üstüner, M. (2006). Öğretmenlik mesleğine yönelik tutum ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 45, 109-127.
Year 2020, Volume: 6 Issue: 2, 524 - 537, 31.12.2020

Abstract

References

  • Akkaş, M. (2016). Hak bunun neresinde?. Türk Eğitim-Sen Haber Bülteni, 13 (151).
  • Alpar, R. (2011). Uygulamalı çok değişkenli istatistiksel yöntemler. Ankara: Detay.
  • Baker, H.G. & Morris, S.S. (1990). The employment interview: guaranteed improvement in reliability. Public Personnel Management, 19, p. 85-90.
  • Baskin, M. K., Ross, S. M., & Smith, D. L. (1996). Selecting successful teachers: the predictive validity of the urban teacher selection interview. The Teacher Educator, 32, p.1-21.
  • Benner, S., George, T., & Cagle, L. (1987). Admission boards: the contribution of professional judgment to the admission process. Journal of Teacher Education, 38(2), p.7-11.
  • Byrnes, D., Kiger, G., & Shechtman, Z. (2003). Evaluating the use of group interviews to select students into teacher-education programs. Journal of Teacher Education,54(2), p.163-172.
  • Child, D. (2006). The essentials of factor analysis (3th Ed.). Continuum, London.
  • Çakır, Ö. (2005). Anadolu üniversitesi açık öğretim fakültesi ingilizce öğretmenliği lisans programı ve eğitim fakülteleri ingilizce öğretmenliği lisans programı öğrencilerinin mesleğe yönelik tutumları ve mesleki yeterlik algıları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(9), s.27-42
  • Eagle, A,H., ve Chaiken, S. (2007). The advantages of an inclusive definition of attitude, Social Cognition, 25(5), 582-602
  • Güçlü, A. (02 Ekim 2016). Mülakat fırtınası! Milliyet Gazetesi. s. 20.
  • Gürefe, N. ve Kan, A. (2013). Öğretmen adayları için geometrik cisimler konusuna yönelik tutum ölçeği geliştirme geçerlik ve güvenirlik çalışması. İlköğretim Online, 12(2), s.356-366.
  • Güven, S. ve Dak, G. (2017). Öğretmen adaylarının kamu personeli seçme sınavına (KPSS) ilişkin oluşturdukları görsel metaforlar. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi, 8(15), s.2-16.
  • Haberman, M. & Post, L. (1998). Teachers for multicultural schools: the power of selection. Theory Into Practice, 37(2), p.96-104.
  • Hoe, S.L. (2008). Issues and procedures in adopting structural equation modeling technique. Journal of Applied Quantitative Methods, 3(1), p.76-83.
  • Kan, A. ve Akbaş, A. (2005). Lise öğrencilerinin kimya dersine yönelik tutum ölçeği geliştirme çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,1(2), s. 227-237.
  • Karaca, E. (2011). Öğretmen adaylarının kamu personeli seçme sınavına (kpss) yönelik tutumları. Akademik Bakış Dergisi, 23.
  • Kuran, K., (2012). Öğretmen Adaylarının KPSS Kursu Veren Dersanelere ve KPSS’ye İlişkin Görüşleri, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18, 143-157.
  • MEB (1955). Eğitim enstitüsü yönetmeliği, tebliğler dergisi, http://tebligler.meb.gov.tr/index.php/tuem-sayilar/finish/19-1955/3459-875-ekim-1955
  • Oral, B. (2004) Eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları. Eğitim Araştırmaları, 15 (4), s.88-98.
  • ÖSYM (2002). Basın Duyurusu, http://www.osym.gov.tr/TR,3548/13052002-tarihli-kpss-basin-duyurusu.html
  • Özder, H. (2012). Öğretmen adaylarının seçiminde uygulanan mülakat sınavının geçerlik ve güvenirliği: KKTC örneği. Eğitim ve Bilim, 37(166), s.155-169.
  • Tavşancıl, E. (2014). Tutumların ölçülmesi ve spss ile veri analizi. Ankara: Nobel.
  • Temizkan, M., ve Sallabaş, E. (2009). Öğretmen adaylarının okuma ve yazmaya yönelik tutumlarının karşılaştırılması, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 8 (27), s.155-157
  • Ülgen, G. (1994). Eğitim Psikolojisi: Kavramlar, İlkeler, Yöntemler, Kuramlar ve Uygulamalar, Ankara:Lazer Ofset Matbaa.
  • Üstüner, M. (2006). Öğretmenlik mesleğine yönelik tutum ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 45, 109-127.
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Research
Authors

Serkan Keleşoğlu

Bekir Çar 0000-0001-7422-9543

Saliha Hilal Yarar

Publication Date December 31, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 6 Issue: 2

Cite

APA Keleşoğlu, S., Çar, B., & Yarar, S. H. (2020). Öğretmen Adaylarının Millî Eğitim Bakanlığı Öğretmen Alım Görüşmelerine Yönelik Tutumlarına İlişkin Bir Ölçek Geliştirme Çalışması. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 524-537.
AMA Keleşoğlu S, Çar B, Yarar SH. Öğretmen Adaylarının Millî Eğitim Bakanlığı Öğretmen Alım Görüşmelerine Yönelik Tutumlarına İlişkin Bir Ölçek Geliştirme Çalışması. IntJCES. December 2020;6(2):524-537.
Chicago Keleşoğlu, Serkan, Bekir Çar, and Saliha Hilal Yarar. “Öğretmen Adaylarının Millî Eğitim Bakanlığı Öğretmen Alım Görüşmelerine Yönelik Tutumlarına İlişkin Bir Ölçek Geliştirme Çalışması”. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi 6, no. 2 (December 2020): 524-37.
EndNote Keleşoğlu S, Çar B, Yarar SH (December 1, 2020) Öğretmen Adaylarının Millî Eğitim Bakanlığı Öğretmen Alım Görüşmelerine Yönelik Tutumlarına İlişkin Bir Ölçek Geliştirme Çalışması. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi 6 2 524–537.
IEEE S. Keleşoğlu, B. Çar, and S. H. Yarar, “Öğretmen Adaylarının Millî Eğitim Bakanlığı Öğretmen Alım Görüşmelerine Yönelik Tutumlarına İlişkin Bir Ölçek Geliştirme Çalışması”, IntJCES, vol. 6, no. 2, pp. 524–537, 2020.
ISNAD Keleşoğlu, Serkan et al. “Öğretmen Adaylarının Millî Eğitim Bakanlığı Öğretmen Alım Görüşmelerine Yönelik Tutumlarına İlişkin Bir Ölçek Geliştirme Çalışması”. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi 6/2 (December 2020), 524-537.
JAMA Keleşoğlu S, Çar B, Yarar SH. Öğretmen Adaylarının Millî Eğitim Bakanlığı Öğretmen Alım Görüşmelerine Yönelik Tutumlarına İlişkin Bir Ölçek Geliştirme Çalışması. IntJCES. 2020;6:524–537.
MLA Keleşoğlu, Serkan et al. “Öğretmen Adaylarının Millî Eğitim Bakanlığı Öğretmen Alım Görüşmelerine Yönelik Tutumlarına İlişkin Bir Ölçek Geliştirme Çalışması”. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, vol. 6, no. 2, 2020, pp. 524-37.
Vancouver Keleşoğlu S, Çar B, Yarar SH. Öğretmen Adaylarının Millî Eğitim Bakanlığı Öğretmen Alım Görüşmelerine Yönelik Tutumlarına İlişkin Bir Ölçek Geliştirme Çalışması. IntJCES. 2020;6(2):524-37.