Research Article
BibTex RIS Cite

Üniversite Öğrencilerinin Yaşam Kalitesi ve Mutluluk Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Year 2017, Special Issue 2, 253 - 262, 22.12.2017

Abstract

Bu çalışmanın amacı, üniversite
öğrencilerinin yaşam kalitesi ve mutluluk düzeyleri arasındaki ilişkinin
incelenmesidir. Araştırma grubunu Bartın Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor
Yüksekokulunda öğrenim gören ve tesadüfi yolla seçilen 439 gönüllü öğrenci
oluşturmaktadır. Araştırma durum tespitine yönelik betimsel bir çalışmadır.
Veri toplama aracı olarak adaylara ait kişisel bilgi formu, “Whoqol-Bref(TR)
Yaşam Kalitesi Ölçeği” ve “Oxford Mutluluk Ölçeği Kısa Formu” uygulanmıştır.
Verilerin analizinde betimsel istatistiksel tekniklerden; frekans, yüzde,
ortalama ve standart sapma değerleri elde edilmiştir. Ayrıca istatistiksel
tekniklerden Korelasyon testi ve t-Testi kullanılmıştır. Bulgulara göre
katılımcıların 155’i kadın, 284’ü erkektir. Üniversite öğrencilerinin yaşam
kalitesi ve mutluluk düzeyleri karşılaştırıldığında anlamlı bir farklılık
bulunamamıştır p>0,05. Buna karşılık Korelasyon testi sonuçlarına göre
araştırma grubunun yaşam kalitesi alt boyutları ile mutluluk arasındaki
ilişkisi incelendiğinde bedensel sağlık [r=,260; p<0,00], genel sağlık
[r=,327; p<0,00], psikolojik [r=,315; p<0,00] ve çevresel [r=,327;
p<0,00] alt boyutlarında düşük düzeyde pozitif bir ilişki; sosyal ilişkiler
[r=,381; p<0,00] alt boyutunda istatistiksel olarak orta düzeyde pozitif
anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Sonuç olarak; katılımcıların yaşam kalite
düzeyleri arttıkça mutluluk seviyesinin de arttığı tespit edilmiştir. 

References

  • Akpınar, RB. (2004). Duygusal yüz ifadelerini anlama becerisini geliştirmeye yönelik örnek bir öğretim programı. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, ISSN:1303-5134.
  • Argyle, M., Martin, M. and Crossland, J. (1989). Happiness as a function of personality and social encounters. In J. P. Forgas and J. M. Innes (Eds.), Recent Advances in Social Psychology: an international perspective, 189–203, North-Holland: Elsevier.
  • Aydın, M. (1998). Eğitim Yönetimi, Ankara: Hatiboğlu Basım ve Yayım.
  • Aydın, R., Bozkuş, T. ve Kul, M. (2016). Beden eğitimi ve spor yüksekokullarındaki öğrencilerin liderlik özelliklerinin cinsiyet değişkenine göre incelenmesi. International Journal of Science Culture and Sport, 4(1), 122-131.
  • Çetinkaya, B. (2006). Türkiye Türkçesinde Mutluluk ve Üzüntü Göstergeleri, Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Doğan, F. ve Akıncı Çötok, N. (2011). Oxford mutluluk ölçeği kısa formunun Türkçe uyarlaması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(36), 165-172.
  • Fidaner, H., Elbi, H., Fidaner, C., Eser, S. Y., Eser, E. ve Göker, E. (1999a). Psychometric properties of WHOQOL-100 and WHOQOL-BREF. 3P Dergisi, 7(Ek 2), 23-40.
  • Fidaner, H., Elbi, H., Fidaner, C., Eser, S. Y., Eser, E. ve Göker, E. (1999b). Measure of quality of life WHOQOL-100 and WHOQOL-Bref. 3P Dergisi, 7(Ek 2), 5-13.
  • Gülcan, A. ve Bal, P. (2014). Genç yetişkinlerde iyimserliğin mutluluk ve yaşam doyumu üzerindeki etkisinin incelenmesi. Asian Journal of Instruction, 2(1), 41-52.
  • Güler, D. (2006). Mastalji, Yaşam Kalitesi ve Depresyon, Uzmanlık Tezi, Sağlık Bakanlığı Şişli Etfal ve Araştırma Hastanesi, Aile Hekimliği, İstanbul, 64-65.
  • Gülmez, H. (2013). Çalışanların yaşam kalitesini etkileyen faktörler. TJFMPC, 7(4), 74-82.
  • Hills, P. and Argyle, M. (2002). The oxford happiness questionnaire: A compact scale for the measurement of psychological well-being. Personality and Individual Differences, 33, 1073-1082.
  • Keskinoğlu, P. (2010, 25-27 Mart). Yaşam kalitesini etkileyen nedenler. 3. Ulusal Sağlıkta Yaşam Kalitesi Kongresinde sunuldu, İzmir.
  • Mahon, N. E., Yarcheski, A. and Yarcheski T. J. (2005). Happiness as related to gender and health in early adolescents. Clinical Nursing Research, 14(2), 175–190.
  • Oliver, M. (1997). WHOQOL-Bref. University of Washington Seattle, United States of America, U.S. Version, 5-31. Özdemir, Y. ve Koruklu, N. (2011). Üniversite öğrencilerinde değerler ve mutluluk arasındaki ilişkinin incelenmesi. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 190-210.
  • Sönmez, M. (2016). İletişim ve Mutluluk İlişkisi, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Tuzgöl-Dost, M. (2004). Üniversite Öğrencilerinin Öznel İyi Oluş Düzeyleri, Doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • World Health Organization. (1997). The world health organızatıon qualıty of lıfe ınstruments (The whoqol-100 and the whoqol-bref). Whoqol Measuring Quality of Life, Programme on Mental Health Division of Mental Health and Prevention of Substance Abuse.
  • Zorba, E. (2008, 23-25 Ekim). Yaşam kalitesi ve fiziksel aktivite. 10. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresinde sunuldu, Bolu.

The Investigation of the Relationship between University Students’ Levels of Life Quality and Happiness

Year 2017, Special Issue 2, 253 - 262, 22.12.2017

Abstract

The
purpose of this study is to examine the relationship between unıversıty
students’ levels of life quality and happiness. The research group is composed
of 439 volunteer students randomly selected at Bartın University School of
Physical Education and Sports. It is a descriptive study about the research
case. As a data collection tool, the personal information form of candidates,
"Whoqol-Bref (TR) Quality of Life Scale" and "Short Form of
Oxford Happiness Scale" were applied. In the analysis of the data,
descriptive statistical techniques; frequency, percentage, mean and standard
deviation values were obtained. In addition, Correlation test and t-Test were
used for statistical techniques. According to findings, 155 of the participants
are women, 284 are men. When the quality of life and happiness levels of
university students were compared, no significant difference was found
p>0,05. In contrast, when the relationship between happiness with quality of
life sub-dimensions of research group is examined according to the results of
correlation test, in the subscales of physical health [r =,260; p<0,00],
general health [r =,327; p <0,00], psychological [r =,315; p<0,00] and
environmental [r =,327; p<0,00] a low level of positive relationship; in the
social relations subscale  [r =,381;
p<0,00] an intermediate level positive meaningful relationship was found. As
a result; it was determined that as the level of quality of life of
participants increased, happiness level also increased.

References

  • Akpınar, RB. (2004). Duygusal yüz ifadelerini anlama becerisini geliştirmeye yönelik örnek bir öğretim programı. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, ISSN:1303-5134.
  • Argyle, M., Martin, M. and Crossland, J. (1989). Happiness as a function of personality and social encounters. In J. P. Forgas and J. M. Innes (Eds.), Recent Advances in Social Psychology: an international perspective, 189–203, North-Holland: Elsevier.
  • Aydın, M. (1998). Eğitim Yönetimi, Ankara: Hatiboğlu Basım ve Yayım.
  • Aydın, R., Bozkuş, T. ve Kul, M. (2016). Beden eğitimi ve spor yüksekokullarındaki öğrencilerin liderlik özelliklerinin cinsiyet değişkenine göre incelenmesi. International Journal of Science Culture and Sport, 4(1), 122-131.
  • Çetinkaya, B. (2006). Türkiye Türkçesinde Mutluluk ve Üzüntü Göstergeleri, Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Doğan, F. ve Akıncı Çötok, N. (2011). Oxford mutluluk ölçeği kısa formunun Türkçe uyarlaması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(36), 165-172.
  • Fidaner, H., Elbi, H., Fidaner, C., Eser, S. Y., Eser, E. ve Göker, E. (1999a). Psychometric properties of WHOQOL-100 and WHOQOL-BREF. 3P Dergisi, 7(Ek 2), 23-40.
  • Fidaner, H., Elbi, H., Fidaner, C., Eser, S. Y., Eser, E. ve Göker, E. (1999b). Measure of quality of life WHOQOL-100 and WHOQOL-Bref. 3P Dergisi, 7(Ek 2), 5-13.
  • Gülcan, A. ve Bal, P. (2014). Genç yetişkinlerde iyimserliğin mutluluk ve yaşam doyumu üzerindeki etkisinin incelenmesi. Asian Journal of Instruction, 2(1), 41-52.
  • Güler, D. (2006). Mastalji, Yaşam Kalitesi ve Depresyon, Uzmanlık Tezi, Sağlık Bakanlığı Şişli Etfal ve Araştırma Hastanesi, Aile Hekimliği, İstanbul, 64-65.
  • Gülmez, H. (2013). Çalışanların yaşam kalitesini etkileyen faktörler. TJFMPC, 7(4), 74-82.
  • Hills, P. and Argyle, M. (2002). The oxford happiness questionnaire: A compact scale for the measurement of psychological well-being. Personality and Individual Differences, 33, 1073-1082.
  • Keskinoğlu, P. (2010, 25-27 Mart). Yaşam kalitesini etkileyen nedenler. 3. Ulusal Sağlıkta Yaşam Kalitesi Kongresinde sunuldu, İzmir.
  • Mahon, N. E., Yarcheski, A. and Yarcheski T. J. (2005). Happiness as related to gender and health in early adolescents. Clinical Nursing Research, 14(2), 175–190.
  • Oliver, M. (1997). WHOQOL-Bref. University of Washington Seattle, United States of America, U.S. Version, 5-31. Özdemir, Y. ve Koruklu, N. (2011). Üniversite öğrencilerinde değerler ve mutluluk arasındaki ilişkinin incelenmesi. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 190-210.
  • Sönmez, M. (2016). İletişim ve Mutluluk İlişkisi, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Tuzgöl-Dost, M. (2004). Üniversite Öğrencilerinin Öznel İyi Oluş Düzeyleri, Doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • World Health Organization. (1997). The world health organızatıon qualıty of lıfe ınstruments (The whoqol-100 and the whoqol-bref). Whoqol Measuring Quality of Life, Programme on Mental Health Division of Mental Health and Prevention of Substance Abuse.
  • Zorba, E. (2008, 23-25 Ekim). Yaşam kalitesi ve fiziksel aktivite. 10. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresinde sunuldu, Bolu.
There are 19 citations in total.

Details

Journal Section Research
Authors

Hayri Akyüz

Fatih Yaşartürk

İsmail Aydın

Erdal Zorba

Mutlu Türkmen

Publication Date December 22, 2017
Submission Date July 18, 2017
Acceptance Date November 5, 2017
Published in Issue Year 2017 Special Issue 2

Cite

APA Akyüz, H., Yaşartürk, F., Aydın, İ., Zorba, E., et al. (2017). Üniversite Öğrencilerinin Yaşam Kalitesi ve Mutluluk Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Uluslararası Kültürel Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(Special Issue 2), 253-262.

 International Journal of Cultural and Social Studies